Hva skjer
DA ER DET IGANG
Har kjørt med trippelen i ettersommeren og høsten og det funker veldig bra. Nå er vinteren her og en dypere sjekk skal gjennomføres. 

En god kamerat med peiling og jeg gjøv løs på trippelen tirsdag 23. november. En lett prat først, så skulle sylindre av for å sjekke disse og stempler. Tank bort + noe annet så gled alle sylindrene lett av. 
Pustet lettet ut, for der var det bra. Wiseco stempler i dim 61.5 i perfekt stand og det var også sylindrene, mao dette var bra.
Sjekket rådene, og den ene er vi litt usikre på, jeg har hele tiden vært klar på en null stilling av motor, så dette er en bagatell, her skal alt bli nytt uansett.
Her er sylindrene klare til å løftes
Maskinen ble skrudd ut av ramma og lagt på benken. Skal nå vaske og rense alle deler, så skal vi kompisene samles en kveld å sammen kose oss med å demontere blokka, kombinert med en haug med tullprat 
😀


Har glassblåst toppene, og her er ett bilde som viser forskjellen. Sylindre og topper vil ha godt av en glass rens.
Blir vakkert
Motoren
Vel, delevask og kontroll av deler i tilfelle de må byttes er i gang.
Motoren skal helst total renoveres.
Topper, sylindre og Wiseco stempler er meget bra stand. Glassblåses, nye pinnebolter på eksos, matchporte alle kanal overganger.


I KVELD 8 desember....

Var vi samlet tre kompiser for å kløve blokka. Alle med godt humør, og den ene fikk endel saftige meldinger, han har ikke trippel enda, så her kjører vi på for å legge nødvendig trykk til at han snarest får en trippel i hus.....

Vi gjøv på blokka med masse humør, og fikk en herlig instruksjon på hvordan dette skal gjøres.

Del for del ble det demontert og forklart om komponentene. Kaffe ble servert, nystekte vafler og kringle som kona hadde laget smakte fortreffelig i de vel 4 timene vi holdt på.

Utpå kvelden lå hele maskinen fullstendig demontert og vi satte opp en liten innkjøpsliste. Fagmannen var meget godt fornøyd med tilstanden, ikke istykker skrudd noen ting. Av slitte deler som må byttes er midtre labirynter på veiva, ellers er det faktisk mer dele bytting for liksom å bra ha det helt perfekt. 
 
Har slitt litt med pulserende gang kultur og oljerøyk ved 5-6 tusen omdreininger, og jeg tror grunnen er her i tettingen mellom kamrene, for de var pent sagt dårlige, nesten fillete....

Her er delene vi besluttet å bytte, skiftegaffel er litt slitt, samt drevet er også litt slitt, men begge kan fint benyttes videre som de er.

Disse vurderes kjøpt:
Cable Holder - Clutch Release  
Vurderer ett kit med 3 små KN filtre                             


Deler blir kjøpt litt fra USA, England, Tyskland, Kawaspesialisten og MC Partner. Er det FOR stor pris differanse, må jeg ta det der det er billigst, ellers vil jeg prioritere Norske leverandører.

Fra før er det innkjøpt endel andre smådeler......


Har i dag Lørdag 11.des jobbet med å rengjøre blokka skikkelig, og rent blir det. Underdelen var lakkert og en liter med lakkfjerner gjorde jobben enkel, men klinete. Har bestilt 25 kilo glassblåsesand til kabinettet, så delene skal bli fine etter en behandling tenker jeg. 

 


DELELISTE BYTTET:
Setter opp ei komplett liste over alle deler jeg bytter. Ikke fordi de er oppbrukte eller utslitt, men like gjerne fordi jeg vil ha alt i svært fin kondisjon, mao endel av disse byttene er unødvendige, men, men man er jo litt gal også, det er tross alt en hobby, og hobby er ikke fornuftig!

Her er delelista hittil i vinter:

Felg ring foran+bak
Eiker Foran+bak
Slange foran+bak
Hjullager kit foran+bak
Komplett pakningkit motor
Innsugsgummi 1 - 3
Snorkel innsug

Komplett kickaksel brukt m/splines
New complete connecting Vesrah rod kits.. x 6 

Rep.kit on the carb`s...        x 3
Set complete of labyrint seals..x 2
Complete chain pack all incl.( chain...sprockets...)
KA317AA0800       NUT-HEX-SMALL        
KA42045-005     NUT 10MM                
KA92088-007     WASHER LOCK      
Large front nut + special washer lock
On each sylinder, pin bolts exhaust, x 6
Brakepads front  Vesrah
Seat cover. Repro av original
R + L mirror chrome
Front Sprocket Nut & Lo ck Washer
Gummifeste/gjennomføring i bakkant på tank
Throttle wire black
Starter wire black 
Clutch wire black
Circlip 24 mm 92033-010    x 3
4. Gear, 28teeth, output shaft 13135-007 NOS
Selector fork, top 13140-013 NOS
Washer- lock, 10mm 92031-001
Gasket oilpump banjo  92022-077 x ??
Banjo bolt oilpump 92060-008 x 3 NOS
Banjo bolt oilpump 92060-009 x 1 NOS
Oilpump gasket 16094-009 Repro
Bolt oiltank banjo 92060-001 NOS
Gasket, 10mm 751P1000 x2
Rear brake wire NOS
Lista utvides etterhvert......... 😀

Vesra råder
Wiseco stempler
Clutch utløser i metall fra tyskland
Dysekit fra Ivans Performance (dyrt og bra)
Nye Ivans luftfiltre
Higgspeed eksos
76 H1 oljepumpe (bedre på alle måter)


Spesielt er at NOS bakbremswire kostet meg 37 dollar fra USA, synes det var billig.



Speedometer virker, men viser feil hastighet, viser og skive 
trenger en strekk, så mulig at begge instrumeter får seg en flytur til USA for en renovering av spesialister.


16. desember.
Sending fra Gasolin ankommet, 25 kilo glassand til kabinettet mitt.
Har glassblåst innsug, topper, sylindre og topplokk bolter. Ble ganske enkelt kjempefint.

Har begynt å glassblåse bunnkasse, blir lekker den også.
Bunnen i ferd med å bli glassblåst

Sylindre, topper og innsug er ferdig glassblåst
NYTTIGE LINKER
Litt om farger, rammenummer og motornummer:


Nyttig Teknisk side :



23. desember. Klokka er nå snart 24.00 og Higgspeed anlegg er bestilt for en time siden, mottatt paypal faktura og betalt nå.
Higgspeed anlegget blir med samme oppover vinkel på pottene som den H1 i albumet mitt som er brun/gul. Har bestilt med de nyeste lyddempere. 

Eksempel bilde, dette er indikasjon på vinkelen på utblåsrørene på HIGGSPEED pottene jeg har bestilt skal ha.
FORGASSERE
Selvsagt må disse også få en runde...

Før de blir demontert blir de glassblåst de også. Maskere best mulig, glassblåse skånsomt, demontere, rense og renovere med nye renoverings kit.

Bilde av før og etter glassblåsing.

Her er nyttig link ang. forgasser
Før og etter glassblåsing, litt forskjell kan man si....
HJUL
28 des, demontert forhjul og bakhjul. Plukket ned nav og bremser. Vasket og renset alle deler. Glassblåst alle deler.

Hjulene leveres spesialist for pulverlakkering av bremseskjoldet bak, framnav, samt høyglanspolering av baknavet.

Etter dette skal han montere nye eiker og felgringer.

Nye classic Metzler dekk skal monteres.
GEARKASSE
Gear og funksjon har fungert supert på sykkelen. Ingen unoter overhodet. Da kassa ble demontert kunne jeg se litt lett slitasje på skiftegafler, og som den pirk jeg er ville jeg ha også den så nær ny som mulig.
Har iløpet av desember funnet nye skiftegafler, og den siste kom i posten i dag.
Da er skiftetrommel straks påmontert den siste, he he...


Om noen trenger skiftegafler, som du ser er brukt, Men som fungerer upåklagelig kan jeg selge de jeg har.

Herlig med den siste nye gaffelen på benken
Din overskrift
Da er skiftegafler montert, og trommel er som ny....

19. Januar:
-Har også montert ny gassvaier, chokevaier, kløtsjvaier, speedo og turteller vaier. 
-Nye speil er funnet og montert. 
-Hubben som bakdrevet sitter montert på har blitt glassblåst, høyglanspolert, montert nytt ytre hjullager og ny tannkrans bakdrev.
-Levert veiv, med nye Vesrah råder(toko), nye tetninger og lagre til Øyvind på Mcpartner som skal renovere veiva. Jeg har kjørt med gjennomslag.
-Bremsesjold og framhjulnav er levert inn for pulverlakk.
-Øyvind i Moelv har fått nye felgringer og eiker for montering når deler er pulverlakkert og høyglanspolert.
-Forgassere er glassblåst, renset og renovert med ny innmat.
-Nye KN luftfiltre er montert på hver gasser.
-Holder til gasshåndtak er høyglanspolert.
-Kløtsjhåndtak er høyglanspolert.
NYTT 8/2-2011:
Har siste tiden jobbet med detaljer.

Pusset ferdig motordeksler, 180-240-400-600-800-1200 og så høyglans polering, det blir svært blankt.

Frambrems hovedsylinder og håndtak er normalt sort. På min sykkel er lakken slitt. Velger derfor å ta av hele saken, slipe og høyglanspolere alt sammen.

Tror det kan bli fint, crom flatbar styre, og alle komponenter montert på det i høyglans polert aluminium, og i center 2 store herlige instrumenter i sort.


Har match portet innsugene, mao ingen kanter eller detaljer som vil skape turbulens.

Nytt kick boss er innkjøpt og i verkstedet. Desverre har dette 8mm pinne som holder kick armen(det foriige var 10mm). Så her må jeg dreie ny pinne med spor til låsering, samt to små foringer i topp og bunn på kickarmen.



Synes dette ble ganske fint...
16. februar
Litt småfix siste tiden.

Har demontert framgaffel og høyglans polert gaffelbeina. Skjermfestet i sort ble glassblåst og grunnet. Lakkerte det med 2K sort blank. Ble pent.

Fikk tak på en bremecalipper på ebay for 72 dollar. Fra Sicilia kommer det nytt støvdeksel på framhjulet, samt kløtsjutløser, begge NOS.

Fra USA har jeg fått tak på en kliss ny NOS rotor til H1B, samt renoverings kit til bremsecalipperen jeg kjøpte.

Fra Tyskland kommer det 3 stk feste til bryteren som varsler at gearkassa står i fri.

Blir mye shopping dette, men jaggu er det morsomt!!! 😀
21.februar
Litt oppdatering....

Festeplaten til bryter for fri, ankom dagen etter bestilling fra tyskland... Passet perfekt.


Sluttvasket begge blokk halvdeler. En solid runde med diesel, kokende vann med mer gav vel ett rent inntrykk. Håper all glass sand er borte....

Skulle sjekke de nye lagrene og oppdager at SKF sine NR lagre ikke passer. Sporet i disse er bare 1,3 mm og vil dermed ikke passe mot låsingen i blokka. Her må man bruke originale lagre fra MC Partner. Heldig vis er dette leveringsvare på kort tid :)



Her er alt gullende rent. Glassblåst, vasket med kokende vann og høytrykk, vasket med diesel med mer.... Når MC Partner har fått de nye NR lagrene skal alle lagre byttes i kassa også.
22 februar
En telefon til Øyvind og MC Partner er som trippel eier ikke så dumt 🙂


Brått ble det funnet en ny bolt som forbinder kick og kick boss, og jammen hadde de også de 4 stjerne skruene med skiver som fester forskjermen. 


Vant i kveld ebay auksjon på to stykk ubetydelig brukte Clymer reparasjons manualer. Blir kjekt å ha i husstanden. 231 kroner inkludert frakt er helt greit, eller billig spør du meg 😀


Håper veiva er total renovert og klar hos MC Partner til lørdag den 6.mars, for da tropper Johnny, Viggo og jeg hos MC Parner for å hente og handle, og kanskje Viggo går amok og kjøper den lavkilometer H1B`n som står der he he....... 
 
Nyinnkjøpte reparasjon manulaer for trippel modeller..
24. februar
Litt sånn ventetid nå....

Fikk i dag post fra usa. En svært fin bremsecalipper dukket opp. Ferdig glassblåst, og trenger ny pulverlakk og ett renoverings kit. 
Ordnes over helgen.

I morgen, fredag skal vi en kjapp tur til Sverige og hente noen deler jeg har kjøpt på Sicilia og sendt til Bussgodset avdelingen nærmest over grensa. Selvsagt er det trippel deler, NOS kløtsutløser og støvdeksel på forhjulet. Så blir det flesketur og to-tre brett sort gull også...




Februar 25
Flesketur i dag. Masse kjøttvarer og øl trygt over grensa.

OG fra Sicilia kom det en pakke med nytt strøkent NOS støvdeksel på framhjulet, samt NOS kløtsj utløser komplett. Godt å få det i huset....
Lørdag 5 mars
En Kvalitetsdag!

Klokka 0830 rigget vi oss til i bilen, jeg og to kompiser med interesse for totakt. For oss er en mc med flere enn to ventiler nesten uinteressant. Og de to ventilene sitter på forhjul og bakhjul 

Vel inne hos McPartner fikk vi hilse på Espen og Øyvind som driver butikken. Masse hyggelig prat og titting på det meste. Råest var den nye Kawa 1000 med over 200 hk og 198 kilo.

Ble gjort opp for nyoverhalt veiv til trippelen, Kjøpte skruesett til motoren, framdrev, ett speil og noe annet småsnadder. 

God kaffe var det også på huset.
23 mars
Da er alt renovert og overhalt, gullende rent og klart for å lukkes for de neste 30 år......
Her er fingeren, med Dow Corning spesial pakning for formålet.
Mine Stahlwille momentnøkler er nok en gang i aksjon, de er jævlig dyre og nøyaktige på momentet.
Sylindre og topper ferdig montert, tøft bilde synes jeg.
Måtte bare henge på gassere og sidecover midlertidig for å ta bildet.
25 mars
Ringte i går til MC Partner og snakket med Espen. Trengte kjapt to låseskiver. I dag ligger konvolutten i postkassa med de nødvendige skivene.

Dette kaller jeg service!!


1. april
Ingen aprilsnarr, men forhjulet er i ferd med å få fasong igjen, utføres av en meget habil tekniker i en naboby.

Nye felgringer, glassblåst alle deler, nye eiker og nipler, ny pulverlakk, felgbånd, slanger og Metzler dekk....
2. april
Reiste over til charlottenberg på fredag for å hente mine nye Higgspeed piper. Fikk de sendt til Bussgodset i nærmeste by. Slipper da masse styr og surr og masse gebyr. De kom på under 6000 inkludert frakt.
Pakket de ut og knipset ett bilde med mobil kamera.
15 april
Motor er ferdig montert, og montert i ramma.
El. anlegg er forbedret med endel nye koblinger.
Gearpedal montert
Bakbrems pedal og ny vaier er montert.
Montert ny gassvaier
Montert ny chokevaier
Forgassere på plass
Luftfiltre på plass
Motul gearolje påfylt
Nytt batteri montert
Alle lys og el.anlegg kontrollert  OK.
Elektronisk tenning OK
Sadel montert
Sidedeksler montert
Tank montert

Sykkelen er -nesten- klar.

Mangler bare foreløpig de nybyggede forhjul og bakhjul 😀 så kan jeg sette den på bakken og montere kjede samt eksosanlegget, og så fyre godsakene for første gang etter renoveringen.


Ho- ho - ho........
23 april
Da er hjulene klare. Ble utrolig bra det arbeidet. Eneste skår i gleden er at en simmering i forhjulnavet ble levert i feil dim fra USA, og forhjul vil ikke bli montert før etter påske.

Bilde kommer....

Da gjenstår å hekte på plass eksosanlegget, time tenning og starte.......



25 april
En merkedag...

Trippelen ble påfylt bensin med 2,5% oljeblanding, tenning tidspunkt kontrollert, tenning på, bensinkran ned, kick ut. Første tråkk kjente jeg god komp, andre tråkk det samme, tredjetråkket med litt choke og pang der gikk den stødig på tomgang...

En liten prøverunde der alt funket 100%, var som å kjøre en tight ny gammel sykkel...

HERLIG!.

Og lyden fra Higgspeed pottene var akkurat passe!
FØR renovering
Etter renovering
Hva kostet det under du sikkert på...... Gjelder H1B......

Kjøpte sykkelen for 37000. Grei, kjørbar, ganske fin, men med tegn på at noe påkostning ville gjøre godt for total inntrykket.

Motoren gikk greit, men hadde litt treg varmstart, og lett pulserende gange når man jaget den opp på turtall, rufsete mellomregister med endel oljerøk.

Renoverte motor til ny spesifikasjoner, inkludert totalrenovering av veiv og nye Vesrah råder. Bygget nye hjul, mao hele drivlinja er 0-stilt.

Bremser renovert, alle wire byttet, glassblåst alt som kan glassblåses, og høyglanspolert masse deler...

Lakk og ramme er urørt.

Samlet er jeg på en kostnad på overkant av 75000,-....... for min H1B, og jeg har gjort det meste selv. Veiv har McPartner gjort jobben på renoveringen, og hjul har en kamerat gjort for litt godtgjøring. Ellers er at gjort selv og med gos hjelp av H1B kamerat med meget bred erfaring.

Da vet du hva man må regne som pris på ett dårlig objekt, ca 25000,-. For en passe sliten brukt sak med behov av påkostninger, glatt 35-40 lapper.

Pris på min, dyrt ganske enkelt, men verd hver eneste krone og time i verkstedet.....

Har underveis kjøpt nytt dysekit og montert, og har prøvd flere kit, drit alt sammen.
Spanderte på det dyreste og beste fra Ivan`s og dermed går den klokkerent og slik den skal...

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

thomas | Svar 05.06.2014 05.57

bra arbeid med flott resultat.bra beskrivelse av "oprasjoner" underveis og notert alt så andre kan se og lære :) liker pertentligheteten og nøysomt utført.

viggo | Svar 29.04.2011 01.52

Du har en nydelig sykkel

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

04.12 | 16:08

Hei igjen
Her kommer en til som omhandler det samme

https://www.slideshare.net/Angelblasco2/cruise-control-original-fiat-ducato
Mvh
Tarald

...
04.12 | 14:53

Hei Fred Roger

https://www.camperonline.it/fai-da-te/meccanica/installazione-cruise-control-fiat-ducato-x250/937
Mvh
Tarald

...
04.12 | 13:13

Hei!. Interessant, svært interessant!. Har du en link?. Mvh Fred

...
04.12 | 11:59

Hei Fred Roger
Takk for svar, har nå funnet en italiensk side som forteller hvordan vi kan gjøre dette på de nye. oversetter med google så får vi se. Mvh Tarald

...
Du liker denne siden