Mine forslag
Siste nytt

LiFePO4 er MONTERT!!

Oki, startet med fulladet batteri i går kveld. 
Tappet ca 20A på 3,5t, samt at den stod med ca 1,5A natta gjennom fram til jeg avsluttet nedtapping. Brukte ca 35A med strøm. 

Hvilespenning var i formiddag 13,1V etter nedtapping. Fyllingsgraden var ihht display ca 64% og det stemmer da forbløffende bra........  

Jeg har Ctek Dual med avklippet temp føler, mao max 20A og 14,4V. 
Startet motoren: 
1040. 13,6V og 19,8A 64% 
1045. 13,8V og 19,8A 66% 
1110. 13,7V og 19A 73% 
1145. 13,9V og 19A 84% 
Jeg avsluttet nå generator lading. I forhold til tidligere tabell jeg har laget på bly/syre er ganske enkelt ladingen vanvittig mye bedre. Og jo nærmere man kommer fullt batteri dess mer enorm blir lade fordelen til LiFePO4. 

Nå koblet jeg til landstrøm og Schaudt blokka tok over, denne fordeler jo ladingen til start og Bodel. 
1145. 13,6V og 14A 86% 
1240. 13,9V 0g 14A 98% 
1250. 14,3V og 2A 100%  
1303. 14,4V og 0,2A 100% og fullt.......... 

Jeg er overbevist, dette er en annen verden.......................... Gamleteknologien ville tatt en lang dags kjøring/lading for samme resultat.  
Nå er teknologien med dette batteri slik at hadde jeg hatt en regulator/lade system som kan gi 100A så ville denne ladejobben vært gjort på overkant av 20 minutter. 
Jeg er mer enn fornøyd, vekt er 50 kilo mindre enn tilsvarende blyteknikk, driftspenningen i anlegget er tilnærmet konstant 13,2V, og ladetiden er dramatisk redusert. 
Og batteriet vil bli bedre når man får massert det igang med bruk.


Siste nytt
Bodel batteri

Har til nå brukt Bly/syre og GEL batterier. Det er helt greit. 100Ah batteri vil gi kun ca 50A tilgjengelig for bruk. Vekt overkant av 30 kilo pr 100Ah. Lang ladetid og begrenset levetid.



NÅ har jeg oppgradert til LiFePO4 eller lithium batteri. Ett 100Ah batteri.

Det negative er prisen.

Det positive: 
-Det har dobbelt så mye strøm tilgjengelig til meg som ett bly/syre batteri. 
-60 kilo med bly/syre i bobilen tilsvarer.... KUN 14 kilo med LiFePO4 batteri.
-Mye mer spenning stabilt
-Mye mye mye hurtigere lading


  • Bygd opp av sylindriske 3,2Ah celler
  • LiFePo4 celler 4stk I serie
  • Lav vekt
  • Samme kapasitet selv ved kraftig belastning
  • Eksplosjons-sikker
  • Ingen gassing (knallgass)
  • Innebygd BMS (Batteriovervåkning) med balansering
  • Sikret mot for høy cellespenning / stenger av batteriet
  • Sikret mot for lav cellespenning / stenger av batteriet
  • Kan lades med Lithium lader, og blybatteri lader 14,4Volt er ideelt.
  • Kan hurtiglades. (Topplading på ca1time)
  • Veldig effektive. Nesten ikke selvutlading
  • Lang levetid: 1500-3000 utladinger. 15-25år
  • Kan seriekobles opp til 48Volt

EFOY
Vi liker å være fri når vi er på tur. Det vil si at vi leter ikke etter strømstolpe, vi vil parkere for kvelden der vi vil, dvs nært bysenter eller resturanter. 
Med solceller har man strøm ved ok vær og blir det gråvær får man problemer, samme med natt og senhøst/vinter/vår. 

Med EFOY tenker vi ikke vær lenger, vi har strøm! 
I regn, snø, natt mao når som helst. Røyner det på batteri utpå natta starter EFOY automatisk og tar hånd om strømproduksjon mens vi sover, og fyring/lading fungerer som det skal.
Den koster endel (ca 24000) for den billigste, som gir opp til 3,3A så vi valgte den. Vi sparer vekten av ett Exide batteri ca 29kg og efoy med drivstoff veier 13 kilo, så nettobesparelse er 16kilo, samt at vi er fullstendig uavhengige av ekstern strøm tilkobling.
EFOY er sterkt vanedannende.  😀

DEKK TRYKK
Dekktrykk er viktig, korrekt dekktrykk sådan.
I tabellen under kan man lese av hva man skal bruke.
Jeg finner på side 77 og videre CP dekk, Conti og Michelin bruker samme tabell på Campingdekk.
Finn din dimensjon
FA S betyr Framaksel 
RA S betyr Bakaksel singel
RA T betyr Bakaksel tvilling

Jeg har på bobil forumer lest at jeg skal bruke 5 bar foran og 5,5 bar bak. Dette er FEIL!! og steinhardt å kjøre på.

Jeg skal ihht tabellene når jeg veier 1,7t foran 3,8 bar og ved 1,8t 4,6 bar bak. Stor forskjell på komfort! 


http://www.conti.nl/wp-content/uploads/2014/10/Technical-Databook-car-4x4-van-2014-2015-EN.pdf

RENS AV TANK OG RØR
Her er en god mal på rens av tank og rør om de trenger det.

http://www.bethandevans.com/pdf/phall_freshwater.pdf















_______________________________________________________________________

MER STRØM PÅ BODELBATTERI

I de fleste bobiler er ladingen av bodel batteriet for dårlig. Problemet er at generator lader starbatteri og bodelbatteri og klarer ganske enkelt ikke å lade begge optimalt, det er teknisk og praktisk UMULIG!. 
Resultatet er "kortpustet" bodel batteri ved bruk(hurtig tomt) og dårlig levetid på batteri.

Med en Cetek D250S Dual koblet slik skjema jeg har laget her viser, vil du få så mye strøm på bodel batteri som du aldri har opplevet. Batteriet vil alltid bli riktig ladet, det vil bli topp ladet, du vil føle at du har ett ekstra batteri, og batteribank vil få mye lenger levetid. Det er særs viktig at Ctek lader blir koblet opp som siste komponent rett før bodelbatteri bank.
Kort forklart, ta av + kabel inn på bodelbatteri, sett denne istedet på +inn på Ctek lader. Og ut fra Ctek lader og til +batteri igjen.

OBS!.
Om du skulle få en driftsforstyrrelse
Det lille rele jeg har koblet med de gule linjene skal IKKE settes inn før du har prøvet anlegget og ser hvordan det fungerer. Fungerer alt ok også ved start og stopp av bobilen skal det ikke benyttes! MEN om bodel systemet slår seg automatisk av ved start og stopp må du montere dette rele med en manuell bryter ved fører posisjon for å kunne aktivere det ved start/stopp. Jeg har dette på min bobil og er svært bra tilbehør.


Her er min Ctek D250S Dual oppkoblet ihht skjema over..
Ved Start/stopp problem, fix.
En bug kan oppstå på noen bodel el. anlegg ved start og stopp av motoren. Ctek oppkobling gjør at bodelens anlegg slår seg av ved start og stopp av motoren, har jeg montert dette lille rele som jeg aktiverer ved start/stopp av motor. Da fungerer alt supert. 
Samtidig med dette rele så fungerer dette også som Ctek Smartpass gjør, mao den korte tid ladestrømmen er over 20A kan jeg la det stå åpent så utnytter jeg dette også. Lukker rele så snart ladestrøm er under 20A fra generator, da er det D250S som skal ordne resten igjen.
_______________________________________________










BATTERIBANK COMPUTER
Mer kommer.....
______________________________________________________________________________


















Null Gassproblemer
Kjøp en GASSTANK flaske.
Med en slik blir det billig å fylle gass når DU vil. 
Man kan toppe opp tanken når det passer. Man er ikke låst på noen som helst måte mht tidspunkt for etterfylling.
Man har flere tilkoblings adaptere for hele europa på hylla.
Og med slik fleksibilitet kan man stort sett reise med kun en gassflaske for å spare vekt om man er i grenseland. Vi har reist med en gasstank flaske siden 2005
_______________________________________________









LUFTFJÆRER
Her er noe av Goldsmit luftfjær kit. En belg samt noen braketter er allerede skrudd på bilen da bildet ble tatt.
______________________________________________











LAGRING
Her er bobilen parkert tørt all den tid den ikke er på landeveien. 
Lite tips:

Om bobilen skal stå ute. Anbefales det å legge en heldekkende diffusjonstett presenning eller f.eks rulle ut D-papp eller lignende under bobilen, slik at jordfukt ikke slår rett opp i gulvet under bilen.

🙂

En kjempesnill nabo lot meg få ha tak over bobilen!
Veldig nær tomte grensa.

Lagde hele carporten av OPI stativet jeg hadde etter båtlivet. Forsterket det litt med noe materialer, og en solid lastebil presenning på toppen. Her står bobilen meget tørt og luftig.

I tillegg har jeg en presenning som jeg henger opp foran bobilen. Da er den fullstendig beskyttet fra sollys og uv stråler, og den vil holde seg fin mye lenger.
🙂

Siste nytt
Bildet er tatt januar 2013. Gapahuken på garasjetaket er fjernet sist sommer, og vanlig rekkverk er montert, beises til sommeren. Istedet svømmebasseng på taket der.

Og om sommeren beskytter taket bobilen mot regn og sol, på vinteren er den fri for snø.
_______________________________________________________________________________














EGR VENTIL
Gjelder peronbiler/bobiler mm både bensin og diesel motorer.


Mange opplever etter hvert å måtte spesial rense deler av motoren fordi innsugsdelen av maskinen soter og kokser igjen, dette kan koste 10-13000,-. Ned-soting skjer fordi EGR ventilen slipper avgass(eksos) inn i innsuget for å forbrenne deler av denne avgassen en gang til.

EGR (eksos gass retur system)

Fordelen (for produsenten) er at de klarer å få ned endel avgasser (NOX) litte grann på motoren.

Bakdeler (for bruker/bileier) er nedsoting og koksing innvendig i deler av motoren med driftsproblemer. Økte vedlikehold og reparasjonskostnader. Man mater motoren med varm, møkkete avgass, istedet for kald frisk ren luft under trykk fra turbo.

Ofte kan dette koks/sot problem unngås, og man kan ha en 100% innvendig ren og sot/koks fri motor som virker bedre!!.

Løsning: man KAN f.eks ta av vaccumslangen til EGR ventilen og plugger denne. Plugg også den åpne rørsubben på EGR ventilen slik at det ikke kommer fukt/skitt inn i denne. Da vil all avgass gå ut av motoren som avgass gjennom eksosrøret, og man får ikke denne skiten på ny inn i innsugsdelen på motoren.
Bedre og renere motor faktisk, og kanskje mer krefter.

På de aller fleste biler, vil dette ikke gi feilkoder eller problemer, men på andre kan feilkode dukke opp og stanse løsningen.
__________________________________________










POWERBOKS

POWERBOKS og Mer Moment og Trekkraft

 

Jeg lagde en liten artikkel om tema for ett par år siden. Omtalte også regelverk, derfor utelater jeg det nå. Har ikke hørt eller sett noen som har fått avgiftmessige problemer med dette. Mer effekten er så lav at den faller innenfor de toleranser som produksjon og måleteknikk har som naturlig avvik.

Monterte da en KCR powerboks i en Fiat 2,8 JTD 127 hester maskin, og vips så ble den vesentlig triveligere til tross for små endringer. Så bra ble den at min 2,8 JTD VTG (Power) senere også fikk en KCR boks montert, med samme resultat. Jamt over 20% forbedrede trekkraft evner på alle turtall. Det spesielle er at fra ca 2000 til 3000 rpm så blir 2,8JTD vesentlig sterkere og man kan holde høyere gir lenger, og derved faller også forbruket. Poenget er ikke å få en racervogn, men i stedet det å få en mer lett kjørt bobil, og det blir det med en slik enkel modifisering. At forbruket i tillegg synker, er egentlig en bonus.

Jeg opplevde at forbruket sank det jeg vil kalle dramatisk med KCR boks i Tyskland, med pen kjøring og i kombinasjonen Shell V-Power diesel. Ingen andre diesel merker/varianter var i nærheten av dette.  Å oppleve at forbruket sank fra over 1,35 ned til laveste 0,98 på en 2,8JTD Power på 4t var morsomt.  Det er forskjell å måtte fylle tanken når trippteller er på ca 54mil kontra 68 mil.

 

Nå har den nye Fiat 2,3 130 hesters bobil motoren vært på markedet snart to år, og har vist seg som en meget bra arvtaker etter den gamle 2,8 serien. Den har originalt vesentlig bedre gassrespons enn de gamle motorene, mer distinkt arbeidsområde der man kjenner tydelig at den tar tak. Om det er rom for forbedringer her med en boks skulle bli spennende å se. Tok med en KCR boks til Tyskland i Pinsen. En god kamerat har en Adriatic 07 modell på Fiat Chassis som ville ha en slik boks. Bilen hans har rullet snart 15000 km og er da godt innkjørt, og den kjennes da absolutt kvikkere ut en min egen nye 2,3 liter med bare 180 mil på telleren og begge er originale.

Vi monterte boksen slik KCR beskriver i sin manual, en enkel og detaljert beskrivelse, med noen meget gode tips man bør passe på ved monteringen.

Vi kjørte turen både med og uten KCR boksen, og nok en gang så var det positiv opplevelse når den var montert. Gass responsen ble bedre, trekk kraften likeså. Den har klart mer trekkraft tilgjengelig mellom 1750 og 3000 omdreininger, og derved blir bilen enklere å kjøre med færre girskift. Valgte å teste turtall område fra 1750 til 3000. Her er det moment og seigdragning som teller, samt at det er her man sparer drivstoff. Ved å jage turtall blir den sterkere og kjappere, men da kommer normalt sett også forbruket.

 

Kjørte øvelsene flere ganger på samme referanse vei, for å måle trekkraften med og uten boks, og oppgitt tall her er gjennomsnittet av målingene. Alle øvelser ble kjørt i områdene Køln, Blankenheim og Nurburgring samt en langtur ned til Østerrike. Jeg har brukt mange av de samme trekk kraft øvelseser jeg brukte på 2,8 literen. Vi kjørte pent og normalt. Vi var aldri over 95 km/t på landeveiskjøringen.  Referanse forbruk original har vi fra kjøreboken, og vi kjørte nesten 94 mil med KCR boksen før tanking og beregning av forbruket.

 

 

1: Tung  bakke 2.gear fra tomgang til 100km/t, max 3000rpm

2:  Flat vei, 60 – 90 km/t, 4 gir

3: 1750rpm – 3000 rpm, 4.gir

4: 1750 rpm – 3000 rpm 5.gir

5: Tung bakke, 80 km/t bunn, to målepunkter, ett midt i bakken og ett på toppen, 6 gir.

6: 0-100, fullt øs hele veien.

Har satt opp noen data i en tabell. Tok enda flere målinger, men disse her indikerer godt nok hva som skjer og forskjellen.

Øvelse

Original

KCR

Forbedring

Nr 1

31,45 sek

23,2 sek

23 %

Nr2

  9,0   sek

  7,2 sek

20 %

Nr3

  5,5   sek

  4,4 sek

20 %

Nr4

  12,9 sek

10,1 sek

21 %

Nr5

92 / 106 km/t

98 / 114 km/t

6 / 8 km/t

Nr6

21 sek

17 sek

19 %

Forbruk

10,3 L/100km

8,9 L/100km

13% lavere

 

Forbruk: Bilen ble tanket fullstendig full, først kjørt med vanlig diesel og uten boks, så ble den tanket opp igjen helt full, og forbruk ble utregnet ihht km teller korrigert med gps, snittfart var 77 km/t. Så ble KCR boks montert og kjørt, ny tanking og kilometer og forbruksberegning. Snittfarten var 78 km/t.

 

Kjørecomputer og avvik.

Original ved å lese av kjøre computer så hadde vi ett snitt forbruk uten boks på 10,7 l/100km på kjøre computer, faktisk forbruk var 10,3l/100km ved tanking og kilometer avlesning/beregning. Med KCR boksen montert falt forbruket på kjøre computer til 8,7L/100km, faktisk forbruk ble målt ved tanking og kilometer avlesning/beregning til 8,9L/100km. Mao en faktisk nedgang i forbruk på hele 1,4 dl pr mil. Tallene på vår tur er meget etterrettelige og er entydige. Vi kjørte ca 170 mil totalt.

 

 

 

KONKLUSJON.

250 chassis med Fiats 2,3 130 hester, så er Fiat ute med en motorstyring som gir en vesentlig mer moderne og bedre motor enn forrige generasjon i original utførelse. I tillegg er Chassis (250) nå så bra at fravær av motorstøy og andre særegenheter gjør at følelsen av at KCR powerboks montert i bilen ikke oppleves så sterkt som i tidligere chassis, men funksjonen er der den skal være med denne power boksen. Ved å lese tallene så ser man tydelig at også denne gir bedre trekkraft, vi fokuserte kun på området 1750 rpm til 3000 rpm så er det nok en gang i området 20% forbedrede trekkraft evner, akkurat den samme prosentvise forbedring som for 2,8 literen.

KCR lover ca 15% mer moment i normale turtall, man får i det aktuelle turtall området 20% bedre trekkraft, penere gange, mer lett kjørt, ingen røyk fra eksos, bedre gassrespons, enklere igangsetting,  og ikke minst 13% lavere forbruk på samme kjøremønster som vi utøvde med og uten boks. Med en diesel pris på 1,50 euro sparer han 20 cent pr mil (1,60 NOK/10km) i Tyskland.  

Fyller du i tillegg Shell V-Power Diesel så forundrer det meg ikke om forbruket faller minst en halv desiliter til.

Om du oppsøker www.kcr.se så vil du finne mer interessant lesestoff, og under ”teknikk” kunne lese om avgass tester, partikkelfilter osv.

TILLEGGS KOMMENTAR ETTER SOMMER 2008
Vi reiste på felles tur med samme familie, turen gikk til Kroatia og over til Toscana, alpene og noe farting i Tyskland, tilnærmet like biler og vekt. Ferien ble kun kjørt på Shell-V-power. Ble ført detaljerte kjøre bøker. Hans bil med KCR boks gikk på pen motorvei kjøring og tempomat innstult på 93 gps/km/t på 0,83 l/mil, og min på samme kjøring uten boks presis 1,0 l/mil. Gjennom hele ferien lå han stort sett 1,5 dl lavere enn meg i forbruk. Han laveste var 0,8 l/mil og mitt laveste var 0,98 l/mil. Dette er IKKE avlest fra kjørecomputer(for disse er ikke nøyaktige og de varierer) men topping av diesel tank delt på avleste kilometer, korrigert for feilvisning, mao en rimelig korrekt måle metode.
Det er veldig synd vi ikke får kjøpt V-power diesel i scandinavia, for denne diesel er veldig bra. Og min tidliger antydet så går bilen åpenbart bedre med V-power, samt at forbruket synker omtrent en halv desiliter pr mil med denne.

OBS!! Glem forbruket fra kjørecomputer, dette er ikke korrekt, du må toppe tank og dele på kilometer..... da kan man begynne å snakke!. 

_______________________________________________








Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

04.12 | 16:08

Hei igjen
Her kommer en til som omhandler det samme

https://www.slideshare.net/Angelblasco2/cruise-control-original-fiat-ducato
Mvh
Tarald

...
04.12 | 14:53

Hei Fred Roger

https://www.camperonline.it/fai-da-te/meccanica/installazione-cruise-control-fiat-ducato-x250/937
Mvh
Tarald

...
04.12 | 13:13

Hei!. Interessant, svært interessant!. Har du en link?. Mvh Fred

...
04.12 | 11:59

Hei Fred Roger
Takk for svar, har nå funnet en italiensk side som forteller hvordan vi kan gjøre dette på de nye. oversetter med google så får vi se. Mvh Tarald

...
Du liker denne siden