POWERBOKS og Mer Moment og Trekkraft
Jeg lagde en liten artikkel om tema for ett par år siden. Omtalte også regelverk, derfor utelater jeg det nå. Har ikke hørt eller sett noen som har fått avgiftmessige problemer med dette. Mer effekten er så lav at den faller innenfor de toleranser som produksjon og måleteknikk har som naturlig avvik.
Monterte da en KCR powerboks i en Fiat 2,8 JTD 127 hester maskin, og vips så ble den vesentlig triveligere til tross for små endringer. Så bra ble den at min 2,8 JTD VTG (Power) senere også fikk en KCR boks montert, med samme resultat. Jamt over 20% forbedrede trekkraft evner på alle turtall. Det spesielle er at fra ca 2000 til 3000 rpm så blir 2,8JTD vesentlig sterkere og man kan holde høyere gir lenger, og derved faller også forbruket. Poenget er ikke å få en racervogn, men i stedet det å få en mer lett kjørt bobil, og det blir det med en slik enkel modifisering. At forbruket i tillegg synker, er egentlig en bonus.
Jeg opplevde at forbruket sank det jeg vil kalle dramatisk med KCR boks i Tyskland, med pen kjøring og i kombinasjonen Shell V-Power diesel. Ingen andre diesel merker/varianter var i nærheten av dette. Å oppleve at forbruket sank fra over 1,35 ned til laveste 0,98 på en 2,8JTD Power på 4t var morsomt. Det er forskjell å måtte fylle tanken når trippteller er på ca 54mil kontra 68 mil.
Nå har den nye Fiat 2,3 130 hesters bobil motoren vært på markedet snart to år, og har vist seg som en meget bra arvtaker etter den gamle 2,8 serien. Den har originalt vesentlig bedre gassrespons enn de gamle motorene, mer distinkt arbeidsområde der man kjenner tydelig at den tar tak. Om det er rom for forbedringer her med en boks skulle bli spennende å se. Tok med en KCR boks til Tyskland i Pinsen. En god kamerat har en Adriatic 07 modell på Fiat Chassis som ville ha en slik boks. Bilen hans har rullet snart 15000 km og er da godt innkjørt, og den kjennes da absolutt kvikkere ut en min egen nye 2,3 liter med bare 180 mil på telleren og begge er originale.
Vi monterte boksen slik KCR beskriver i sin manual, en enkel og detaljert beskrivelse, med noen meget gode tips man bør passe på ved monteringen.
Vi kjørte turen både med og uten KCR boksen, og nok en gang så var det positiv opplevelse når den var montert. Gass responsen ble bedre, trekk kraften likeså. Den har klart mer trekkraft tilgjengelig mellom 1750 og 3000 omdreininger, og derved blir bilen enklere å kjøre med færre girskift. Valgte å teste turtall område fra 1750 til 3000. Her er det moment og seigdragning som teller, samt at det er her man sparer drivstoff. Ved å jage turtall blir den sterkere og kjappere, men da kommer normalt sett også forbruket.
Kjørte øvelsene flere ganger på samme referanse vei, for å måle trekkraften med og uten boks, og oppgitt tall her er gjennomsnittet av målingene. Alle øvelser ble kjørt i områdene Køln, Blankenheim og Nurburgring samt en langtur ned til Østerrike. Jeg har brukt mange av de samme trekk kraft øvelseser jeg brukte på 2,8 literen. Vi kjørte pent og normalt. Vi var aldri over 95 km/t på landeveiskjøringen. Referanse forbruk original har vi fra kjøreboken, og vi kjørte nesten 94 mil med KCR boksen før tanking og beregning av forbruket.
1: Tung bakke 2.gear fra tomgang til 100km/t, max 3000rpm
2: Flat vei, 60 – 90 km/t, 4 gir
3: 1750rpm – 3000 rpm, 4.gir
4: 1750 rpm – 3000 rpm 5.gir
5: Tung bakke, 80 km/t bunn, to målepunkter, ett midt i bakken og ett på toppen, 6 gir.
6: 0-100, fullt øs hele veien.
Har satt opp noen data i en tabell. Tok enda flere målinger, men disse her indikerer godt nok hva som skjer og forskjellen.
Øvelse
|
Original
|
KCR
|
Forbedring
|
Nr 1
|
31,45 sek
|
23,2 sek
|
23 %
|
Nr2
|
9,0 sek
|
7,2 sek
|
20 %
|
Nr3
|
5,5 sek
|
4,4 sek
|
20 %
|
Nr4
|
12,9 sek
|
10,1 sek
|
21 %
|
Nr5
|
92 / 106 km/t
|
98 / 114 km/t
|
6 / 8 km/t
|
Nr6
|
21 sek
|
17 sek
|
19 %
|
Forbruk
|
10,3 L/100km
|
8,9 L/100km
|
13% lavere
|
Forbruk: Bilen ble tanket fullstendig full, først kjørt med vanlig diesel og uten boks, så ble den tanket opp igjen helt full, og forbruk ble utregnet ihht km teller korrigert med gps, snittfart var 77 km/t. Så ble KCR boks montert og kjørt, ny tanking og kilometer og forbruksberegning. Snittfarten var 78 km/t.
Kjørecomputer og avvik.
Original ved å lese av kjøre computer så hadde vi ett snitt forbruk uten boks på 10,7 l/100km på kjøre computer, faktisk forbruk var 10,3l/100km ved tanking og kilometer avlesning/beregning. Med KCR boksen montert falt forbruket på kjøre computer til 8,7L/100km, faktisk forbruk ble målt ved tanking og kilometer avlesning/beregning til 8,9L/100km. Mao en faktisk nedgang i forbruk på hele 1,4 dl pr mil. Tallene på vår tur er meget etterrettelige og er entydige. Vi kjørte ca 170 mil totalt.
KONKLUSJON.
250 chassis med Fiats 2,3 130 hester, så er Fiat ute med en motorstyring som gir en vesentlig mer moderne og bedre motor enn forrige generasjon i original utførelse. I tillegg er Chassis (250) nå så bra at fravær av motorstøy og andre særegenheter gjør at følelsen av at KCR powerboks montert i bilen ikke oppleves så sterkt som i tidligere chassis, men funksjonen er der den skal være med denne power boksen. Ved å lese tallene så ser man tydelig at også denne gir bedre trekkraft, vi fokuserte kun på området 1750 rpm til 3000 rpm så er det nok en gang i området 20% forbedrede trekkraft evner, akkurat den samme prosentvise forbedring som for 2,8 literen.
KCR lover ca 15% mer moment i normale turtall, man får i det aktuelle turtall området 20% bedre trekkraft, penere gange, mer lett kjørt, ingen røyk fra eksos, bedre gassrespons, enklere igangsetting, og ikke minst 13% lavere forbruk på samme kjøremønster som vi utøvde med og uten boks. Med en diesel pris på 1,50 euro sparer han 20 cent pr mil (1,60 NOK/10km) i Tyskland.
Fyller du i tillegg Shell V-Power Diesel så forundrer det meg ikke om forbruket faller minst en halv desiliter til.
Om du oppsøker
www.kcr.se
så vil du finne mer interessant lesestoff, og under ”teknikk” kunne lese om avgass tester, partikkelfilter osv.
TILLEGGS KOMMENTAR ETTER SOMMER 2008
Vi reiste på felles tur med samme familie, turen gikk til Kroatia og over til Toscana, alpene og noe farting i Tyskland, tilnærmet like biler og vekt. Ferien ble kun kjørt på Shell-V-power. Ble ført detaljerte kjøre bøker. Hans bil med KCR boks gikk på pen motorvei kjøring og tempomat innstult på 93 gps/km/t på 0,83 l/mil, og min på samme kjøring uten boks presis 1,0 l/mil. Gjennom hele ferien lå han stort sett 1,5 dl lavere enn meg i forbruk. Han laveste var 0,8 l/mil og mitt laveste var 0,98 l/mil. Dette er IKKE avlest fra kjørecomputer(for disse er ikke nøyaktige og de varierer) men topping av diesel tank delt på avleste kilometer, korrigert for feilvisning, mao en rimelig korrekt måle metode.
Det er veldig synd vi ikke får kjøpt V-power diesel i scandinavia, for denne diesel er veldig bra. Og min tidliger antydet så går bilen åpenbart bedre med V-power, samt at forbruket synker omtrent en halv desiliter pr mil med denne.
OBS!! Glem forbruket fra kjørecomputer, dette er ikke korrekt, du må toppe tank og dele på kilometer..... da kan man begynne å snakke!.
_______________________________________________