Båt i Kroatia
Svært viktig!

Du MÅ ha minimum båtførerprøve og båtførerbevis.
Du må ha med reg. dokument på båt/motor.
Du må ha med bevis på forsikringen din.
Dregg
Tauverk
Redningsvester
Øsekar
og annet normalt utstyr som hører en båt til.

Så må du kjøre den direkte til nærmeste Havne Kaptein. De kontrollerer båtens beskaffenhet og at utstyret er i orden.

Så må du inn på kontoret og de lager alle dokumeter og du betaler en liten avgift.

Så skal en vignett limes på båt eller motor, og alle dokumenter skal alltid være med på  båtturen.

Litt omstendelig, men veldig grei ordning.  

Den enkle grunn til å ha en planende gummibåt i Bobil garasjen.......
KOMPLETTE BOBIL OPPLEVELSEN
Jeg er oppvokst med båt i familien fra jeg var liten. 

Kjøpte selv som 13 åring min første nye planende jolle, og avsluttet båtkarrieren som 39 åring med en Princess Riviera, da var Mjøsa og Sørlandet utforsket nok, det ble kjedelig. 

Nå var det Bobil livet som fristet, og nå nesten 12 år etter er Bobilen fortsatt i fokus, kanskje sterkere enn noen gang.


TILBAKEFALLET TIL BÅT:
Etter mange ferier og reiser nedover i Europa og lange varme dager på strender, fristet det å kunne komme ut på vannet der nede. Vi vet jo at en ulidelig varm dag på stranda blir en perfekt dag på sjøen! 
Vi så andre bobil eiere, da spesielt tyskere og italienere, dro fram gummibåter og forsvant hver dag ut på sjøen, og vi stod lengselsfullt tilbake på stranda og vi Visste hva vi gikk glipp av!. Vi vet som ex.båtfanter, at fra fjorden åpner det seg en ny verden mht opplevelser.

BRIG 350
Etter ferien 09, så bestemte jeg meg, dette skulle prøves sommeren 2010. Sjekket ut på Finn. Fant mange overprisede gummibåter. Sjekket svenske Blocket, og fant en nesten ubrukt Brig Baltic 350. Mao 11,5 fot lang med finerdørk. Solid båt, men hele 70 kilo. Hurtig innkjøpt og sendt til Charlottenberg for henting.

Lette videre på Finn og sannelig dukket det noen dager etter opp en Yamaha 9,9 hester som kun var kjørt i ferskvann. Veier ca 30 kilo. En hurtig tur til Randsfjorden og motoren var i box.....

Vel hjemme ble disse to parret, og vi forsvant ut på testtur, dette fungerte fint, men vi stusset på at båten var godkjent for hele 20 hester, og vår 9,9 føltes allerede for mye for den, for den overplanet, og satte nesa nedi... og ble ustabil. Vel, kjøpt var kjøpt, og dette var båten for ferien uansett...

"BÅT" FERIEN 2010 Kroatia.
Spenningen var stor når vi reiste på ferie i sommer om hvordan dette ville bli. Syklene var hjemme og båten i garasjen. Sykler leier man enkelt i stort sett hele europa og unødig å ta med i bilen.

Sommeren 2010 så hadde vi en fullstendig ny dimensjon på ferien, båt prosjektet var en vanvittig suksess for hele familien. Dette var ganske enkelt utrolig deilig, spennende og forfriskende. Vi besøkte daglig nye kyst byeri Kroatia, resturanter, strender, øyer osv..... FANTASTISK!.
Vi bodde på Camping på Øya utenfor Trogir, og utforsket øyer holmer og skjær med båten. Vi besøkte Trogir og kjørte i kanalen rundt hele byen. Split var kun 50 min unna med båten. Man slipper kø og parkeringsproblemer, man sitter i friluft med sol, sjø og frisk luft og verdens beste utsikt!.

På Istria bodde vi som vanlig på Camping Puntica i Funtana. Herfra besøkte vi en haug med kystbyer og holmer og skjær. Vi fant enorme fiskestimer som vi hoppet uti og badet sammen med, kjempegøy. Vi matet fiskene og det var som å bade i boblebad.


Vel hjemme så ble båt prosjektet evaluert, og dette ville vi fortsette med. Men en endring skulle skje. Vi ville ha båt med høytrykk kjøl, mao ingen finer eller aluminium deler å montere eller å sloss med. Kun gummi og luft. Dette blir lettere på vekt samt mye enklere montering. Vi sparer ca 20 kilo på båten, med 30 cm lenger båt.

Brigèn ble annonsert for 6000 på Finn, og solgt før to timer var gått.

Sommeren 2010 slutt.


Forberedelser til Sommeren 2011.

Ny båt var enkelt å bestemme hva skulle være, Honda Marine Honwave 38-IE. En spennede sak.
Prisene varierer veldig, og jeg fant en utstillings modell hos Argos båtsenter ved Bergen. Hyggelig pris. En bekjent tok den med over fjellet på lastebilen. Men service i ettertid er det stryk til Argos Båtsenter. Fotpumpa var defekt og de gidder ikke svare engang på mail.


Å gjøre denne klar for vannet er enkelt. Jeg kobler til Bravo 12V luftpumpe, slår på knappen og venter....... Og etter noen minutter er båtens pontonger oppblåst til 0,25 bar. Bunnen likeså. Her må jeg til slutt bruke båtens orginale høytrykk pumpe for kjølen skal ha 0,8 bar trykk. Dette var enkelt. Kun luft og ingen slossing med trange dørk plater eller luftkjøl pølsa som ofte ligger skeivt....


Vi hektet på motoren, og stakk til fjords på Mjøsa. Og voila, dette var andre boller. Denne båten gikk som ett skoldet troll i forhold til den forrige. Åpenbart at skrogfasongen på Honwave var korrekt laget, planet lettere, glir bedre i vannet og toppfarten er nesten doblet faktisk.


I ettertid har jeg justert reed ventilen, og motoren yter derfor ærlige 15 hester, og den ble mye sterkere, spesielt skyvekraften fra start og opp i plan.
Denne kombinasjonen er nå enkelt og greit helt rå. Å kjøre på en grei hastighet og vri på mer så er akselrasjonen meget god.

Har nå rett før jul også bestilt original hjulsett til å montere på bakplaten for enkel transport mellom bobil og sjøen. Ett solid håndgrep foran, og bare dra den med til slippen.

Sjekket priser og her i Norge er det jo ganske enkelt galskap å handle dette også i Norge...... 

Tilbudet fra forhandler der jeg kjøpte båten:
Pris på hjulsett kr 4200,-
Pris  baug-bag   kr  500,-
Alle priser eks mva.
Jeg summerer og det blir 5875 + frakt......... 


Ett bedre sted å handle BÅT og UTSTYR er hos
http://www.seamarknunn.com/

Hyggelig service, Meget bra priser, og vettug frakt.
Transom wheels Honwave IE 169£
Bowbag                                40£
Shipping                              45£ 
Jeg betalte 255 pund eller 2380,- og henter det på en flesketur i Charlottenberg.
Levert hjem i Norge ville det blitt omtrent 2900,- alt inkl. 


Jeg sparer mao 3495,-!!!!!!!!!! på dette utstyret fra England.
Dette er hva vi kaller å bo ved sjøen. Stedet er en Autokamp sør for Pakostane i Kroatia.
HONWAVE TRANSOM WHEELS
Her blir det litt om selve båten og tilbehøret.


Å enkelt kunne transportere båten fra bobilen og ned på vannet fordrer en enkel og grei transport metode. Mta liten plass og være lett av vekt. 
Italienske TREM lager original hjulene til Honwave, og som du ser på bildet er båten laget med ekstra bæreflater bak, og krever litt andre hjul en en vanlig gummibåt med fast alu/finer dørk.
Hjulene tåler 180 kilo så her er det bare å henge på motor, tank og utstyr og trille ivei.
Ute i vannet snur man armene til hjulene slik at de peker oppover og er fri fra vannet.
HONWAVE BOWBAG
Baugbag. Original Honda, Kjekk siden den er fast montert til båten, tilnærmet vanntett så lenge båten flyter iallfall. Fin å ha verdisaker, kamera osv inni. Slipper å ha båten full av rot.


TREM SEAT
Har kuttet ut den originale og tunge tofta, og istedet bruker vi disse TREM opplåsbare setene, mykere bedre, svært plasseringsvennlige og vekt er ubetydelig.
Din overskrift

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

Sondre | Svar 19.03.2016 09.09

Hei
Veldig mye bra info her. Har også kjøpt gummibåt og påhenger, 10 fot og 9,9 hk. Lurer på hvordan du lagrer/transporterer dette på en trygg måte.

Fred R 20.04.2016 12.35

Sent svar pga sjukdom. Jeg pakket gummibåten og la den i garasjen sammen med motoren. Stroppet fast begge deler mot fram veggen i garasjen. Funket veldig bra!.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

01.03 | 18:14

Demonterte så mye jeg fikk til. maskerte alle hull, lot noen gamle dyser sitte i gjengede hull. Glassblåste forsiktig. Ingen etterarbeide ellers, ble som nye!

...
01.03 | 17:57

Blei det eit bra resultat etter flas blåsinga?
Måtte du gå over med nåke slipe/bone middel etterpå?

...
01.03 | 17:55

Blei det eit bra resultat av glas blåsinga?
Måtte du gå over med noko slipe/ bone middel etterpå.
Tar så lang tid og gnikka det blankt for hand.

...
01.03 | 17:11

Kjøpte glassblåse mediet hos Gasolin. Dyrt og bra! FredR

...
Du liker denne siden