Vi
så andre bobil eiere, da spesielt tyskere og italienere, dro fram
gummibåter og forsvant hver dag ut på sjøen, og vi stod lengselsfullt tilbake på stranda og vi Visste hva vi gikk glipp av!. Vi vet som ex.båtfanter, at fra fjorden åpner det seg en ny verden mht opplevelser.
BRIG 350
Etter ferien 09, så bestemte jeg meg, dette skulle prøves sommeren 2010.
Sjekket ut på Finn. Fant mange overprisede gummibåter. Sjekket svenske Blocket, og fant en nesten ubrukt Brig
Baltic 350. Mao 11,5 fot lang med finerdørk. Solid båt, men hele 70 kilo. Hurtig innkjøpt og sendt til Charlottenberg for henting.
Lette videre på Finn og sannelig dukket det noen dager etter opp en Yamaha 9,9 hester som kun var
kjørt i ferskvann. Veier ca 30 kilo. En hurtig tur til Randsfjorden og motoren var i
box.....
Vel hjemme ble disse to parret, og vi forsvant ut på testtur, dette
fungerte fint, men vi stusset på at båten var godkjent for hele 20 hester, og vår
9,9 føltes allerede for mye for den, for den overplanet, og satte nesa nedi... og ble ustabil. Vel, kjøpt var kjøpt, og dette var båten for ferien uansett...
"BÅT" FERIEN 2010 Kroatia.
Spenningen var stor når vi reiste på ferie i sommer om hvordan dette ville bli. Syklene var hjemme og båten i garasjen. Sykler leier man enkelt i stort sett hele europa og unødig å ta med i bilen.
Sommeren 2010 så hadde vi en fullstendig ny dimensjon på ferien,
båt prosjektet var en vanvittig suksess for hele familien. Dette var ganske enkelt utrolig
deilig, spennende og forfriskende. Vi besøkte daglig nye kyst byeri Kroatia,
resturanter, strender, øyer osv..... FANTASTISK!.
Vi bodde på Camping på Øya utenfor Trogir, og utforsket øyer holmer og skjær med båten. Vi besøkte Trogir og kjørte i kanalen rundt hele byen. Split var kun 50 min unna med båten. Man slipper kø og parkeringsproblemer, man sitter i friluft med sol, sjø og frisk luft og verdens beste utsikt!.
På Istria bodde vi som vanlig på Camping Puntica i Funtana. Herfra besøkte vi en haug med kystbyer og holmer og skjær. Vi fant enorme fiskestimer som vi hoppet uti og badet sammen med, kjempegøy. Vi matet fiskene og det var som å bade i boblebad.
Vel hjemme så ble båt prosjektet evaluert, og dette ville vi fortsette
med. Men en endring skulle skje. Vi ville ha båt med høytrykk kjøl, mao
ingen finer eller aluminium deler å montere eller å sloss med. Kun gummi og luft. Dette blir lettere på vekt
samt mye enklere montering. Vi sparer ca 20 kilo på båten, med 30 cm lenger båt.
Brigèn ble annonsert for 6000 på Finn, og solgt før to timer var gått.
Sommeren 2010 slutt.
Forberedelser til Sommeren 2011.
Ny båt var enkelt å bestemme hva skulle være, Honda Marine Honwave 38-IE. En spennede sak.
Prisene varierer veldig, og jeg fant en utstillings modell hos Argos
båtsenter ved Bergen. Hyggelig pris. En bekjent tok den med over
fjellet på lastebilen. Men service i ettertid er det stryk til Argos Båtsenter. Fotpumpa var defekt og de gidder ikke svare engang på mail.
Å gjøre denne klar for vannet er enkelt. Jeg kobler til Bravo 12V
luftpumpe, slår på knappen og venter....... Og etter noen minutter er båtens pontonger
oppblåst til 0,25 bar. Bunnen likeså. Her må jeg til slutt bruke båtens
orginale høytrykk pumpe for kjølen skal ha 0,8 bar trykk. Dette var
enkelt. Kun luft og ingen slossing med trange dørk plater eller luftkjøl pølsa som ofte ligger skeivt....
Vi hektet på motoren, og stakk til fjords på Mjøsa. Og voila, dette var
andre boller. Denne båten gikk som ett skoldet troll i forhold til den
forrige. Åpenbart at skrogfasongen på Honwave var korrekt laget, planet
lettere, glir bedre i vannet og toppfarten er nesten doblet faktisk.
I ettertid har jeg justert reed ventilen, og motoren yter derfor ærlige
15 hester, og den ble mye sterkere, spesielt skyvekraften fra start og opp i plan.
Denne kombinasjonen er nå enkelt og greit helt rå. Å kjøre på en grei hastighet og vri på mer så er akselrasjonen meget god.
Har nå rett før jul også bestilt original hjulsett til å montere på bakplaten for enkel transport mellom bobil og sjøen. Ett solid håndgrep foran, og bare dra den med til slippen.
Sjekket priser og her i Norge er det jo ganske enkelt galskap å handle dette også i Norge......
Tilbudet fra forhandler der jeg kjøpte båten:
Pris på hjulsett kr 4200,-
Pris baug-bag kr 500,-
Alle priser eks mva.
Jeg summerer og det blir 5875 + frakt.........
Hyggelig service, Meget bra priser, og vettug frakt.
Transom wheels Honwave IE 169£
Bowbag 40£
Shipping 45£
Jeg betalte 255 pund eller 2380,- og henter det på en flesketur i Charlottenberg.
Levert hjem i Norge ville det blitt omtrent 2900,- alt inkl.
Jeg sparer mao 3495,-!!!!!!!!!! på dette utstyret fra England.