Historien om 75 TURBO EVOLUZIONE
ALFA ROMEO 75 TURBO EVOLUZIONE no 097
Drømmen og historien.
Prosjektet.
Utvikling og Miljø.



Litt om historien

75 Turbo Evoluzione

Ble laget 509 stk ihht Alfa Romeo. Inkludert i denne nummerrekken er biler laget for racing samt biler for gate.
 
Jeg har ønsket med en slik i mange år og fulgt med i markedet, desverre syntes jeg at prisene har vært for høye til å handle inntil 99.

Jeg omtaler noen saker her, og det er mye som er gjort og brukt penger på som ikke er nevnt i stykket.


MEN DA!
No 097 i 1999
DRØMMEN og KJØPET
Min Bil!🙂

Den ble oppdaget i Dortmund av en kompis i 1999. selger viste ikke hva han hadde for salg, og prisen var på ett nivå jeg ville utnytte snarest. Dette var vanlig 75 turbo pris for samlerobjektet!. Jeg ringte ned umiddelbart og avtalte kjøp og henting. Fløy fra Gardermoen til Paris, fly fra Paris til Køln, tog fra Køln til Dortmund. Utenfor jernbanen i Dortmund skulle selger plukke meg opp.
Og satan da jeg så Evo`n komme rullende, den er noe mer sær enn std 75 , jeg måtte le inni meg over endelig å ha slått kloa i sakene og bilen jeg hadde drømt om å eie siden 1991. Der vi rullet gjennom sentrum med eier bak rattet og jeg i passasjer stolen kjente jeg umiddelbart at dette var mye strammere saker enn en std turbo, stivt, svært stivt. Vel hjemme hos selger var jeg veldig kjapp til å avslutte handel, jeg blåste i prøvetur og sjekk av bilen, jeg var livredd for at han skulle ombestemme seg, bilen var svært bra og rett og slett billig til 75 Evoluzione å være. Handlet så hurtig det lot seg gjøre og kom meg bort derfra og til hotellet.

Ved hotellet ble det en liten sjekk av bilen og konstaterte at den var i tildels veldig bra stand.
Turen hjem gikk fint, kjørte meget pent og rolig, tok ingen risiko, denne saken skulle tas vare på.

Planen ble kjapt og greit umiddelbart bestemt, en fullstendig renovering og endel modifiseringer skulle utføres over langen, uten at den skulle brukes. Mao tok det 3 år eller 10 år var uinteressant.
Intet budsjett på prosjektet.

Ryktet om bilen spredde seg, og ett par uker etter ringte avisen og ville ha historien, det ble en flott dobbel side i HA.
1999, uten spoiler foran
FØRSTE ÅRET
Vel hjemme ble det bestilt nye Felger. En Spesial ordre som Felgimport ved Oddbjørn tok på seg. Fine og tidsriktige felger er mangelvare for en slik bil. Valget ble TSW EVO R i 8 x 17" med ET30.
Felgimport sendte en spesialordre til TSW som fullførte leveransen med ett sett til meg. Påmontert med ny gummi i 1999 og de sitter på bilen den dag i dag, 2009. Dekkene er uten slitasje den dag i dag. 🤒

Monterte også senkefjærer for å få en bedre profil på bilen.

Hadde endel planer på dette tidspunkt, mer om det nedenfor.
OPP PÅ GJERDET
Etter innkjøpsåret hoppet jeg litt opp på gjerdet bokstavelig talt. Solgte huset, kjøpte en ny stor villa på over 300 kvm, nedgrodd hage på neste 3000 kvm, ingen garasje, og huset var bra, men trengte modernisering for å være i vår stil.
Huset ble prioritert og mye tid og penger ble brukt der. Dog var garasje viktig og ble bygget snarest. 8 x 8 meter i forlengelsen av huset i Leca Isoblokk, og brannsikker ståldør rett inn i huset. Enkelt for en hobby mekker. Gjorde masse enøk tiltak. Byttet kjøkken, og det rommet er stort, 47 kvm. Renoverte og brannsikret en leilighet som genererer 7 lapper i måneden, osv...

Huset
PLANER
Jeg ville ha litt egen kreativ ingeniør kunst for å forfine bilen litt. MEN bilen skulle ikke endres på noen måter slik at den ikke kan resettes til fullstendig original stand.
Har foredlet den, men kan enkelt settes tilbake til original.

Jeg sendte ett brev til biltilsynet og fortalte om mine planer og inviterte de inn i prosjektet og hjem til meg. Fikk aldri noe svar, og jeg reiste derfor bort til dem, og fikk da beskjed om at ikke noe av dette var ulovlig så det var bare å begynne.


MOTOR RENOVERING
slik ble det
Motor
Etterhvert som tiden skranglet avsted så fikk jeg ett tydligere bilde av hvordan jeg ville ha bilen.

MOTOR:
Frisk motor
Miljøvennlig/klar for E85
Bedre kjørbarhet
Potensiale for effektøkning med tiden
Problemfri drift i lang tid


Maskinen ble plukket fullstendig ned, vasket og kontrollert. Nye slitedeler ble innkjøpt fra AlfaRosso. Alle deler som veiv, råder, stempler, foringer med mer var i svært god stand slik at alt kunne beholdes
Kamaksler ble kjøpt fra Colombo & Bariani.

Kammer
MOTORSTYRING
MOTORSTYRING.

ORIGINALT:
Bosch Lh Jetronic. Dette er jo også datasprut som vi kaller det ofte i disse dager. Vel å kalle en museums utgave, i bilen originalt, uten avgass kontroll funksjon og uten mulighet for oppgradering av motorstyringen til E85/Lambda/katalysator osv.

Jeg ønsket meg den mest moderne Motor Styring teknikk, lambdasonde og katalysator på denne gamle bilen.

PROSJEKTET og valget:

Hvorfor ELECTROMOTIVE TEC3?

Enkelt: TEKNOLOGI, KUNNSKAP OG SERVICE!

Så for noen år siden ett tvprogram om restaurering og modifisering av en mb190 på norsk tv. Her var Geir Haugen med Firma HaugensBOOST delaktige. Jeg forstod hurtig at Geir Haugen satt på kunnskap og produktet jeg ville ha. Ikke var det billigst, men åpenbart av det beste og dyreste, og som han sa og som jeg i ettertid selv ser, ELECTROMOTIVE er meget enkelt og greit å få justert inn i bremsebenken.

Se på det slik: jeg bruker masse penger på bilen min. Hvorfor da montere noe lavbudsjett megasquirt eller lignende hjemmelaget skrot. Da er det mye enklere å montere en SOLID KVALITETS MOTORSTYRING som er meget enkel å håndtere i ettertid i benk og gate og heller betale litt for KVALITET på så viktig komponent.
 
Bestilte derfor en Electromotive TEC3 motorstyring med alt utstyr fra Haugens Boost (nå Bjørnstad Bil).

Med dette utstyret er bilen stilt til originale effekttall, og senere kan den justeres til en effekt som vegmyndigheter kan godta. Dette vil skje når bilen er blitt 10 år på norske skilt.
Den kan også enkelt justeres om for bruk av E85 drivstoff.

Det geniale er at jeg kan bare ved å koble opp min egen laptop feilsøke motoren, endre innstillinger og funksjon med godeste Geir Haugen i andre enden av telefonrøret.

Senest i dag 11/11/09 justerte vi tomgangen slik at den ble mer stabil med noen tastetrykk, samt aktiverte den sekvensielle funksjonen på innsprøytningen(enda mer miljøvennlige utslipp). Jeg i bilen med påkoblet laptop og Geir Haugen i telefonen med anvisninger.

Våren 2010 skal bilen opp og få komplett ny MAP med bensin og en med E85 som drivstoff og den nye Katalysatoren montert.

ANBEFALER GEIR HAUGEN og firma BJØRNSTAD BIL som leverandør til prosjekt, IKKE billigst, men de beste varer og tjenester!.
Electromotive TEC3 med endel av tilbehøret
REIMHJUL
Reimskiva har jeg laget av høykvalitet aluminium.
Ble modifisert av Geir Haugen slik at ett justerbart tannkrans for tenning kunne monteres. Ble veldig fint. Fullt justerbart.

Laget av aluminium i flykvalitet.




Lekker liten sak
Annen vinkel
på motor
Brakett Crank sensor
Pickup for tenning. Lagde en aluminium vinkelbrakett som er skrudd i blokka der mekanisk bensinpumpe kan sitte, vinklet 90 grader og mot fronten på motoren. der maskinerte jeg to klemmer som holder sensor. Ble både pent og funksjonelt.
Reimhjul/tannkrans og pickup
COIL
Tec3 produkt, toppklasse som genererer den beste gnist.
INNSUG PLENUM
Nytt innsug måtte konstrueres. Jeg ville ha ett bra innsug, og spjellhus fra Alfa Romeo 75TS. Tegnet det, fikk klippet plater og knekket dem og sveiste sammen dette. Innsug rørene var det en kamerat som maskinerte for meg.
Anleggsflensen til TS innsuget skjærte jeg av fra ett TS innsug og sveiste det på plass på mitt egetlagede.

I bakkant av innsuget lagde jeg en forsterkningsplate hvor det ble laget alle nødvendige tilkoblings punkter for vaccum, bensintrykk, ladetrykksmåler, servo osv.


Plenum uten spjellhus
DYSER
Originale dyser har IKKE kapasitet for hverken effektøkning eller E85 drivstoff.
Kjøpte derfor nye tilsvarende original dyser fra Zenith, som kan levere nok mengde for E85 konvertering.




de blå små med rød hette er dysene
SPJELHUS
Original Alfa Romeo TS, produsert av Dellorto.

Modifisert slik at det tåler trykk med simmering, påmontert festeplate for gasspjeld sensor fra Electromotive, samt montert tomgangs regulering.
Plenum med spjellhus
Spjellhus og gasspjell sensor
FORDELER
Fordeler er heldigvis historie. Istedet har jeg laget en giver til tenning/sprut her. Denne gjør at innsprøytningen blir sekvensiell. Mao så sprutes det kun inn bensin i den sylinder som skal tenne, og jeg sparer drivstoff og utslipp av skadelige avgasser.
TURBO
Original turbo er en Garrett T3 av stor og tungdreven type. Denne T3 er rett og slett noe gammeldags og gir mange gammeldagse turbo unoter og passer dårlig til dagens teknologi.

Jeg ville ha en NY og MODERNE TURBO, som har rask oppbygging av ladetrykk ved lave turtall, og som vil gi bilen bedre moment ved lave og normale hastigheter. Geir Haugen Haugens BOOST (Bjørnstad Bil) styrte valget. Erfaringen til Haugen tilsa en original standard Volvo turbo som sitter i volvo`s personbiler. Produsert av Mitsubishi.
Den er en lettere, mindre på alle dimensjoner og mål, og mye mer effektiv til moderne skandinavisk kjøremønster. I ettertid så viser valget seg veldig bra, denne er rimelig og gir fabelaktig funksjon.

Turbo sitter originalt på bilen svært nær bremseservo/hovedpumpe og kløtsjpumpe og lager ofte problemer med varmegang og derved brenner i stykker komponentene.

Jeg ville av erfaring fra mange år med modellene flytte turbo framover og høyere i motorrom, for å unngå oppbrent servopumpe/hovedpumpe/kløtsjpumpe.

Derfor måtte jeg få laget ett eksosgrenrør som muliggjorde flytting dit turbo gjør minst skade og jeg kan oppnå mange fordeler kontra original plassering.
Turbo flyttet opp og fram! Liten og nett turbo.
Originalt plassert, stor og kraftig turbo.
GRENRØR
Fant ett brukt grenrør for salg i sverige. Betalte 3000 og jeg trodde det var bra bygget. Desverre var det som mye annet bygget i Sverige og markedsført via alfapower, skit........ utta blank og inna krank......

Måtte sveise hele det meste om igjen, ikke ble det veldig pent, men tett og god funksjon. Ikke ett avansert grenrør for maksing av effekt, men turbo havnet akkurat der jeg ville ha den!
Grenrør etter masse sveising for å få eksosen den veien det er meningen den skal gå, og ikke lekke ut.
TENNPLUGGER
Original Golden Lodge er museumgjenstander og for dårlige....

Har opp gjennom årene brukt mye NGK og da B8EGV. Dyr og bra, men gir ofte treg start og uryddig lavfart.

Bjørnstad Bil monterte i benken nye vanlige billige NGK BP6ES og dette er suverent! Gir svært god gangkultur, ren gange, fin lavfart og fin gange ved belastning, og de er rimelige.

INTERCOOLER
Kjøpte ett aluminium register som hadde egnet bredde og dybde. Kappet den ned på høyden slik at den ikke skulle bli unødig stor.
Kjøpte aluminium tynnplate og fikk knekket disse slik at endekammere og rørstusser fikk en ok fasong og retning.

Lagde ei aluminium brygge som hele IC ligger på med bevegelig innfesting for å kunne ta av vridning og vibrasjoner.
IC plassert i fronten for den beste kjøling, best virkningsgrad, redusert termisk belastning på motor og ikke minst best brennstofføkonomi!
MOTOR OVERHALING
gammelt register
gamle lagre
stempler renset og klare for montering
bærelagre og oljepumpe på plass etter renovering
topp ferdig overhalt
blokk klar for topp montering
klar for å løftes på plass
Blokk ferdig montert, påhengt grenrør og ny liten turbo tass....
Motor påhengt eksos og innsug, og løftet ned i motorrommet, blir ganske pent med masse alu mot rødt.
Etter å ha demontert ned til nesten molekyler, renovert brukte deler, montert nye deler, tilpasset egenproduserte deler, forfinet og pusset ble sluttresultatet etter egne ønsker presis slik jeg ville ha det. Det ble ikke billig, og det var ikke fort gjort, men det spiller ingen rolle, funksjonen ble meget bra! 😀
På litt avstand ser det slik ut oppi der
KAROSSERI RENOVERING
Desverre hadde jeg ett data havari for noen år siden, og mange bilder ble slettet, derfor er det lite bilder av dette delprosjektet.
Bilens eneste bulk var en liten en på fører døra.
Rustflekk innerskjerm bak fjernet, ingen stålplast brukt nei.
Begge skjermkanter bak ble byttet
Her er den på hjulene igjen. Frontvindu ramme er byttet, hele front er renovert og lakkert.
Bilen ferdig lakkert og på vei inn i garasjen for videre montering.
En liten titt utenfor garasjen
HJULOPPHENG OG BREMSER
En original Eoluzione har ett ekstremt stramt hjuloppheng. Torsjonsstavene er --mm, stabstag foran er --mm, stabstag bak er --mm.

Fjærene bak er meget stramme, og de originale demperne er vanvittig stive. Jeg har vel aldri vært borti noe stivere på slike biler, ikke på ettermarkedet heller.

RSR
Underveis tidlig i dette prosjekt ble jeg kjent med Ron Simens i tyskland, og ble svært tidlig invitert ned til han for å bli med på testing og utprøving av nyutviklet oppheng for disse bilene. Etter masse testing og kjøring var det selvsagt at jeg skulle ha slikt på min bil. Jeg og Geir Lyngvær tok hjem to sett og stabstag.

Dette ble montert og brukt en liten stund. Det er selvsagt det kjekkeste for mye bane og noe mindre gatebruk, desverre er utstyret ikke godkjent fra noen instanser og derfor egentlig også ulovlig å montere på registrert bil i Norge.

OSRAV det endelige valget.
For ett par år siden fikk jeg endelig kontakt med OSRAV i italia. Disse kjenner jeg fra Rune Dahlbeck og rosso på 90 tallet. Suverene dempere. Jeg kjøpte ett par KGA sportkit men de var for myke, enda jeg sa fra om at Evo har spesielt stive dempere, men de klarte ikke kalibrere dem riktig. Jeg tok derfor med meg de originale demperne nedover og de ble kjørt i testbenken, slik at ett sett OSRAV KGA10 SPORTKIT versjon 75 EVOLUZIONE ble laget. Ingeniøren der nede hadde aldri engang vurdet at alfa hadde kalibrert de originale Evo demperne så starmt som de var.

Med nye Osrav dempere i Alfa 75 Turbo Evoluzione -original kalibrering- var dette mitt førstevalg, RSR settet ble demontert og solgt og erstattet med godkjente senkefjærer og OSRAV demperne.


Forstilling med RSR kit, ulovlig i Norge.
Bakstilling med RSR kit, ulovlig i Norge.
bak med lovlig oppheng
Foran i dag med lovlig oppheng.
BREMSER
Bremsene er jo selvsagt originalt gode nok, men som mekaniker/ingeniør og entusiast er det morsomt å ha det beste, og enkelt vise omgivelser at man også tenker sikkerhet med det beste av bremser på bilen! Dyrt og bra! 😲

På en alfa 75 er det beste å montere ett Kit fra TAROX i Italia som er spesiallaget for den bilen de blir bestilt til.

Jeg fylte ut ett dokument og ordre som TAROX sendte meg. Dette skulle inneholde alle kjøretøyets data, chassisnummer, modell, type, motor osv.
TAROX produserte utstyret for MIN bil. Dvs at anlegget er korrekt konstruert, væskemengde og stempel flater er korrekte for at bremsepedal, vandring på pedal med mere skal være som originalt.

Jeg besøkte fabrikken og fikk en gjenomgang av produkter, utvikling, produksjon og fikk også hilse på fabrikk bikka de hadde der 😀 Utrolig flott bedrift og mennesker med genuin interesse for å lage kvalitets bremser.

FORAN:
Foran monterte jeg TAROX 6 stemplede calippere med 330mm F2000 skiver og klosser.

BAK:
Bak monterte jeg Alfa SZ calippere og TAROX ventilerte F2000 bremseskiver og klosser.

Bremsene er veldig behagelige å bruke! 😀

Bremsene er TUV testet ihht EU direktiver på en Toyota Supra med vekt på nær 2 tonn og toppfart over 250 km/t.

Fantastiske å bremse med.

🙂


BREMSER:
Test rapport fra TUV, No 2002-KTV/PZW-EX-7/03/E/BU
Tilfredstiller:
71/320/EEC
98/12/EC
Tarox 6pot + 330 mm skiver + klosser.
SZ bremser bak, ventilerte Tarox skiver og klosser i samme kvalitet som foran.
SLUTTRESULTAT
Bilen er blitt slik jeg ville ha den. Tilnærmet original, men litt modifisert. Kjører svært godt, bremser utrolig godt. Eneste utvendige endring er senking ca 30mm og 17" hjul.

Bilen er godkjent i tysk vognkort med 205 dekk foran og 225 bak, skal prøve å få det ført inn i norsk vognkort også.

Renoverer for tiden vindusspyler tank, pumper og horn med braketter, og disse blir selvsagt som nye.

Katalysator er planlagt montert iløpet av vinteren.

Standard 75 Turbo mellom Hamar og Stange på rv222......
Front med ny IC
Hekk med skjeldne helrøde lamper og reflex list
Geir Haugen i ferd med å lage kabelmatten i motorrommet.
Geir Haugen i ferd med å sette opp motorstyringen i bilen.
Nyvasket våren 2009.
Din overskrift
HER VIL DET BLI ENDRET OG SUPPLERT MED MER STOFF UNDERVEIS, SÅ FØLG MED

🙂

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

hænn oppi vang | Svar 30.12.2010 00.46

det er ikke så mange som vet hva dette er for noe!perfekt balansje og knivskarpe kjøreegenskaper du kanskje finner i en porsche 944 turbo cup !!
også den lyyden

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

04.12 | 16:08

Hei igjen
Her kommer en til som omhandler det samme

https://www.slideshare.net/Angelblasco2/cruise-control-original-fiat-ducato
Mvh
Tarald

...
04.12 | 14:53

Hei Fred Roger

https://www.camperonline.it/fai-da-te/meccanica/installazione-cruise-control-fiat-ducato-x250/937
Mvh
Tarald

...
04.12 | 13:13

Hei!. Interessant, svært interessant!. Har du en link?. Mvh Fred

...
04.12 | 11:59

Hei Fred Roger
Takk for svar, har nå funnet en italiensk side som forteller hvordan vi kan gjøre dette på de nye. oversetter med google så får vi se. Mvh Tarald

...
Du liker denne siden