Her kommer noen bilder og tekst om litt av våre reiser og biler.

1989 - 1993
Min første bobil, den hvite VW bussen nr 2 fra høyre :-) ett såkalt "Rugbrød" hvit, god stand, egenlaget innredning. Meget enkel standard, men allikevel en flott bobil og masse minner. En ekte surfer bil i sin samtid.


Bobil nummer 1, VW Rugbrød
Samme bil, men med ny maling, utført med kost på slutten av ett hyggelig "Surf party" som tok litt av utpå morgenkvisten 

Bilen hadde en supersterk 1600 motor.
Bobil nummer 9. LMC I 675 G
Ny forhandler er funnet våren 2014. Spann an caravan i Osterronfeld ved Rendsburg. En flott dedikert familiebedrift som sater på kvalitet og gode opplevelser. De ligger kun 50 km sør for Flensburg så om det skulle bli krise, er de lett tilgjengelig.

Etter siste bobil var det klart at isopor og tre i bobil konstruksjonen var uaktuelt. Det lar seg reparere, men.... 

Kun ett merke tilbyr 12 år tetthet garanti, LMC. LMC ble det.
Bobil Nummer 2, Dethleffs 5820 E

2001 Dethleffs A5820 Esprit 2,8JTD langt 5 gear.

Vår første ordentlige bobil, etter mange år på sjøen i cabincruiser. En nett og grei bil jeg kjøpte med lav kilometer og kun 5 mnd gammel, men jeg må innrømme at denne Dethleffsen virket lite gjennomtenkt, utidsmessig planløsning, enkel, skranglete, raklete og slamrete etterhvert. På grensen til å være for simpelt/billig laget. Måtte stadig skru og fikse for at den skulle henge ihop. Den hadde endel kald trekk innvendig under kjøring, og ved overnatting i bodelen. Hoveddelen av denne trekken kom fra påbygget. 
Monterte takboks og NX4 anlegg i den.  Grei bobil, men ikke noe å skrive hjem om. Solgt 2003

2001 Dethleffs A5820 Esprit, trekkfull skranglekasse
Bobil Nummer 3, Dethleffs A5880 E
2002 Dethleffs A5880 Esprit langt 5.gear

En Dethleffs igjen, alle sier jo at Dethleffs er virkelig kvalitets bobiler. Jeg er nok noe uenig. Egentlig helt grei bobil syntes vi også, kjøpt 6 mnd gammel med lav kilometer, MEN med samme "raklete" og falle fra hverandre stil som den første, men er nok bare slik de er disse Dethleffs`ene. Her er det bare å "småskru" hengsler, dører og en og annen teknisk duppeditt. De er desverre meget støyete inni og også trekkfulle. Såpass trekkfulle at man må kle seg riktig og mye i påsken og høstferien. En allikevel rimelig grei sommer bobil for oss, men noe trang. Monterte også her NX4 med utvendige bevegelse. 
Denne var litt bedre enn den første Dethleffsen.  Er nå lei av Dethleffs og på grensen til å føle at vi reiser rundt i en skranglekasse.  Solgt 2003
2002 Dethleffs A5880 Esprit, vi håpet, men nok en gang trekkfull skranglekasse.
Bobil nummer 4, KNAUS 708G
2003 Knaus 708G 2,8 JTD langt 5.gear


En stor og solid bobil, meget solid. 
Knausen var en solid opptur. Men når man tar av plast dekslene i nedkanten rundt påbygget blir man litt skeptisk, der er det ikke aluminium helt ned, men finer malt med beis.......  Negativt om bilen var overhenget bak og bakaksel lasten, at man måtte passe seg nøye på det med vekt og bakaksel, for dette var nesten livsfarlig!. Samt at Knaus har sterkt under dimensjonert kabelnett bakover med konstante lade problemer av bodel batteri. Avansert Calira electroblock var også bare driten, med massive ladeproblemer og el.tekniske problemer. I tillegg var bilen meget dårlig tettet mot trekk og kald luft fra fabrikk. Det trekte massivt fra Heki takluken, fra skjøten mellom bodelgulv og chassis foran, fra områdene rundt kjøleskapet. Bilen var for kald for en behagelig påsketur i 0 celcius. Barna bak måtte pakkes inn i vinterklær og dyner for å ikke fryse. Måtte selv bygge om ladeanlegget, med grove kabler fra batteri foran, for at det skulle bli akseptabel lading. NX4 med full pakke er selvsagt. Oppsummert vil jeg si solid bygget bobil!, men tildels farlig høy akselvekt bak før last, med last bak kan bilen fort bli meget trafikkfarlig, kald og trekkfull med dårlig ladeanlegg av bodelen. Solgt 2004

2003 Knaus 708G, solid, men trekkfull og iskald, med el.tekniske problemer.
Bobil nummer 5, CHAUSSON Welcome 17
2004 Chausson W17 2,8JTD kort 5.gear, 3,5t.


Etter noen tyske bobiler, og alle med problemer med trekk innvendig, og gammeldags planløsning, fristet mer moderne planløsning. 
Da fant jeg ut at man måtte se mot Frankrike. 
Etter endel søking så ble kikkerten stilt mot Chausson, samme som Challenger. Ett merke som vel egentlig overhodet ikke iflg markedet og bransjen skal kunne gi Dethleffs og Knaus konkurranse. Mao en solid "underdog".  Chausson har en modell vi likte som familiebil med 2 barn. W17 med 2,8JTD 128 hester motor. Desverre blir ikke Chausson lenger solgt i Norge, synd!.  Etter en grundig sjekk av forhandler, ble bil bestilt fra Ferber Reisemobile nord i Tyskland. Vi fikk vår første opplevelse og erfaring med hva kvalitetsbobil og FERBER PAKET var for noe!!.  Kjøpte i Nord Tyskland, dette fordi om det skulle bli noe seriøst feil så er det en veldig grei transport ned med bilen. Makan til service og kvalitet sikring har vi ikke opplevet, suveren.  Bilen hadde klima, ABS osv, og vi ettermonterte full pakke NX4 (eller var det 5), og noe annet vi synes er kjekt.  Ikke bare var planløsning før sin tid i denne type bobil, men den var meget støysvak, trekkfri og meget varm, langt bedre enn våre tidligere tyske biler, vesentlig bedre og rett og slett i en klasse for seg!. Vi opplevde faktisk vår første komplette kvalitets bil i denne Chausson W17.  Vi var så fornøyd med den at når den skulle selges, så var det bare ett alternativ for oss, samme bilen med enda større motor  og fra samme forhandler og ett år nyere.Denne var  ekstremt lett å selge.  Solgt 2005

2004 Chausson Welcome 17, vår første kvalitets bobil, herlig.
Bobil nummer 6, CHAUSSON Welcome 17

Chausson W17 2005 modell, langt 5 gear, 3,85t.

Her er det bare å fortsette skrytet fra forrige bil
Denne ble påmontert hengerfeste, luftfjærer med kompressor og justering fra førersete, NX5 med full pakke selvsagt og mye mer...... 
Fiat 2,8JTD 146 hk maskin, en meget bra kombinasjon. Og denne gangen hadde jeg det lange 5 gearet igjen og det var godt. Med Shell V-power og KCR boks brukte denne kun +/- 1liter på mila i Tyskland og gjennom alpene på småveier.  Bilen gav oss suverene turer, ingen skrangling, lavt støynivå, lun og varm som Horst Ferber garanterer.  Vi er fortsatt så fornøyde at da denne ble solgt, desverre, så hadde vi siktet ut en annen, men denne forsvant foran nesa vår, og vi ble ufrivillig uten bobil fra tidlig høst 2007, og vi venter på vår neste bil, og den er nedenfor....  Solgt 2008

2005 Chausson Welcome 17. Familiebilen over alle. Flott planløsning og en perfekt 2 voksne og 2 barn bil. Vår andre kvalitetsbil.
Bobil Nummer 7, Chausson W95

  Chausson W95 2008 modell
Vi var på en weeend tur i Tyskland i høst 2007 for å se på bobil igjen. Og vi endte opp med en Chausson W95 bestilling.
Bilen kjøpte vi av vår fantastiske forhandler Ferber Reisemobile i Schwarzenbek utenfor Hamburg. 
Bilen har en rimelig fin planløsning som blir spennende å prøve etter kun alkovebiler hittil, de har en pris vi kan akseptere uten å måtte låne penger, og det er viktig for oss. 
Vi har bestilt den som 3,5t med Fiat 2,3 131 hk motor og 6 gear. Luftfjærer, aircondition, cruisecontroll, hengerfeste, ASR, tepper i hele bilen, spesielt bestilt stofftrekk på interiør, markise, solcelleanlegg, osv...... SOLGT 2010:  Disse Chausson bilene har vært gode og meget populære som bruktbiler. 

2008 Chausson Welcome 95. Gav oss omtrent 25000 km på to år med bare gode minner! Chausson En Kvalitetsbil!
Bobil nummer 8, ITINEO TB740 Northern Edition
2009/ reg.10 ITINEO TB740 Northern Edition
Itineo.innsteg modell i den Integrerte verden. Prisen er litt mer levelig for oss. Bilen er en overligger fra i fjor høst. Har kjøpt en NY 2009 Itineo TB740 Nordic Edition med noen tilleggspakker fra fabrikken, bilen er svært romslig. Av tilleggsutstyr blir det Selvsagt NX5 system med full pakke trådløst tillegg og tracker, 125W solcelleanlegg, Ekstra bodelbatteri, Luftfjærer, Votronic Battericomputer, Omnistor markise, LED pærer, Fiamma Turbovent, Gasstank osv...  ITINEO HAR PANORAMA UTSIKT slik den er designet, Dette er den bobilen som har gitt oss de herligste opplevelsene på våre reiser. Feil var dårlig fuging på hver side foran på taket, som resulterte i litt, men nok, vann inntrengning over tid. Itineo tok hele tiden ansvar og forsøkte utbedring, men aldri helt bra. Så fikk Stamsaas jobben, hvor en ingeniør fra Fabrikken også var med. Solid arbeide og byttet noe isolasjon og treverk på begge sider under der lekkasjen hadde vært, komplett fuging og alt ok!. Super bil som gav oss hva vi etterspurte. 
Itineo TB740 Northern Edition.
ITINEO

Fantastisk utsyn fra setene foran på grunn av bilens design og konstruksjon der A stolpene er trukket svært langt fram.


LITT AV HVERT
Garasjen og lasterommet er ett kapittel for seg. Den er ENORM!
Den rommer enkelt 3,8 m gummibåt, 15 hester motor, alt båt tilbehør, 2 sykler, stor gassgrill, badeutstyr, bobil tilbehør, 2 bord, 3 store stoler osv.... 
VEKT: Vekt er viktig, og noe jeg er svært opptatt av!
Vår bil ble veiet inn hos biltilsynet ved registering. Vekten kom på 2913 egenvekt uten fører. Dette vil si, bilen netto og tørr,  uten drivstoff, uten gass, uten ferskvann og uten fører veide ca 2745 kilo, mao helt tom.
Har gjort en oppveiing av bilen med utstyr:
Var på vekt før ferien 2010, normallastet bobil, full dieseltank 80 liter, full friskvanntank 120 liter, Honwave 380cm gummibåt + 15 hk Yamaha i lasterom + båtutstyret, stoler, bord mm. 
Vekt 1,54t foraksel og 1,66t bakaksel samlet 3,2t. 
Da tilkommer personer og litt klær. Dette ser veldig bra ut både mht totalvekt og spesielt last fordeling! Itineo har klart det mange andre ikke klarer, å konstruere en bobil som går an å laste riktig!! SOLGT Mars 2014
SERVICE SOMMER 2010
IKKE BILEN VÅR, men andre ferie på rad, 09 og 10, satt vi i skyggen av denne og ventet for å få utført service på vår egen bobil.  På bildet sitter vi foran en stor Chartago som kunde har parkert for godt. 
Massive problemer med påbygget fra fabrikk, og kunden fikk nok, og kjøpte istedet en ny  Mao ikke bare velstand med Cartago heller.... 
Ikke gull alt som glitrer.....
MIN FORRIGE FORHANDLER!

Høsten 2010.

Min forhandler var ikke den største i markedet, og de har lagt ned virksomheten.1 3.september 2010, trist og ett faktum. Horst og Britta har avviklet hele sin drift, dørene låst og stengt og bygget solgt. Synd og ille, en fantastisk forhandler. Nå må jeg ut og finne en ny forhandler.




NY FORHANDLER FUNNET
Søken etter ny hoff leverandør  ganske enkelt. Kriterie var solid, familieselskap, måtte ligge nær Flensburg og ha attraktive produkter.

En telefon til Spann-an caravan  i Osterrønfeld i Tyskland, og en hyggelig samtale med Bernd Eichstedt, samt datter til eier. Ann-Christin gjorde at jeg reste ned og hilste på, og handlet 
:)  

De er en særdeles seriøs handler, som selger mye bobil spesialisert seg på Hobby som bredde og LMC som topp produkter.

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

Viggo Eikevik | Svar 21.06.2012 02.04

Hei, veldig kjekt å lese historien din. Synd at også den siste forhandler har lagt ned. Har selv nettopp byttet til en Itineo mb740. Blir spennende.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.08 | 07:27

Hva solgte du den for?

...
28.05 | 22:13

Hei Jan.
Antar at du er Dansk. Om du befinner deg i Danmark så ta kontakt med DCT i Vejle, de vil hjelpe deg med forhandler. :)

...
28.05 | 21:25

Hvor kan man købe NX-10?

...
01.03 | 18:14

Demonterte så mye jeg fikk til. maskerte alle hull, lot noen gamle dyser sitte i gjengede hull. Glassblåste forsiktig. Ingen etterarbeide ellers, ble som nye!

...
Du liker denne siden