Arven fra Bestefar
Historisk
MIn avdøde bestefar, Mikael, kjørte alltid moped. Av han har jeg arvet hans siste moped, en PUCH.'

mer kommer....
SPESIELL DAG
Bestefar ble født før 1900. Hadde aldri førerkort, men elsket å kjøre mopeden sin. Han ble som sine brødre nesten 100 år, de ble gamle de der brødrene Johansen på Storhamar og Bondesvea. Bertrand (han hjulbeinte sinte gamle mannen på brygga for 30 år siden, og storhopper internasjonalt), Alf, Arvid (Kongepokal vinner i hopp) og Bestefar Mikael.

Vel, Puch èn er sannsynligvis en 1962 modell. Aldri renovert eller overhalt. Bestefar kjørte lange weekend turer med den, og store deler av oppland og hedmark og østlandet faktisk, ble utforsket grundig på reisene de hadde sammen. Jeg tror han kjøpte den i omtrent 1973, for da arvet søskenbarnet mitt hans gamle HMV når han var omtrent 16 år.

Den har stått lagret hos min far, som er ex.speedway kjører i norges eliten i sin tid med kallenavnet Hamar, fram til for omtrent tre år siden, da jeg arvet den. Aldri startet etter at bestefar kjørte sin siste tur på den, og han gikk bort for mange år siden.

Jeg fylte i kveld litt bensin på den. Ingen bensin kom til forgasser. Demonterte kran og slange, og fikk renset all gammel avleiring og møkk bort. Satte sammen igjen. Tippet flottøren til det rant over, tråkket på kicken, og andre trampet så gikk den rent og pent.......



Ringte viggo, som skal ha litt av æren for at jeg tok denne fram fra lagring. Etter dette noe religiøse øyeblikket, Viggo som var på pletten etter 3 min med ett stort glis om munnen, da drev jeg å kjørte den i gata. Vi hadde en svært koselg prat over den, der den surret på tomgang.



Etterpå ringte jeg min gamle far på snart 83, han kastet seg umiddelbart i bilen og var på plass 5 min etterpå. Han fikk fikk nesten tårer i øynene, og sa at det komplett uvirkelig å høre den putre igjen, og han sa at han på en måte så faren sin igjen ved mopeden, var veldig spesielt denne stunden!. For disse to, mopp og bestefar Mikael var veldig knyttet.
Denne gamle blå/grå skapningen vekket til live mye rart, skapte en nesten total ro og omtanke, der den stod å putret vakkert, og oljerøyken la ett lett røykteppe mot solnedgangen i kveld.

Tok å åpnet den ene verktøyboksen under bagasjebærer, og der lå småverktøy, plugger osv urørt i pose, trygt innpakket i en tykk bunke bleknede pussepapir ark, slike som jeg vet min far ofte tok med fra verkstedet på 60-70 tallet, som far og bestefar hadde i sitt hobbyverksted bak huset i Skogheim(bondesvea). Svært spesielt å plukke det forsiktig fram, tankene mine gikk på at den forrige som hadde pakket det sammen der var Bestefar for omtrent 30 år siden, og jeg pakket det ut igjen, svært foriktig. Det luktet gammelt verksted av pakken, en blanding av gammelt verksted tørkepapir, metall, olje og lett av løsemiddel. Alt urørt siden Bestefar brukte mopeden for omtrent 30 år siden siste gang!!! Jeg pakket det forsiktig sammen igjen i samme emballasje, og la de trygt på plass i verktøy boksen under bagasjebærer, høyre side.



MER KOMMER, for dette var noe av det mest spesielle motor opplevelsen jeg noen gang har hatt....... Onsdag kveld 21. April 2010.


 

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

04.12 | 16:08

Hei igjen
Her kommer en til som omhandler det samme

https://www.slideshare.net/Angelblasco2/cruise-control-original-fiat-ducato
Mvh
Tarald

...
04.12 | 14:53

Hei Fred Roger

https://www.camperonline.it/fai-da-te/meccanica/installazione-cruise-control-fiat-ducato-x250/937
Mvh
Tarald

...
04.12 | 13:13

Hei!. Interessant, svært interessant!. Har du en link?. Mvh Fred

...
04.12 | 11:59

Hei Fred Roger
Takk for svar, har nå funnet en italiensk side som forteller hvordan vi kan gjøre dette på de nye. oversetter med google så får vi se. Mvh Tarald

...
Du liker denne siden