Min 1984 Murena 2,2 S

Sett ovenfra 2015, bilen er forsikret i LMK.

Ny Vri

Er jo en gammel alfist. men jeg har alltid likt Matra Murena, helt siden en bekjent hadde en nesten ny en i 1983.

Nå var tiden inne, jeg ville ha en liten sportsbil med midtmotor.

Startet søket sommeren 2012. Hadde en på hånda i ferien, men den forsvant før jeg rakk å komme bort til bordet. Var i Tyskland, var i Holland og prøvde flere, den ble for dyr og trengte endel påkost. Var i Danmark og så på to stykk i høst, og den ene så jeg på to ganger. Eier og jeg hadde svært mye til felles mht interesser, fag, utdanning osv, også meninger om bilens tilstand og pris, og da ble det handel før jul. Selger var Søren og han er mekaniker, ingeniør og grunder av stor bedrift på 5500km som produserer bladene til vindmøller.

Mer kommer.......

Inne på fabrikken der Søren hadde bilen lagret.
Bilde Søren sendte meg før handel.

Overtakelsen

I dette lokalet har bilen bodd, ikke mye den har vært utenfor døren, men det var tørre, varme og fine lokaler. Søren som jeg kjøpte bilen av har en spennende fabrikk på 5500 kvm som lager vifteblader til vindmøller.

Jeg reiste nedover Søndag 6. januar 2013, og bilen ble hentet samme kveld. Tok inn på ett hotell ved E45 utenfor Århus, og returnerte hjem på mandagen.

Her er bilen kjørt opp på hengeren og er klar for avreise.

Alt klart for reisen til sitt nye land og hjem. Den er født i Frankrike, Peugeot/Talbot forhandler hadde den som utstillingsbil, så en voksen privat Tysker som hadde den, så Søren i Danmark, og nå jeg i Norge. :)
Forrige eier, Søren, tar ett siste bilde av Murena`en sin før jeg reiser hjem til Norge.
Hjemme i garasjen, Jeg liker designet bedre og bedre, ingen tvil om at fronten er en sportsbil verdig
Hjemme, felgene er kastet.

Da har bilen stått i garasjen en stund. Har kun sjekket noen detaljer. den har tross alt stått stort sett lagret hele sitt 30 årige/60300km lange liv.

Ved kjøp var det noe lite kjølevann på den. Rød fin væske, etterfylt 3-4dl til toppstrek og alt ok. Liker å ha væsker nær toppstrek for å ha full kontroll på sakene.
En bremsecalipper bak er treg. Fått løset den, og skal demontere den og smøre den opp iløpet av våren.
Var håndbremsen som satt fast.
Gearoljen var også i nedre del på peilepinne, en lekkasje ved drivaksel, skiftet en simmering var veldig enkelt, ok. 

Lakk er over 30 år gammel. Meget fin og hel og absolutt funksjonell. Men selvsagt alderen har satt spor når man eksaminerer den, og skal bilens lakk bli som ny må den med tiden få en full nedsliping av rødfargen, få ny grunning og rødfarge.

Kul

 

Kjøpte da vi passerte Simons i Køln noen kjekke å ha deler. Devil eksos, bremseskiver foran, fleksible rustfrie bremseslanger, bremseklosser og glidere, bærekuler og endeledd, viftereim. Skulle kjøpt med trykkføler på oljetrykkmåler, for den svikter. Men den er den samme som på Landrover og koster derfra 1/4 del av prisen, ca 10 pund.
Kul

Original felgene er glassblåst, pulverlakkert sølv, og pulverlakkert med klarlakk. Ble akkurat som nye. Nye Toyo proxes i original dimensjon er innkjøpt og monteres iløpet av februar 2014.
Originale Hjul 2016
Side med originale hjul 2015

Har denne vinteren renovert venstre bærearm bak Sandblåst, owatrol og arcanol behandlet utvendig og innvendig. Nytt hjullager, nyrenoverte bremser. Ble bedre enn nytt. Ny håndbremsvaier.
Høyre bærearm tar jeg neste vinter, om tid og helse er ok.

Har også renovert bremser på hele bilen, så nå ruller den meget lett igjen.

Byttet alle oljer filtre, rotor, lokk, plugger og kabler. Olje Agip Racing 10w-60.

Bilen kjører og fungerer veldig fint. Ikke racerbil, men mer som en meget god GT bil. Sitter godt, deilig med motoren bak meg, komfort i fjæring og demping er meget fin, en velfungerende og god bil.

:)

 

 

Interiør 2016, helt og pent originalt.
Interiør med Personal ratt, ble dyrt.
Interiør 2016, byttet ratt, midtre sete kan tippes ned så det blir en 2 seter, kult og McLaren har også 3 seter.
Klarte å finne ett originalt sett RONALD A1 felger. Disse er laget til Alfa Romeo ca 1984 og er i mine øyne særdeles tidsriktige. De er 7 x15 og innpress 25. Korrekt boltsirkel og korrekt senterhull originalt, mao perfekt for bilen.
Dører er i glassfiber, ikke rust....
Lite rust her også :)
Maskin 2016, alt som originalt
Maskin 2016, samme fra andre siden, originalt

Har annonsert bilen på Finn.no

Den selges med originale hjul, og originalt ratt. (Alfa Romeo hjulene og fittipaldi ratt følger ikke med).

 

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

Andre Isaksen | Svar 11.08.2018 07.27

Hva solgte du den for?

Terje Dahl | Svar 06.04.2015 22.27

Hei,
Har en -83. 2,2 selv, i bortimot perfekt stand. Har bygget om vakumsystemet for lysløft og bremseservo +div. andre utbedringer. Dette er artige biler!

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.08 | 07:27

Hva solgte du den for?

...
28.05 | 22:13

Hei Jan.
Antar at du er Dansk. Om du befinner deg i Danmark så ta kontakt med DCT i Vejle, de vil hjelpe deg med forhandler. :)

...
28.05 | 21:25

Hvor kan man købe NX-10?

...
01.03 | 18:14

Demonterte så mye jeg fikk til. maskerte alle hull, lot noen gamle dyser sitte i gjengede hull. Glassblåste forsiktig. Ingen etterarbeide ellers, ble som nye!

...
Du liker denne siden