Døl og Dur 2019

Døl og Dur 2019

Kaldere enn kaldest

Tekst og foto: Bjørn Berget

Når dette skrives er det gått over ett døgn siden Døl og Dur 2019, og endelig begynner jeg å få igjen varmen. Etter det gjennom tidene kaldeste Døl og Dur noensinne.

Likevel var det utrolig å se hvordan bil entusiastene møtte opp. Til og med de tøffeste med taket nede.

Nå var dette kortvarig moro, da første bygen kom inn over plassen tidlig på dagen og takene måtte motvillig på plass.

Motorsykkelfolket som er enda mere utsatt, kom selvfølgelig ikke så flokkvis som under varmt godt vær, men jammen dukket det opp mange.

Traktorer har vært mindre av på Døl og Dur siste årene, men denne gangen var det gledelig at noen flotte eksemplarer møtte opp. Som kjent heller ikke akkurat noen lysttur i friskt vintervær, da de fleste veteran traktorer mangler hytte.

 

Overaskende mange MC å se i det kalde været
Flott å se traktorer igjen på Døl og Dur. Gustav Beitdokken hadde tatt med seg denne ekvipasjen med en Fordson Dexton fra 1962 foran tralla, og Fordson fra 1929 på tralla.

Største overraskelse kom fra Ruste. 

Jan Kolås, som har vært en ivrig veteranbil eier i mange år dukket opp med sin nyimporterte Chevrolet Landau Phaeton fra 1932.

Bilen var kjøpt privat i USA og dukket opp her til lands før jul. Ble stille og rolig kjørt i diskre skaphenger og deretter trygt plassert i garasjen i Ruste.

Derfor var dette første kjøreturen på norske veier og Jan kunne innkassere fineste Amcar for denne nydelige bilen.

-Det var jo egentlig en depresjons modell smiler Jan, og sikter til børskrakket i 1929 og hvor folk i USA fikk helt andre ting å tenke på enn å kjøpe bil.

Bilsalget stupte disse årene og mange mindre fabrikanter gikk konkurs.

Men vi må bare innrømme at når vi ser på denne nydelige Chevroleten, er det ingenting som tyder på at vi ser en depresjons modell. Bilen vakte stor oppsikt på senter plassen.

Ellers kan vi også nevne at Chevroleten likte heller ikke det barske norske vår klimaet, og gjorde seg vanskelig og vrang, da eieren ville starte opp og reise hjem. 

Til slutt etter litt godprating og noen runder på starteren, våknet heldigvis sekseren til liv.

 

Jan Kolås kunne motta prisen for fineste Amcar, med denne nydelige Chevrolet Landau Phaeton fra 1932.

Publikumsprisen gikk til Skåbu og Tor Arne Veslums mektige Cadillac DeVille Convertible fra 1968.

En bil som han har eid i over 20 år.

 

Familien Veslum fra Skåbu kunne glede seg over nok en pris på Døl og Dur. Denne gangen for en mektig Cadillac DeVille Convertible fra 1968.

Ellers var det bredt spekter som det pleier å være på Døl og Dur. 

Rå Porsche Carrera tilhørende Ole Christian Smidesang fra Otta, som fikk prisen for fineste bil fra Europa/Asia. 

Joachim og Saras knallrøde Dodge Ram SRT10 med 8.3 liters V10 motor fra 2004, er alltid verdt et skue, og ruver bra i alle settinger.

 

Dodge Ram SRT10 2004 modell. Eier er Joachim Stenseng og Sara Langrusten.

Imponerende var også Per Arne Rudrud fra Fåvang sin 1940 Ford. En bil som etter eiers egen beskrivelse ikke har noe originalt.

Denne gangen hadde han ferdig tilhenger i samme stil, med en selvsnikrett «hot rod lekebil» på planet.

Dette var et eget kunstverk i seg selv, og motoren i denne var en Briggs & Stratton med egen selvstarter!

Denne kunne Per Arne motta andre premien i klassen «Publikums favoritt».

 

Leke Hot Rod på tilhenger. Eier er Per Arne Rudrud og bilen er en 1940 Ford hvor ingenting lenger er originalt...

MC klassen ble denne gangen vunnet av en nydelig Kawasaki KZ1000 fra 1977, hvor eier heter Geir Ove Gjerdingen.

 Hadde det vært egen Raggar klasse på treffet hadde pokalen uten tvil gått til Svein Arne Hugsten fra Øyer. Kjent TV fjes fra en like kjent TV serie på TV2.

Treffets høyeste hårfrisyre, tidsriktig skinnjakke, svart olabukse, tresko av kuskinn og grombilen: En nydelig Ford Galaxy fra 1966, med alle de raggar detaljer man kan vente seg på en slik bil.

Til og med trompet var festet til den tidsriktige takgrinden.

Når treffet var slutt hadde politiet full kontroll og det ble ikke antydning til noe tullkjøring denne gangen, og nok et Døl og Dur var historie.

Noe kaldere og friskere enn de forgående.

 

 

Ekte Raggar. Svein Arne Hugsten fra Øyer i en Ford Galaxy fra 1966. En bil han forøvrig betegner som "Grombilen"

Premie vinnerne:

Amcar:

1 Jan Kolås, 1932 Chevrolet,

2 Kai Bjerke, 1968 Ford Mustang,

3 Jørn Lauvstad 1965 Chevrolet Impala 

Bil europeisk/asiatisk:

1 Ole Christian Smidesang, Porsche Carrera

2 Kai Rune Nedrud,  Volvo 240

3 Kristoffer Engum, 1989 Audi V8

MC:

1 Geir Ove Gjerdingen, 1977 Kawasaki KZ 1000

2 Trond Skurdal, 2003 Harley Davidson Road King CVO

3 Joacim Myhre, 2016 Yamaha FJR 1300

Publikumsfavoritt:

1 Tor Arne Veslum, 1968 Caddilac

2 Per Arne Rudrud 1940 Ford

3 Alf Daniel Orkelbog, 2001 BMW M3

Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.
ANNONSE