Norsk Kjøretøyhistorisk Museum Hunderfossen

flott museum på Hunderfossen

Det er et gjennomført flott museum vi har fått på Hunderfossen. 

Ca 80 kjøretøyer og nesten like mange sykler, har fått plass på den 2000 kvadratmeter store golvflaten.

Her vises bilens historie i Norge, og også en flott presentasjon av alle de mislykkede forsøkene på å få i gang norsk bilproduksjon. 

Som blikkfang har man fått låne den mektige showbilen Ghost of 7, og kong Olavs mektige Cadillac Fleetwood 75, fra 1951.

Skal vi til slutt prate litt om skuffelser, så var ikke racing avdelingen så mye å skryte av. Her manglet det meste av norsk racinghistorie, men jeg regner med at her er det stort utviklingspotensiale, og at dette vil etterhvert komme på plass.

Einar Valsjøs garasje var heller ikke så mye å skrive hjem om. Her var det bare et vanlig støvete verksted og hadde svært lite tilknytting til han som var en av Norges største karosseri kunstnere. 

Museet passer utrolig flott å besøke på en regnværsdag, og det er avslappende å gå rundt å se på klenodier og bare kose seg.

Utenfor er det godt med parkering, og man kan også ta en kaffekopp i muses lille kaffe.

Så er du en veteranbilentusiast, eller bare liker gammel bil og historie, så legger du ferieturen, eller tar en helgetur til Hunderfossen. Du vil slett ikke angre på det.

 

Modellbilsamlingen til Ketil Solvik-Olsen er imponerende. Nesten hundre meter stappfull av alle slags modeller.
En av de første bileierne rundt Mjøsa var Anders Skar med sin Oldsmobil som ble kjøpt i Kristiania i 1905.
Harley-Davidson med sidevogn og en T-Ford lastebil i bakgrunnen.
Kjøretøyer av alle slag og kreativ plassering.
Harley-Davidson skreddersydd for norsk vinter...
Kan ikke kalle seg for bilmuseum hvis man ikke har en A-Ford utstilt...
Racing avdelingen var ikke stor, og det mangler mye historie her. Regner med at det kommer?
Gamle sykler var det mye av, og mange minner kan dukke opp.
Volvo PV Sport med norske motorsykler og mopeder hengende i taket.
Mange klassiske modeller på "et fat". Volvo 240 var Norges mest kjøpte bil i mange år, og hører selvfølgelig hjemme på et slikt museum.
Showbilen "Ghost of 7" vekker oppsikt midt i museet.
Harley-Davidson fra 1988. Nydelig.
Kong Olavs mektige Cadillac Fleetwood Limo fra 1951.
En skikkelig historisk bil. Buick Roadmaster Convertible fra 1938. Bilen som fraktet Kronprins Olav, da han kom til Norge igjen etter krigen.
Utenfor er det stor parkeringsplass, og god bussforbindelse...
Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.
ANNONSE