amcar for dummies

Det er ikke alltid like lett å henge med i praten når ihuga amcar folk møtes tilsosialt samvær. Det er så mange betegnelser, biltyper, og motorstørrelser å holde greie på.

En skikkelig amcarprat er nesten som et eget språk og totalt uforståelig for andre.

I et forsøk på å øke rekruteringen til denne fine hobbyen, kanskje gjøre det lettere for ektefellen, eller rett og slett forklare litt av dette innviklede språket.

Tekst og foto: Bjørn Berget

 

Amcar: Egentlig en betegnelse over alle biler som er produsert og kommer fra USA. På Vinstra når vi snakker om Amcar, er det som regel en amerikansk veteranbil. Altså eldre enn 30 år.

Noen ihuga fans påstår fremdeles at kriteriene for en ekte Amcar er V-åtter og automatkasse.

 

AMCARHDfron: Flott og hyggelig amcarklubb med hovedbase og klubblokale på Vinstra.

For folk med spesiell interesse for Harley Davidson motorsykler og amerikanske biler.

 

Boss 429: Kraftig muskel V-åtter fra Ford. Introdusert i 1969 for å ta opp kampen med Chrysler’s 426 Hemi. Ytelsen var på ca 500hk. Brukt i Ford Mustang

 

Brakke: Nedlatende ordbruk fra en som kjører hardtop til en som kjører stolpebil. (se hardtop)

 

Buick: Nydelig kostbart bilmerke nest etter Cadillac i General Motors. Dyreste Buicken var som regel dyrere enn billigste Cadillac. Alle modeller levert med V-åtte fra 1953.

Modellbetegnelser som Riviera, Roadmaster og Limited

Buick var bilen for ”velhavende mennesker som ikke ville prange med sin luksus”

 

Bullit: Amerikansk spillefilm fra 1968, med verdens mest legendariske biljakt. Obligatorisk for alle Amcar interesserte. Hvis du ikke har sett den, må du løpe i kiosken å leie med en gang. Eller du kan selvfølgelig se biljakten på You Toube.

Her er det en Ford Mustang som jakter på en nydelig svart Dodge Charger. Og stedet? Selvfølgelig San Fransisco med Steve McQueen i hovedrollen.

 

Burnout: (eller børning) Ukontrollert eller kontrollert spinning på asfalt. Skal lukte brent gummi, og plassen skal helst være tåkelagt i flere minutter etterpå. Dette er humor som onkel politi slettes ikke har sansen for.

Kommer opprinnelig fra Dragracing hvor Burnout er en viktig forberedelse for å få varmet dekkene før start.

 

Cadillac: ”Top of the line” hos General Motors. Luksusbilmerke for de virkelige velstående.  Og som samtidig ville vise at de hadde mye penger. Elvis Presley var en ivrig Cadillac kjøper.

Betegnelser som Eldorado og Biarritz.

 

Chevrolet: Gammelt bilmerke og billigste bilmodeller i storkonsernet General Motors. Flere suksessrike bilmodeller som Corvette, Chevelle og Camaro.

 

Chevrolet Big Block: Chevrolets største og kraftigste motorblokker som ble levert på seksti og syttitallet.  Levert i følgende kubikktommer: 366, 396, 402, 427 og 454.

 

Chrysler: Dyreste bilmerket i Chrysler Corporation som eller bestod av Dodge og Plymouth.

Litt billigere enn Cadillac, men var likevel rettet mot de velstående.

Crysler Corporation var den siste av de ”tre store.”

 

Continental Kit: Forkortes som Connie Kit. Holder for reservehjul på bakre støtfanger.

Noe av det heteste ekstrautstyr på femtitallet. Gjorde om bagasjerommet fra stort til gedigent.

 

Convertible: Kabriolet, altså en bil hvor taket kan felles ned i koffertrommet på varme sommerdager. Kan føre til bustete hårfrisyre og vondt i halsen.

 

Corvette: Eneste skikkelige amerikanske sportsbil. (jeg har ikke glemt Ford Thunderbird 1955-57)

Laget av Chevrolet fra 1953 til dags dato. Karosseri av glassfiber på femti, seksti og syttitallet.

Må ikke blandes sammen med mopeden Corvette som var noe helt annet.

 

Cubic inch: Kubikk tommer. Amerikanske motorstørrelser angis alltid og nesten uten unntak  i kubikktommer. Gang med 16,39 for å få størrelsen i kubikkcentimeter. 454 x 16,39=7441cm3.

Altså 7,4 liter

 

De tre store: Det var fellesnavnet på General Motors, Ford Motor Company og Chrysler Corporation som dominerte amerikansk bilproduksjon fra tidlig trettitall og opp.

Nærmest disse på en fjerdeplass kom American Motors, med biler som Rambler og AMC.

 

Dodge: Ble kjøpt opp av Chrysler Corp. I 1928.  Skulle etterhvert konkurrere i mellomsegmentet med Pontiac, og Mercury.

Ble legendarisk gjennom muskelbilperioden med modeller som Dart, Challenger og Charger.

 

Døl og Dur: Årlig vårtreff  med biler og motorsykler på Peer Gynt senter på Vinstra tidlig i mai. Stor premiering og flotte premier.  AMCARHDfron er arrangør.

 

 

Ford: Stilrent bilmerke som satte verden på hjul med T-Forden. Henry Ford var bilmerkets far og var en mester til å lage flotte billige biler ved hjelp av samlebåndsteknikken.

Var også den første som kom med V-åtter i en billigmodell.

Flere flotte modeller som Mustang og Thunderbird.

Ellers var Ford Motor Company eier av både Lincoln og Mercury og briljerte hele perioden på andre plass blant de tre store.

 

Ford Edsel: Edsel var navnet på Henry Ford´s sønn, som tok over konsernet etter sin far.. Bilmerke ble det i 1958 da Ford skulle utvikle en modell mellom Mercury og Lincoln.

Bilen var stygg som juling, og kom på totalt feil tidspunkt.

Da ingen kjøpte denne bilen, la Ford ned produksjonen av Edsel modeller allerede i 1960.

I dag står Ford Edsel i Guinnes rekordbok som ”tidenes bilfiasko”.

 

 

Ford Mustang: Dukket opp i 1964 og ble raskt en av Ford’s store salgssukseer  Liten som den var ble den en mellomting mellom midsizer og sportsbil og såkalte Ponycars var et faktum.

Fikk briljere alene i dette segmentet helt til Chevrolet fikk ut sin Camaro og Pontiac sin Firebird i 1967.

For å tåle muskelbilperiodens hestekrefterpress, ble Mustang oppgradert til en både lenger og bredere karosseriform i 1969.

 

Forhjulstrekk: Var egentlig et fremmedord i amerikansk bilproduksjon. Likevel fantes det unntak. Oldsmobile Toronado var en undervurdert bilmodell med forhjulstrekk. I 1970 kunne du få kjøpt denne bilen med 455 motor og hele 400 hestekrefter.

Noen Cadillac modeller hadde også forhjulstrekk.

 

Flatåtter: Brukt ofte på Ford sin tidlige V-åtter som kom i 1932. Denne var sideventilert og ble derfor kalt flatåtter.

 

Flipfront: Når man skal reparere motoren, eller bare nyte synet av en flott, blank motor, vippes hele fronten i bakkant. Både panser og forskjermer vippes opp, og man har fin og fri tilgang til motoren.

 

Fuzzy Dice: Se terninger

 

Fåvang: Lite tettsted sør i Gudbrandsdalen men hyggelige folk og stort amcar miljø.

 

Gangstercap: Solskjerm over frontruta. Ekstrautstyr som var gjevt egentlig fra trettitallet og oppover til hele femtitallet. Ble mer sjeldent brukt på sekstitallet.

 

Glasstak: Ford prøvde seg i 1955 og 1956 på å bekle halve taket av en Ford Fairlane Crown Victoria med farget (grønt) glasstak. Dessverre var dette en vanskelig og forholdsvis dyr produksjonsteknikk på femtitallet, så det stod ikke lenger på modellprogrammet i 1957. Jeg mener også å huske at Ford fikk problemer med lekkasjer i taket etter kort tid.

Likevel er disse to modellene til Ford legendariske, og noe av det flotteste som ble produsert av biler på denne tiden.

 

 

Halefinner: Populær karosseriform på femtitallet. Ble innført av Cadillac i 1948 som små kuler på bakskjermen. Nådde sitt klimaks og høydepunkt av Cadillac i 1959, med halefinner som verden aldri hadde sett maken til verken før eller siden.

Stort sett alle bilmerkene kastet seg på denne trenden, som roet seg betraktelig og ble helt borte tidlig på sekstitallet.

 

Hardtop: Egen karosseriform som gjør at midtstolpen mellom fordør og bakdør kan sveives ned samtidig med sideruta bak. Hardtop finnes også som todørs versjon.

Med fjernet midtstolpe blir det god plass til venstrearmen ut gjennom sideruta under cruising  eller sjekking av damer.

 

Hemi 426: Toppmotor fra Chrysler som ble brukt med stort hell i både Plymouth Cuda, Road Runner og Superbird . Ble også brukt i Dodge Charger og Coronet.

Vant mange løp i Nascar serien og ble en vinner i muskelbilkappløpet.

 

Hot Rod: Kraftig ombygd amerikansk bil. Gjerne fra trettitallet. Kommer av ”Roadster ombygd for fart” Derav en Hot Rod. Typisk er stor kraftig V-åtter motor, feite hjul og gjerne senket ned på asfalt nivå.

Populært tidsfordriv for ungdom, nesten fra bilen ble oppfunnet og frem til i dag.

 

Continental Kit: Forkortes som Connie Kit. Holder for reservehjul på bakre støtfanger. Noe av det heteste ekstrautstyr på femtitallet. Gjorde om bagasjerommet fra stort til gedigent.
Hot Rod: Kraftig ombygd amerikansk bil. Gjerne fra trettitallet. Kommer av ”Roadster ombygd for fart” Derav en Hot Rod. Typisk er stor kraftig V-åtter motor, feite hjul og gjerne senket ned på asfalt nivå. Populært tidsfordriv for ungdom, nesten fra bilen ble oppfunnet og frem til i dag.

Høvelbenk: Nedlatende ordbruk til en bil med rekkesekser. Helst da uttalt fra en med V-åtte.

 

Ibay: (Ebay.com.) Stort marked for kjøp og salg av biler og deler på internett.

 

Klassisk Chevy: Fellesnavn på noe av det flotteste som er laget. Chevrolet fra 1955, 1956 og 1957.

 

Krom: Blanke pynte deler på en bil.. Slik som støtfangere og emblemer. Forkromming av stålet gjorde at man fikk en blank , hard og dekorativ overflate.

Amerikanske femtitallere er kjent for mye krom. Kan også i enkelte tilfeller omtales som ”stasj”

 

Kromoldsen: Kallenavn på Oldsmobile fra 1958. På denne det så mye krom og glitter at det noen ganger var vanskelig å se hvilken farge selve bilen hadde……

 

Lincoln: Ford Motor Company sin luksusbil i konkurranse med Cadillac og Chrysler.

Kjent for sine bakdører som på midten av sekstitallet ble åpnet feil vei.

 

 

Mercury 1949: En bil som merkelig nok gjorde at alle som kjøpte den, fikk veldig lyst til å ta frem vinkelsliperen og kappe taket.

Har du i dag stående en Mercury fra 1949 som IKKE er taksenket, er den verdt en formue……

 

Mopar: (Mash On Pedal, Accelerate Rapidly) Er produksjonsnavnet som Chryslerkonsernet bruker på sine originale bildeler. Av den grunn blir Chrysler, Plymouth og Dodge omtalt med ett felles navn som ”Mopar biler.”

 

Muskelbil: Puttet man en stor big-block motor i en midsizer fikk men en muskelbil. Pontiac GTO  var den første til å finne ut det i 1964, og stort sett alle bilmerkene fulgte på i 1965. Det var helt utrolig at ingen hadde tenkt på det før.

Bilene skulle ha rå muskelkraft, men  være billige i innkjøp. Derfor det sparsommelige interiøret, med alt for lite utstyr.

Muskelkappløpet startet med råere og råere motorer, og vi fikk muskelbilperioden som brått og brutalt sluttet i 1971, da det ble kjent at det ble innført nye avgasskrav på eksosen fra 1972.

 

Panserdame: Jente med fine former, gjerne i bikini, plassert på panseret for å pynte opp ett ellers så kjedelig bilde av bare en bil.

Brukt mye før i tiden til både reklame og i salgsbrosjyrer.  

Litt lenger nord i dalen  heter det pamnserhødde.

 

Pick-Up: Liten lastebil

 

Ponycars: Se Ford Mustang

 

Powerglide: Legendarisk to trinns automatkasse fra Chevrolet 1950-1973. Brukt mest på Chevrolet, men Pontiac fikk også nyte denne flotte girkassen.

 

Presse: Forkortelse for kompressor.  Stor forkrommet eller aluminiumsfarget sak som stikker opp gjennom panseret og får bilen til å gå stygg fort.

 

Riskoker: Nedlatende ordbruk mot en Toyota. Kan også med fordel brukes mot andre japanske merker som Mazda og Nissan.

 

SS: (Super Sport.) Dyreste ekstrautstyrspakke på Chevrolet fra midten av sekstitallet. Brukt både på Impala, Chevelle og Camaro.

 

Servostyring: Hydraulisk styring som gjør det lettere å vri på rattet. Som regel ekstrautstyr på femti og sekstitallet.

 

Scoop: Stort skjemmende luftinntak på panseret. Brukes ved sterkt trimmede motorer, som må ha mye luft.

 

Step Side: Modellbetegnelse på Pick-Up. Har utenpåliggende baksjermer, som gjør at det blir plass til ett lite stigtrinn mellom bakskjerm og førerhus. Derfor Step side. Se også Pick-Up

 

Terninger: Populær pynt i biler på åttitallet. Kalles på fagspråket ”Fuzzy dice”. Hvite, rosa eller svarte  med lang pels. Jammen fantes det oransje også. Dess større disse var, til bedre var det.

Ble et utgående fenomen på nittitallet da det plutselig ble ”Harry” med terninger.

Kommet igjen siste årene med litt kortere pels og i litt mindre utførelse.

 

Traktorsko: Skomote som var veldig populær på femtitallet og ofte ble brukt som mordvåpen. I dag kan disse skoene mest sammenlignes med kraftige forvokste vernesko.

 

Tyskerbrakke: Nedlatende ordbruk om et tysk bilmerke

 

Vannseng: Skvulpende ekkel sak som ble utrolig populær på åttitallet. Bestod rett og slett av en vannfylt madrass i en sengeramme. Totalt ubrukelig til annet enn å sove i.

Likevel, hvis du hadde Chevrolet Van med vannseng på åttitallet, var du helt konge…!

 

Visningshjul: Ett sett med smale dekk og felger, som bare skrus på bilen ved visning biltilsynet eller EU kontroll. Oppbevares ellers stille og rolig i garasjen.

 

V-åtte: Motorblokk med åtte sylindere i V-form ut fra veivaksel. Populære og legendariske motorer på femti, seksti og sytti tallet.

 

4-4-2 : Modellbetegnelse på Oldsmobile som betyr 4ports forgasser, 4 trinns manuell girkasse og dobbelt (2) eksosanlegg.

Halefinner: Populær karosseriform på femtitallet. Ble innført av Cadillac i 1948 som små kuler på bakskjermen. Nådde sitt klimaks og høydepunkt av Cadillac i 1959, med halefinner som verden aldri hadde sett maken til verken før eller siden. Stort sett alle bilmerkene kastet seg på denne trenden, som roet seg betraktelig og ble helt borte tidlig på sekstitallet.
Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.
ANNONSE