VANN I BOBIL OM VINTEREN

 VINTERBRUK - BRUK AV VANN I BOBIL PÅ VINTEREN

Generelt er jo vann og kulde en dårlig kombinasjon da vannet fryser til is ved 0 grader og skaper problemer med isdannelse og frostspreng i rør og VVS tilbehør, og som kjent er det ofte temperaturer langt under dette i vårt land i hele perioden fra oktober til april…

I moderne bobiler er det jo både varmt og kaldt vann, varmtvannsbereder og vanntoalett med tilhørende ferskvannstanker og spillvannstanker, samt avfallstank for toalettet. I noen biler er det også ALDE sentralfyr som er væskebasert med sirkulasjonspumpe som driver den varme væsken rundt i bilens «radiatorsystem». Denne væsken er jo en blanding av vann og glykol og er således beskyttet mot frostproblematikk og derfor vil jeg ikke omtale sentralfyr her, men kun skrive litt om det ferske vannet og spillvannet med tilhørende utstyr og forholdsregler knyttet til dette.

Det er ikke forbundet med problemer å benytte bil på vinteren når bilen er oppvarmet og i bruk. Rør og vannsystemer ligger slik til at når det fyres i bilen så har du et frostfritt miljø slik at det ikke er noe problem å benytte kraner, dusj eller toalett på vanlig måte. I de aller fleste biler ligger ferskvannstanken inne i bilen slik at denne er godt isolert av gulv og vegger og vil være frostfri når det fyres i bilen. Vannslangene ligger innvendig i bilen (isolert) og i all hovedsak følger de utblåsningsrørene for varme i bilen.(Isolert med strømpe der de ikke gjør det) Det som er viktig å tenke på er spillvannstanken som ofte ligger «utenfor» den oppvarmede sonen i bilen. Dette kan føre til at man får frosset spillvann om man ikke tar forholdsregler. Det aller enkleste er å la spillvannstankens avtapping stå åpen og sette en bøtte under slik at spillvannet renner rett i bøtten og så tømme den før den fryser. Det skal nevnes at det i mange biler finnes isolert spillvannstank som reduserer dette aspektet. Det er også mulig å montere et varmeelement i spillvannsstanken som aktiveres når vannets temperatur synker ned mot 0 grader. Husk på at tappeventilen for spillvannstanken kan fryse under kjøring om det står vann i den slik at den må tømmes før kjøring om vinteren hvis kranen har vært lukket.

Hovedregelen er altså her som for alt annet når det gjelder vann; Er det frostfritt miljø i bilen (plussgrader) så er det ikke noe problemer med frost, men når du parkerer bilen etter bruk i kulde så må alle rør, tanker, beredere etc. tømmes helt for vann. Det er også veldig viktig å la vannkraner stå åpne i midtstilling for å unngå frostspreng i kranens blandemekanisme. Om dette ikke utføres så vil du raskt kunne få frostskader som ikke dekkes av garantien. Dette er jo for så vidt ikke noe overraskelse da det samme gjelder bolighus som også må være frostfrie for at man ikke skal oppleve frostskader på vann og VVS installasjoner.

Det snakkes mye om doble gulv og oppvarmede tanker, og den eneste store praktiske forskjellen her med tanke på vann er jo at spillvannstanken også her ligger i den oppvarmede sonen. Det er altså de samme forholdsregler for en slik «vinterbil» som det er for en hvilken som helst annen bil. Dette betyr altså at bilen etter hver gang den er benyttet må tømmes grundig for vann i alle rørsystemer og tanker, samt toalett når den skal lagres ute i kulde. Det eneste som kan gjøre dette forbyggende arbeidet lettere er altså

- At bilen hele tiden lagres og står i oppvarmet garasje

- At bilen står oppvarmet hele tiden

I tilfellet hvor det snakkes om vinterlagring eller kald parkering spiller det altså INGEN rolle om bilen har doble gulv / sentralfyr, om den koster 1 million eller 400.000,- da det her som alle andre steder er kulden som er utfordringen og de samme prosedyrer må følges før parkering.

I alle andre miljøer enn oppvarmede omgivelser er det meget viktig å følge de generelle reglene for klargjøring til kaldt lagring:

- Tøm varmtvannsbereder

- Tøm alle tanker – både ferskvannstank og spillvannstank og la kraner stå åpne

- Sett alle kraner i åpen posisjon og i midtstilling

- Dusjslange legges ned på gulvet i dusj med kran i åpen stilling

- Ha evnt litt glykol i vannlåser og sluk for å forhindre is dannelse

- Tøm toalettets avfallstank

Vi har mange kunder som benytter bilene hele året uten problemer og følger du de råd og veiledninger som er gitt i dette skrivet vil du eliminere de aller fleste tilfeller av kuldeskader på bilens vanninstallasjoner. I noen biler finnes også Webasto varmer til bodelen og dette er jo veldig bra da du kan benytte denne varmeren også under kjøring.

Selvfølgelig blir det her som med alt annet at man også må være litt ekstra på vakt i kaldt klima og kanskje kontrollere litt ekstra i skap, nede i sitte benker etc slik at man også kan slippe til litt varmluft der.

God tur !

 

 
   

 

 

 

 

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.04 | 09:07

Hei.

Takk for tipset. Har sjekket linken og den fungerer på den PC som jeg forsøkte på.

...
02.04 | 07:44

Denne linken fungerer ikke: https://www.challenger-bobiler.no/

...
21.03 | 11:36

Hei og takk for henvendelsen.....

Basishøyden på bilen er 292 cm. Om bilen har f.eks en Omnimax TV antenne så bygger den ca 30 cm i tillegg til basishøyden.

...
21.03 | 10:24

Challenger 3078xlb finner ikke høyde noen sted Hvor høy er den

...
Du liker denne siden