Om 123hjemmeside

Morten Elk - Founder

Fra en lokal visjon til en global bedrift med en vekst som sitt DNA

123hjemmeside ble grunnlagt i 2003 I København, Danmark, av brødrene Morten og Jacob Elk. De hadde et ønske om å opprette den mest brukbare og brukervennlige hjemmesiden som var tilgjengelig på markedet. De brukte en enkel ide som var hentet fra “lean business” prinsippet for å opprette verdi og muligheter for “Her og Fru Danmark”, brukere med lite erfaring som kunne dra nytte av å laste opp personlige og profesjonelle prosjekt online.

Med en vitenskapelig tilnærming til data, solid erfaring innen smidig utvikling og en idé med en misunnelsesverdig skalerbarhet, ble den danske målgruppen snart internasjonal. Kun et år etter opprettelsen av butikken lanserte 123hjemmeside en Engelsk versjon som skulle fange oppmerksomheten til Amerikanske kunder. En kombinasjon av skikkelig fokus på brukererfaring og “lean business”-prinsippet har gjort 123hjemmeside til et bra eksempel innenfor internasjonal vekst.

I 2012 mottok 123hjemmeside en “Series A” investering på €1.7 millioner for å vokse raskere internasjonalt. Bak investeringen står IT-grûnder Kaare Danielsen som har Jobindex som er Danmarks sørste jobbdatabase.

Rask internasjonal ekspansjon fulgte opp og lokale språkversjoner finnes nå i hele Skandinavia, Frankrike, Spania, Italia, Holland, Belgia, Sveits, Østerrike, Luxembourg, England, USA, Polen, Tsjekkia, Hellas, Tyrkia, Portugal, Brasil, Canada, Russland, Indonesia, Malaysia - og flere kommer

I 2015 gikk 123hjemmeside fra Premium til en Freemium “businessmodel” som tillot brukere I hele verden å bruke en gratis hjemmeside. Per dags dato er det 400.000 nye brukere som lager en 123hjemmeside hver måned og flere enn 20 millioner som allerede har opprettet en 123hjemmeside.

Selskapets omsetning overstiger € 10 millioner, og den har en raskt voksende base med betalende kunder med 95.000 nåværende abonnenter fra hele verden. En ambisiøs strategisk plan for videre ekspansjon har vært planlagt for 2017

Mindset

Our user experience ideal runs through every vein of our company. Our ideal is not perfection; rather, our ideal is play. Using our product should feel like playing – it should be easy, exciting and expanding. It is something to employ and to learn from – and working for us is the same.

We cultivate a culture where creativity thrives and specialist skills are welcomed. We have two physicists on the management team, and agile development models, knowledge and intelligence make up our daily currencies. We set high academic standards, but work as a team of friends.

We believe challenge is what makes work fun and that development and growth are goals in themselves. We have data in our hearts and usability on our minds. That's how we work.