Her finner du nyheter fra livet ombord i Libra
Siste nytt fra Libra.
Siste nytt
Mette og Sverre-Øistein overtok Libra sent 2011. Fra å være et felleseie i lag med vår gode venn Eilif er vi nå eneherskere ombord med de fordeler og ulemper det medfører. Tidligere var vi 3 om utgifter, 3 om arbeid og 3 om gleder. Sameiet ga oss gode muligheter til litt lengre turer enn fellesferien gir oss vanlige A4 mennesker som egentlig ønsker å være langturseilere.
Fortsatt ønsker vi å ta litt lengre turer og da gjelder det å finne nye samseilere.
Årets ekspedisjon til Svalbard vil bestå av 2 forskjellige crew. Crew 1 være Mette og Sverre-Øistein med venner, mens Crew 2 vil være nesten helsvenskt med kvinnelig skipper Presentasjon av medseilere kommer senere, følg med, følg med......

VM i Skreifiske.
Tradisjon tro starter vi sesongen slik vi avslutter den forrige!  Siste tur ifjor var Flytebord (julebord) i Ramsund og neste blir VM i Skreifiske og feiring av den store brennevinsdagen den 25. mars.  Samseilas med Embla fra Harstad!
 Skitt fiske

FÅRIKÅLSEILAS 3 oktober
Lørdag 3 oktober blir det høstseilas til Engenes. Harstad seilforening har sin årlige høsttur. Vi drar i samseilas med Embla og Calypso. Da ser vi frem til å treffe flere båter og innta fårikål på kroa på Engenes.

Libra er kommet hjem. 26. august
Velkommen hjem!
Onsdag kveld kom Libra seilende inn til hjemmehavna i Harstad. Mannskapet var iført festantrekk. Nystrøkne Libraformer på alle mann!  Ankerdram og pizza gled raskt ned hos sultne matroser.  I morgen blir det fest før Eilif og ca reiser videre til Tromsø, jobb og hverdagsliv. Da er årets sommertokt gjennomført med stil og glans.

ISLANDSTROPPEN
Da er det straks klart for årets øyhopping.
Hinnøya, Austvågøy, Værøy, Røst, Island og kanskje Grønland.
Islandstroppen er klar for avgang!
For anledningen ikledd  vår nye LIBRAFORM.

Nå er opptrappingen til årets langtur igang.
Følg med på  LOGG 2009

"Libra" på Sjømatfestival i Lødingen
Da er vi klar for å dra på tur igjen. Denne helga starter festivalsommeren og vi drar til Lødingen for å delta på Sjømatfestivalen. For å være sikker på å få smake god fiskemat har vi med egen kokk og fersk fisk fra Harstad . Bjørnar blir bysseansvarlig og lettmatros. Som ofte før blir det samseilas med Embla og vi ser frem til ei fortreffelig helg. Siste uker har vi skrudd, snekret, vasket og fikset på Libra, sent torsdagskveld ble vi ferdig med alt på "må gjøres" lista så da er vi underveis igjen.
Støtt opp om Lødingen. Du som kan - delta på festivalen. Se følgende link www.sjomatfestivalen.no
Da var helga over, alle ombord i Embla og Libra var vel fornøyd med både Lødingen, festivalen og tilbud til både ung og gammel. Run satt personlig rekord i bruskasse stabling, 21 kasser, før han testet ut sumobryting og boksing med hansker i størrelse XXXL. Maten var god, været var godt og sommeren har startet, riktignok bare 5 varmegrader, men vi brukte bare lue og votter i deler av helga! Fikk også med oss en 10 på topp tur i Lødingen. Riktignok den enkleste men dog, topp er topp.

Ny pumpe te ankervinsja.

Som alle kanskje har fått med sæ, så måtte vi skifte elektromotorn som ga kraft te ankervinsja.  Dette har gjort det sånn at vi fikk større belastning på det ene batterisettet om bord.  Har helt siden vi kom heim fra Svalbard hatt plana om å rette på dette.

Etter en del tankearbeid og å ha spurt oss litt rundt, blei avgjørelsen tatt.  Vi gjør det sånn at ”Heinchel i kjeller`n” får ta den oppgaven med å skaffe kraft te ankervinsja.

Da vi også e så heldig at vi har en ”Orntli” maskinist blant våre venna, tok det ikkje lang tid før at prosjektet var i gang.

Jon-Ivar brukte ikkje lange tida på å klekke ut fremgangsmåten førr prosjektet.

11. mai startet vi med å fjerne dørkplater, demontere bordet i salongen og begynte å bore hull for skottgjennomføringan.  Deretter gikk det slag i slag, og på tirsdag 19. mai prøvekjørte vi vinsja.

Det Jon-Ivar gjorde på disse få dagan, med å sett i sammen reimskive, aksling, pumpa, fundament te pumpa og en hel del andre ting som det førr oss tar alt for lang tid å forklare.  Han har vårres store beundring og respekt for det som han har gjort.

Takk ska du  ha Jon-Ivar.

Nu fungere ankervinsja og vi kan trygt ankre opp kor det måtte passe.

Libra på slipp

6. mai.
Gamle damer trenger mye stell, omsorg og kjærlighet! For Libra betyr det grundig vask, bunnsmøring, nye sinkanoder. Litt rustvask, sliping og ny maling på skrog over vann. Simsalabim og den gamle damen er som en tenåring igjen!    Vi konstanterte at det var lite groe på skroget i år,              kan det skyldes vårt kalde klima her hjemme, et par måneder på Svalbard, eller er det rett og slett god bunnsmurning vi har fått? Vi holder en knapp på gode materialer, hoffleverandør på maling og bunnsmurning er JOTUN. Litt reklame i håp om enda bedre rabatter neste år........
I år har vi vært velsignet med nydelig vær under slippsettingen. Maling er påført uten bruk av presenninger og da blir jobben så mye enklere.
Da er vi kommet ett skritt lengre på listen over ting som må gjøres før sommerens langtur. MEi

Samseilas med Embla og Libra
30 april - 3 mai.
Våren er endelig kommet til Harstad og hva passer vel bedre enn ei langhelg ombord. Torsdag la Embla og Libra avgårde på årets første samseilas. Første etappe gikk til Skrolsvik. Vi ankom  i nydelig solnedgang, havblikk og motordur. Dagen etter fikk vi lufta duken, frisk bris og sønnavind. Det blei tid både til seiling og fiske. Dagens mål var Hamn i Senja, ingen av oss ombord hadde vært der etter gjenoppbyggingen av været, så det var store forandringer fra forrige besøk. Det er blitt et praktanlegg, de få byggene som ikke ble tatt av brann, er tatt godt vare på og de nye byggene passet godt inn på tross av moderne arkitektur. Med kajakker på dekk ble det leksjon i padling . Med Eilif som læremester for oss ble det trening på kameratredning, egenredning og padling. Ja da var det ennå en ting som ga mersmak......
Lørdag gikk turen til Meløyvær, Hamnan og så til Nergårdshamna. Vi har en skjærgård som er helt unik, masse muligheter, holmer og skjær ligger som perler på en snor og må bare oppleves. Søndag var det tid for hjemreise og klargjøring for årets slipp. MEi

Februar 09
Klargjøring for årets sesong.
Nå er vi igang igjen! Vinterduken er tatt av Libra, arbeidsliste over diverse gjøremål er klar for utkryssing. Sommerens tur er drivkraft for mange kommende timer med klargjøring. Mannskapslista er snart fulltegna, denne gang med internasjonale innslag fra både Australia og Tyskland.
Forrige sesong loggførte vi over 6000 nm. Fra Lanzarote i sør til Moffen i nord. I år setter vi kurs mot vest i vikingenes og Hans Egedes fotspor. Nye muligheter ligger foran oss.
Hilsen oss på Libra dette blirbra.....

Årets Flytebord 22. november
Årets Flytebord er nå vel overstått. Opprinnelig reisemål var tur til Hamnan. Denne ble endret til en kortere reise pga diverse "gailwarnings" på radioen.  For oss seilere er det  som kjent reisen som er målet, og da ble Kjøtta perfekt.
3 båter med tilsammen 14 deltakere gjorde sitt til at det ble en fantastisk og minnerik tur. Deltakere fra Lødingen, Harstad, Tromsø, Finland og Tyskland. Ikke verst på et flytebord i november. Neste år blir det reprise på denne turen.
MEi
Det nærmer seg årets julebord. Turen går til Hamnan, en perle i øyriket Bjarkøy.
Foreløpig er følgende båter påmeldt. Jekta, Embla og Libra. Første etappe går til Harstad havn, pub runde på fredagskvelden. Deretter avgang lørdags morgen til Helløya hvor vi ankrer opp i Hamnan. Etter ankerdram starter festen med et bedre måltid og sosialt samvær i lag med venner og kjente.

Siste nytt
Sjekk denne linken! Hyggelig beskrivelse av vår kjære båt.

Notis i vår lokalavis ved hjemkomst fra Lanzarote

21 august. Libra har kommet heim.
Tidlig torsdags morgen kom Libra til Harstad. Vel klarert og fortollet ligger vi nå ved brygga i Harstadbotn.
Turen hjem gikk glimrende. Nå er mannskepet i full gang med kropps og klesvask, deretter blir det Bacalaofest ombord i kveld.
Fra Bjørnøya og hjem hadde vi første dagen vindstille og tett tåke, neste dag var det ca. 35 knops vind og bølger på tvers. Dårlige forhold for å lage Bacalao, så derfor tar vi den festen nå! Vi gjorde forsøk på å lage varm-mat med sjøen på tvers og valget falt på noe lettlaget og lett spiselig. Vi gikk for tomatsuppe, men da den var ferdig og klar for servering kom det en bølge og la oss såpass flat at nedre salong nå er omdøpt til tomatsalongen. Vi blir nok å finne tomatsuppe rester der i lang tid fremover.
Ett sammendrag av turen kommer etter hvert under reiseloggen. Flere bilder fra både Eilif og Mette vil komme. Så er det neste års tur som står for planlegging. Grønland, Island og Jan Mayen står for tur. Kanskje bare en drøm, men vi gjør ialle fall så godt vi kan når det gjelder å følge drømmene, så hvem vet?
Takk til alle som har fulgt med oss på hjemmesiden, takk for hilsinger og telefoner. Det er fantasisk å kunne reise å kose seg, men det er like fantastisk å vite at noen hjemme følger med og bryr seg om oss
Mette

Torsdag 7 august.
Nytt reisebrev og bilder fra Svalbard lagt ut.

Siste nytt
Kapittel 2, sommer 08 nærmer seg! Mens Eilif & co snart må pakke snippeskene og reise tilbake til hverdagen, er vi så heldig at vår tur ennå ikke har startet. Men nå nærmer det seg endelig seg avgang.
Vi som reiser og skal skape historien i dette kapittelet er Sverre-Øistein og Mette. Med seg har de Arna Svendsen fra Porsa, Hammerfest, Nordmannvik og Tromsø. Ingar Lyngmo ekte Nordmannsviking og Tromsøbeboer, Michele Hansen fra Tromsø snart Sør Amerika -farer og Unni Thorvaldsen fra Fredrikstad. Turen starter den 26 juli, da lander vi på Longyear flyplass. Så vil tiden vise hvor vi drar og hva som skjer underveis.
Avgang fra Harstad. 7. juli kl. 01.20

Sommerens tur har startet. Natt til mandag kl. 01.20 ble det kastet loss og reisen fra Harstad har startet. Blikkstille, men nydelig midnattsol vil nok gi en flott nattseilas til Tromsø. Der skal det provianteres før overfarten til Bjørnøya.

Vil du være med til Svalbard

Svalbard har noe magisk over seg. Har du engang vært der, så blir du enten betatt, eller du vil hjem fortest mulig.

Vi i Libra har alle blitt angrepet av Svalbardsyka, den diagnosen har rammet mange mennesker, Svalbard tar deg, og den tar deg hardt!

For vel 8 måneder siden startet Eilif, Mette og Sverre-Øistein tanken på felles båt og eget rederi. Vi laget avtale om felles eierskap og ønskeliste om hvordan båten skulle være. Nå er vi i mål med del 1 av prosjektet. Vi fant drømmebåten og hentet den hjem. Ikke helt ukomplisert, men 9 uker etter avgang fra Lanzarote var båten hjemme i sin nye "heimehavn"

Nå er vi klar for del 2 av planen vår, som er sommeren 2008 på Svalbard.

Vi har alle vært med båt på Svalbard tidligere, men denne gangen er det ikke bare målet som er viktig, reisen har vi drømt om lenge, og nå er vi i gang.

Søknad til Sysselmann er sendt, vi har tegnet den lovpålagte "Search and rescue" forsikringen som en må ha når en forlater allfarvei. Vi har tørket støv av signalpistolen og isbjørn rifla. Den Norske Los fra Svalbard er blitt sengelektyre for oss alle. Vi leser om Hilmar Nøis og alle de store fangstmenn og oppdagere som har satt sitt preg på Svalbard.

For oss er det viktig å ha med deltakere som lar seg begeistre av det privilegiet det er å seile på egen kjøl, ankre opp, og bli der vi føler for det, ikke være avhengig av at vi må til den og den plassen, men kjenne på følelsen av at her er det godt å være. Hovedplanen for reisen er selvfølgelig lagt, men planer kan endres underveis.

Vi er alle sosiale vesen og nysgjerrig på nye mennesker. Tanker er derfor at en viktig del av en vellykket tur er de du reiser sammens med. Vi har helt sikkert mange "sjelevenner" der ute i den store verden og kanskje nettopp du passer til å bli med på en slik tur.

Har du lyst, kan du kontakte oss, skriv noen ord om deg selv og hvem vet kanskje blir sommeren 08 tilbragt om bord i Libra.

Endelig i Norge!
Nu er Libra endelig kommet til Norge. Les mer om dette i Logg/reisedagbok.
Nytt mannskap underveis...
s/y Libra er nå på Salsnes, Nikolai si heimehavn. Her ser det ut til at det blir mannskapsbytte. Sverre Øistein og Nikolai har begge stått åtte uker og fortjener nå åtte dager fri. I dette rederiet er det turnusordning 8/8 det vil si åtte uker på og åtte dager fri. Begge perioder uten lønn men med fri opplevelse.
Nå er Torstein Stormo og Eilif Gabrielsen ferdigpakket og skal ombord.
Satser på og ha mannskapsbytte på fredag da denne dagen er blitt tradisjon mot..."aldri starte på en fredag"..??

Eilif har lært seg å legge inn på heimesiden og har forhandlet seg til ekstrahyre for å oppdatere siden de siste dagene...

Følg med,  følg med, fortsettelse kommer.

Siste nytt

Nikolay og Sverre-Øistein har skrevet nye reisebrev.
Du finner dem under reiseloggen.

De har nå startet overfarten fra Shetland til heimlandet. Værmeldingen ser bra ut og vi håper de får en fantastisk flott seilas over til vårt vakre Vestland. Går alt etter planen treffer de familie og nye venner allerede i Ålesund. Der skal de treffe Are og kompani i hans ny innkjøpte Magic Dragon 55. Deretter går reisen videre til Salsnes hvor de vil bli møtt med jubel, hornmusikk og åpne armer av Nikolays familie og venner.

Planlagt hjemkomst til Harstad blir 17 mai. En naturlig dag å ankomme. Hele Norge flagger, barnetog og skolekorps som spiller.  Kan det bli bedre! Dagen fortsetter selvfølgelig med en fantastisk fest for mannskap, venner og familie av Libra.

Vi her hjemme teller dager og gleder oss til dere er hjemme!

Hjaltland, mandag 28. april

Libra har ankommet Hjaltland.
Dette øyriket som en gang tilhørte Norge, men som ble byttet bort i medgift av danskekongen etter 500 år i norsk eie. Kanskje på tide å kreve det tilbake!
Vi får sette vår lit til at Kong Sverre-Øistein og Kong Nikolay av Libra kjemper for det som har vært vårt!

På bildet ser vi rester av ferieboligen til Harald Jarl.
Et flott mål for Libratoktet

Lørdag 26. april

Nå er Libra på tur mot Orkenøyene.
Siste natt har vært tilbragt så langt nord en kan komme på Scotland. Plassen het Wick, en liten by med 8000 inbyggere. Neste stopp blir Orkenøyene. Deretter blir det Shetland før overfarten til heimlandet starter.

Libra i Scotland
Nå er Libra i Inverness.
En ny reiseskildring finner du under loggen.
Betraktning fra "Sverre i kjellern"

Libra i England
Nye bilder er nå lagt ut.

Se fotoalbumet.
Libra i England.

Nytt mannskap

Mannskapsbytte

Eilif, Anita og Mette skal hjem til hverdagen. Nytt mannskap mønstrer på i La Corouna.

Nytt mannskap er Elisabeth og Odd Alfred Skoglund.

Sverre-Øistein og Nikolay følger skuta hele veien.

Elisabeth og Odd Alfred har selvfølgelig også bakgrunn fra Anna. Velkommen skal de være!

Nikolay

Nikolay traff vi første gang om bord i Anna sommeren 04. Neste gang var på Vestfjord regattaen i 05 også på Svalbard turen i 2006.

Slik vi har blitt kjent med han, er han en resurs i enhver anledning! Vi erter han riktignok med at han bare er med for å dra ned gjennomsnittsalderen blant mannskapet.

Les mere om Nikolay på siden om mannskapet.

Vi har ett ferskt intervju av Eilif.

Aslak intervjuer Eilif

Det er onsdag kveld og jeg Aslak har fått et intervju med skipperen Eilif på s/y Libra.

Aslak:Hvordan var turen  fra Madeira til... ja hvor var det egentlig dere skulle???

Eilif:   Den var frisk. Vi hadde håpet på og kunne seile mot England. Så ble det nordavind avløst av nordøst. Det vekslet fra frisk bris til sterk kuling og hele tiden rett i mot. Bølgehøyden var mellom 4 – 6 meter. Vi seilte oppover og oppover før vi tippet over kanten og rutsjet nedover for så å ”tryne” baugen i en bølgedal.

Aslak: Hvorfor gikk dere østover i stedet for vestover mot Azorene?

Eilif:    Jeg hadde studert været nøye dagene før vi startet. Den fremherskende vestavinden som skulle være fra Azorene til England var ikke der. Det kom og gikk lav og høytrykk som skapte helt unormale værsituasjoner. Det var ingen sannsynlighet for at en skulle få vest / sørvest selv om en seilte vestover til Azorene. I tillegg var et viktig argument at hvis vi skulle få noe problem så skulle vi være innenfor motorrekkevidde til havn.

Aslak: Er du fornøyd med s/y Libra, en 20 års heimbygd tysk ”panserskip”.

Eilif:   ”Libra” eller ”Isola” som hun het før, har vært bobåt de fem siste årene. Det eldre tyske ekteparet har brukt henne som bobåt på Lazarote. Hun hadde nesten ikke vært ute av fortøyningen de siste årene. Så heiv vi henne ut i den ene kulingen etter den andre. Ho hadde vært bobåt med kaffetrakter og kokeplate på landstrøm. Så skulle hun ut å fungere som langturseiler. Først løsnet rullefokken fra innfestet. En litt hektisk bergingsopperasjon før vi hadde kontroll. Så slet storseil fallet seg, slik at storseilet falt ned. Etter det så rant komfyren full av sjøvann, den var ikke beregnet for bølger av kuling størrelse. Så sluttet ekkoloddet, autopiloten, vindmåleren og kartplotteren å virke. Septiktanken ble full og når vi skulle pumpe den så kom det røyk fra pumpa og den var livløs. Den store overraskelsen fikk vi da vi kom i havn og oppdaget at kjettingkassen var full av vann. Det var ikke rart ho var framtung og tok bølgene inn over seg.

Aslak: Det høres ut som dokker har kjøpt dokker godt med arbeid.

Eilif:    Det e nok heilt korrekt.

Aslak:Hvordan var ho for seil?

Eilif:   No har vi bare prøvd ho i motvind i  4-5 meters bølger da blir det ikke helt riktig bilde. Ho tar sjøene flott og har vi litt vind så går ho ikke så aller verst. Men noe trimaran som fyk avgårde i 15 knop er det ikke.

Aslak: Hvordan sendte dere melding til heimesiden?

Eilif:   Takket være iridium telefonen vi fikk låne hos Hans Amundsen og ”landmann” Kyrre Sollund gikk det greit. Kyrre har gjort en flott jobb og har tatt i mot komprimerte meldinger som han har fått frie tøyler til å vidreformidle usensurert.

Aslak: Hva skjer videre?

Eilif:    Nå må vi bli ferdig med ”arbeidsgjøremål” liste som vi holder på med.

Værmeldingene er stabil med nordavind hele uken og vi skal jo nordover. Er redd for at om vi starte å seile så er vi tilbake på Madeira før vi vet ordet av det...

Vår landmann
Vi er så heldig at vi har egen landmann som sender værmelding og oppdaterer logg og reisebrev mens vi er underveis og uten internett dekning. Han gjør en glimrende jobb slik at både dere og vi er oppdatert om hva som skjer.
Landmann” Kyrre Sollund oppdaterer

Underveis.
Tirsdag 18. mars, klokken 18.00.
Nå er vi klar for avgang. Vi setter kurs mot nordøst.
Værmelding for kommende uke er bra, rolig vær med vind opp til frisk bris.
Madeira har vist seg fra sin beste side. En fantastisk øy med rik og variert natur. Bratte klipper, steile fjell og bakker. Eilif var kjent på Madeira fra en tur med Aurora Boralis for 18 år siden, men vi andre viste lite om øya.
Stor var overraskelsen da vi oppdaget at øyas høyeste fjell faktisk er hele 1852 meter. Vi måtte selvfølgelig til topps og hadde en fantastisk dag med 22' , sol og utsikt både over og under skyene.
Det går bilvei tvert over øya, rett opp og rett ned, med hundrevis av hårnålsvinger. Har aldri hatt høydeskrekk, men på smale Maderiaveier men fjell på en side, så vidt plass til to biler, ett tilsynelatende spinkelt autovern og stup flere hundre meter ned gjorde sitt til å frembringe skrekken.
Det var en fantastisk utsikt langs hele veien, men ingen plass å stoppe eller parkere bilen, så skal en på fortsafari langs Madeiras Trollstiger så bør en gå veien.
Neste stoppested avhenger av vær og vind. Om mulig seiler vi rett til England eller Frankrike. Hvis været tilsier noe annet går vi til Portugal.
Denne etappen er beregnet å tå ca 12 dager.
Vår landmann Kyrre vil få rapport om posisjon og stemning via satelitttelefon og vil legge ut disse opplysningene på gjesteboka.
Da får alle våre venner, kjente og familie ha en flott påske.
Hilsen fra mannskapet på S/Y Libra.

Turen er startet

Vi har fått mange lykkeønsker fra venner, familie og kjente. Alle ønsker oss en god tur, og det er godt å kjenne på akkurat det.

Underveis nordover skal vi skrive på hjemmesiden når vi har tilgang på internett. Ellers har vi vært så heldig at vi fikk låne en Iridium telefon fra Amase høvdingen Hans, dermed kan vi sende rapport også utenom allfarvei. Denne vil vi bruke for å ringe inn posisjon og status om bord til vår landmann. Disse meldingene kan dere lese i gjesteboka vår, reisebrev vil bli lagt ut på reiseloggen når vi har internett dekning.

Siste nytt
Mannskapskabalen begynner å gå opp!
Enkelte vil ikke være med.
Enkelte vil, men får det ikke til.........

Enkelte vil, og gjør det.............

Da ser det ut til at vi har gode folk i alle roller.
Kokekyndig maskinist, kjent på Afrikakysten,
skipper, matros og båtsmann.
En god miks av forskjellige typer både med tanke på alder, yrke og kjønn.
Fellesnevnereren er at alle er glad i havet og tar ei utfordring når den kommer.

Reiserute

Reiserute Lanzarote - Harstad er under planlegging.
Deler av mannskapet reiser til Lanzarote den 10 mars.
Her vil vi bruke noen dager for å bli kjent med båten.
Gjennomgå alt av utstyr, drille på sikkerhetsøvelser, bunkre og proviantere.
Følg med, reiserute blir snart lagt ut.