The "Grand Tour" er igang...

Libra melder sin ankomst onsdag 26. aug

Libra har nå fått lukten av hjemmehavna i baugen. Eilif ringte fra vanlig mobil og meldte at de hadde Melbu på babord tvers. De beregner å komme til Harstad ca. kl. 21.00. Da blir det velkomst med ankerdram ombord før guttene tar en bytyr. Alle som vil er velkommen.
MEi
Libra i kjent farvann. Nesten hjemme........

Maildialog tirsdag klokken 12:55

Fra Libra:

Ship ohoi

Tirsdag 25.august 2009 kl 12 00 UTC +2

Posisjon: N 68 24 E 009 54 ca 110 nm west av Hadseløya

Fart: ca 4 knop

Kurs: 085 grader

Utseilt distanse siste 22 timer 106 nm

Utseilt siden Husavik 640 nm

Sjøtemperatur: +11 grader

Lufttemperatur +13,4 grader

Vind: 22 knop fra øst (frisk bris)

Skyfri himmel:

Bølgehøyde på 2 meter

Så er vi her igjen, østavind rett imot, stamping, farta varierer fra 3,5 til 4,5 knop. Det er motorkjøring, å seile vil sette oss enten til Vega eller Bjørnøya og begge plassene er like uaktuelle.

Torgeir som bor fremme i forpiggen driver og utvikler "sandwich"

madrass.En madrass over og en under. Når båten faller ned i bølgedalen så er han oppe under dekket for etter kort tid klaske ned i køya. Hans korte øyeblikk i vektløs tilstand har gitt han tilnavnet "astronauten" ombord.

Ellers så ser vi frem til å se Norge igjen.

"LIBRA gjengen" hilser.

 

Til Kyrre og Mette

Har dere ikke ei bedre værmelding enn østavind???

Heilif

Fra meg:

Joda ,,,, sydvest liten kuling fra nå og ut dagan ,,,, 26 varmegrader og 1-3 meter bølgehøyde ,,,, god Golfstrøm som går oppover langs norskekysten i 5-6 knop .... estimert båtfart 12-14 knop. ETA HAR/TOS onsdag klokken 12:10.

 

K:) (bra den ??)

 



 
...snart landkjenning ... ...violet track er siste døgns utseilte distanse ...

Mandag 24 august 14:10

Ship ohoi...

Mandag 24. august 2009 kl 12 00 UTC

Posisjon: N 68 20 E 004 42 ca 225 nm vest av Lofotodden Utseilt distanse siste døgn: 124 nm Utseilt distanse siden Husavik: 534 nm

Fart: 6,5 knop skarp motorkryss

Vind: 14 knop sørøst (laber bris)

Kus: 094 grader

Lufttemperatur: +13 grader

Sjøtemperatur: +10,4 grader

Skyfri himmel, 0,5 - 1 meters bølger

I går gikk "Marta" på kino. En klassisk kult film for alle sjøfolk.

Arnolf kunne fortelle at hans første båt i 1961 var ganske lik Marta både i utseende, kultur,og vedlikehold... så etter kinoen ble det mange sjøhistorier fra hans tid som maskingutt på D/s Skrymer.

Stuerten har servert havregrøt av første klasse til frukost.

Ellers så leses det mye på frivakta fra krim til seilteori.

Forøvrig alt vel.

Hilsen "LIBRA gjengen"

 

Til Mette

Svein lurer på om det er noe nytt i Golf mysteriet.

Vi trenger tellefonnumer og emailadresse til tollvesnet i Harstad før ankomst. Kunne du hjelpe oss med det?

Alle hilser...

Heilif

 

Nytt fra Libragjengen søndag 23.aug.

Her kommer siste nytt fra mannskapet ombord.  De har startet med kino ombord og da har de nok gode dager med roligere hav. Ikke overraskende er kveldens film Martha (pensum for Libra mannskap, slik skal skip styres)
Ship ohoi
Søndag 23.august 2009 kl 12 25 UTC

Posisjon N 67 43 W 000 42  Ca 310 nm vest av Lofotodden
Fart: 6 knop
Kurs: 035 grader
Vind: 16 knop Nord øst Laber bris.
Utseilt distanse siste døgn 134 nm
Utseilt siden Husavik 411 nm
Lett skyet, bølger på 1 - 2 meter

Ja så kom motvinden fra øst og etter hvert nordøst.
Hvis vi stagvender vil Helgeland bli neste havn.
Men det er jo et av de flotteste land i Norge.Så vi får se hvor vi havner...

Lørdagens høydepunkt var da vi fikk besøk av en akteruseilt pip-pip (liten fugl) som mellomlandet og hvilte seg før han forsvant.

Igår var det lørdagskveld med kino. Da gikk filmen "Så som i himmelen" på syver forestillingen.
Andaktig stemning under "Gabrielles song"...
I kveld går "Marta" på syvern. Torgeir mener vi skal seile inn til nærmeste havn for å få tak i popcorn...
Takk til Mette for gode filmer.

Idag har vi ryddet under forpiggen, der var det et assortert lager av
rustfritt potensiale som en aldri vet når en for bruk for, og som er
kjekt å ha...

Ellers alt vel.

Hilsen "LIBRA-gjengen"

...ca halveis ...

Mail fra Libra lørdag 22. aug kl. 14.00

Ship ohoi...

Lørdag 22.august 2009 kl. 12 00 UTC
Posisjon  N 66 55  W 006 16   450 nautiske mil vest for Lofotodden
Utseililt distanse siste døgn  132 nm
Seilt siden Husavik 276 på 2 døgn
Kurs 075 grader
Fart for motor 5,7 knop på 1200 omdr/min
Vind Lett bris uvist fra hvor. Dønninger på ca 3 m, overskyet.
Lufttemperatur +11 grader, vanntemperatur + 8 grader

Vinden forsvant i morrest, men det er tunge dønninger igjen som vi
slingrer videre i. Uten vind er det motorkjøring
Alle er i god form. Vaktene går som normalt.

Dagens høydepunkt : "har funnet flott hytte tegning i et blad..."

"LIBRA gjengen" hilser...

Ship ohoi......

Ship Ohoi...

Fredag 21.08.2009
12 00 UTC
Posisjon N 66 41 W 012 00
Speed 7 knop
Kurs 100 grader
Vind vest/sørvest  27 knop (liten kuling)
Overskyet. Lufttemp +9 grader, Sjøtemp +8 grader
Bølgehøyde 4 - 5 meter
Utseilt distanse 1. døgn 144 nm
Ca 580 nm til Lofotodden

Besetningen er nå sterk og klar og alle har matlyst.
På grunn av mye sjø dreier det seg om å gå vakter samt få seg mat og søvn.
Etter forholdene har vi det bra.
"LIBRA gjengen" hilser...

Mail fra Libra 20/8 klokken 14:31

Ship ohoi...

Husavika torsdag 20. august 2009

Ja da har vi forlatt Husavik. Det blåser 33 knop (stiv kuling) fra nordvest. Med 3,5 knop stamper vi oss nordover. Værmeldingen er son passe, det melder bra til søndag så skal det bli østavind, altså motvind. Men mye kan forandre seg til søndag...

Husavik var en trivelig plass bare så synd at vi har det så travelt.

Det ble museumsbesøk, heitur pottir, proviantering, pup besøk. fylling av vann og diesel. Joanna reiste i morges fra Husavik til Reykjavik for å fly heim. Som ho sjøl sa "jeg har lært mye om det å være i båt og mye om meg selv". Ei trivelig jente og ei trivelig tid, vi takker for laget for denne gang.

Jeg sitter i salongen og ser ut vinduene forover mens jeg skriver dette.

I det ene øyeblikket ser jeg rett ned i havet for i neste øyeblikket å bare se himmel, det er vel det som kalles å stampe i mot...

"Libra gjengen" hilser...

Heilif

SMS kl. 00:49

Vel fortøyd i Husavik.

SMS 18/8 klokken 20:26

Halaise.
Galewarning på vhf'en, så vi går inn t Husavik.
ETA 22 UTC. Alt vel.
Heilif

SMS fra Eilif 17aug. klokken 21:05

Avgang fra Isafjordur klokken 18:00 UTC
Fyllt diesel,proviant,viftereimer,Thai mat og tunnelvann.

Alt vel, men de møter god vind rett i baugen de neste 48 timer....


K:)

Søndag 16/8 klokka sent på kvelden ....

Utdrag av sms kommunikasjon:

"Våken"

Ja ...

"Ship ohoi. Da e vi 4 time unna Isafjordur. Alt vel.
Hils... Heilif"

3 timer etter ETA ?? Feske dokker i smutthullet ?

"Nordøst.Nordøst.Nordøst=motvind. Æ sei ikkje meir..."

Klokken 04:04

"01 utc. Vel fortøyd Isafjordur"


K:)

Ship ohoi,,, Land i sikte... Søndag 16.aug

Søndag 16. august 2009.
Posisjon 45 nm SW av Isafjordur
Med 6,5 knop 15 graders kregning suser vi mot Isafjordur.
Håper å være inne til midnatt UTC.
Turen fra Grønland har vært motorisering. Med svak vind fra nordøst (rett i baugen) så var det ikke annet enn å kjøre han "onkel Heinchel" i kjelleren.
Med motvind og motbølger holdt vi 4 - 5 knop.
Nå har "han" dreid nordlig, så nå sper vi på med seil.
Gleder oss til et par dager på Island. Med "deadline" i Harstad 28. august, og 1000 nm igjen er det bare å stå på.

Ellers så er alle i god form ombord, matlysten er god og maten kommer
ikke ut samme vei som den gikk inn...

Alle hilser...

Heilif

Isafjordur forut

Fredag 14/8 klokken 19:51

Posrapp fra S/Y Libra:

Trolig er det denne som er sendt til den danske Kystvakta:

Greenpos PR

A. s/y LIBRA LCXR

B. 141800 UTC

C. N 65 36 W 034 57

E. 075

F. 5.5 knop

S. Wind NE brees, wave 1 m, fog banks

K:)

Fredag 14/8 klokken 14:30

Ship ohoi...

Har nettop sendt "Posisjons rapport" til Grønlandske kommando.

Er ca 20 nm ut fa kysten, kurs 080 grader, skyfri himmel, bølger på rundt 1 meter.

Det er et lite vind drag fra nordøst, motvind, så vi maskinerer med 5,5 knop.

På babord siden begynner den Grønlandske fjellrekke å synke i havet.

Fem døgn i denne fantastiske naturen. Kontrasten med de høye fjellene som stuper i havet som er fullt av isfjell. Noen fangst bygder hvor det er hundespann som fortsatt er kjøretøyet om vinteren. Butikker hvor ammunisjon står sammen med smågodt i hyllene. Sjøvannet på 2 grader fungerer som kjøleskap for nyskute seler. Fem dager med sterke opplevelser og inntrykk. Og når vi ser på kartet så har vi bare vært på en liten prikk på et kontigent.

Har allerede lyst til å dra tilbake, men vet ikke helt hvordan. Seile, padle, hundespann...

Heilif

Nytt fra Grønland, 14. aug 08.00

Da har vi fått nyheter fra Libra, de har forlatt Grønland og tar sikte mot Island.

Ship ohoi.
Pos.  N 65 28  W 037 15
Speed 6 knop
Kurs 085 gader
Da forlater vi Grønland for denne gang. Etter noen dager med sterke sanseopplevelser, fantastisk natur, trivelige folk osv...
Har akkurat sendt rapport til Grønlandsk komando.
Vi befinner oss i soloppgang, speilblank tungsjø sammen med enorme iceberg.
Kursen er satt mot nordvest spissen av Island. Med nordøstlig vind blir det skarp kryss, så får vi se kor vi havne.

Hilsen LIBRA med manskap.

14 august klokken 00.31

Igjen ringte Eilif på ei skruttete GSM linje og igjen fra en plass som jeg ikke kan uttale navnet,, men tror det ligna på Kukkolassikuk,,, i alle fall så var det på den plassen hvor den "flyvende Harstadværing " hadde forskrekket landsbybeboerne med halsbrekkende aerobatic .... tydeligvis håpet lokalbefolkningen på en reprise, for de ble møtt med salutt (eller skremmeskudd) fra en slupp i havnen .... hele folket tok så oppstilling i fjæra, avventende på hva som videre skulle skje. Her var forhåpningene store, ryktene sier at den lokale landsbypresten også var tilstede med en provisorisk prekestol i fjærsteinan. Skuffelsen ble stor når det viste seg at pilotene ikke fikk start på propellmotoren. (Noe måtte de jo gjøre for å ikke falle i unåde)
Etterhvert gikk de i land og da først forsto innbyggerne at det ikke var de samme som sist. Hotellmat og drikke ble så fortært. Regner også med at presten bidro med en aldri så liten velsignelse før overfarten i østerled.

K:)

Nytt fra Grønnland 12 august klokken 1303

Heilif ringte på ei skrukkete GSM linje og fortalte at de satt i politiavhør i Pinnipikurilinha og forklarte hvorfor det kun var mastetoppen på S/Y Libra som stakk opp av havet ........etterhvert skjønte jeg at det var en spøk og at alt er vel og bra ombord.

Posisjonen er N 65.53 W 37.46

I følge mine kart er dette på land, men det betyr visstnok ingenting i det området hvor kartmålinger og dybdeskudd er veldig tilfeldig.
De har i de siste timene seilt gjennom et stort område med isfjell på høyde med mastetoppen og tett tåke. Det var så mye høye isfjell rundt de at radaren heller ikke "så land". Grunner og skjær var et fåtall på kartet, men i flertall i virkeligheten, men med Sveins skarpe "baugøye" gikk det bra å manøvrere mellom disse.
De har vært innom en eneboer på ei øy jeg ikke oppfatta navnet på og prata dansk med han ,,,,, en merkelig skrue med siste skrik i Eccomokkasiner på beina og High Fasion motelue fra New York på hodet.....

Nå var de på en plass (hvis navn jeg ikke engang kan uttale) med 131 innfødte innbyggere . Her hadde de tenkt seg iland og "erfare" den Grønnlandske gjestfriheten som jeg ikke skal komme nærmere innpå her, men har hørt om fra tidligere ekspedisjoner. (Noah, Nansen og Johansen)

Ellers fikk de siste værinfo fra meg som egentlig ikke er i deres favør .... mye nordøstlige vinder som gjør at overfarten tilbake til Island (Jan Mayen er kansellert) blir nesten "rett imot". Klarer de å holde høyde ned mot Færøyene er det bra, men jeg tror nå heller at morsmålet i neste havn er engelsk, i værste fall fransk eller spansk, men vi får håpe at det blir som planlagt,,,,et gammelt norrønsk språk som vokabulært ligner litt på vårt eget.

K:)





Vel fremme i Ikateq

Da tikket det inn en liten melding fra satelitt telefonen i natt. Tokt 2 er nå kommet i skikkelig tur modus og har funnet slepestrekene på kartplotteren. Dermed har de funnet frem til det lille paradiset som heter Ikateq. Der kommer de nok til å få fine dager med padling, fisking og turgåing. Følg med kanskje kommer det et utfyllende reisebrev fra gjengen snart.

Vel fortøyd i Ikateq klokka 23 30 UTC mandag kvald.
Nå en liten ankerdram.
Alle hilser...
Heilif
Bebyggelse i Ikateq

Søndag 9 august klokken 17:24

Da er det kommet melding fra Grønland. Libra er vel fortøyd i Tasiilaq:

Ship ohoi.

Ankommet Angmassalik Harbour kl 14 30 UTC
67 timer fra Keflavik
Lite og dårlig søvn ellers alt vel.
Hils...

Hilsen LIBRA med mannskap

Vel fortøyd i Tasiilaq havn.

Libra nytt.

Her kommer et livstegn fra tokt 2 på stø kurs mot Grønland:
Lørdag 08.august 2009
Posisjon ca 120 nm fra Kulusuk på Østkysten av Grønland.
N 65 08 W 032 45 Det er nordlig liten kuling og mange heftige rullinger
mot babord. Har nettopp slått over til det andre dieselfilteret. Da det
første begynte å bli tett. Med denne slingringen må det meste av sjiten
i tankan være løsnet og kommet i filteret.
I natt stoppet ladingen på forbrksbatteriene. Da var det viftereima til dynamoen som var røket.
Da maskinisten hadde frivakt og led av 3. grads sjøsyke måtte skipperen i skruinga. Før han var ferdig hadde han også 3.
grads sjøsyke.
Ellers så seiler vi mot Ammasilik område.
Slik vi ser det nu så blir vår tur "Tur 1" i motsatt retning.Å krysse
seg 700 nm nordøstover i motvind mot Scorebyund og Jan Mayen virker ikke
fristende.
Så langt så bra.

Hilsen oss på "Libra"

Fredag 7 august klokken 19:57

Hei og hå på bøljan grå.

E kommet ca 100 nm vest av Island på tur mot Amasalik.

Har spaknet og dreid te NE frisk bris.

Flere ombord er ikke sjøsjuk...

Hvis vinden holder er det ETA på søndag kveld.

Forøvrig alt vel.

Hils...

Heilif

Fortsatt Keflavik havn 06.08.2009

Halaise
Kort rapport fra Hotel Keflavik, (barkrakk 4) 

Fortsatt i Keflavik havnur. No e vi kommet så langt at vi er begynt å høre  værmelding. Fiskebåtene kom inn og fortøyde med alle trosser. Vår islandske språkferdigheter er ikke så god men vi forstod at det hadde nokka med at det var ikkje vedur at være på havet.
Så no e vi på internett å læs verkart fra yr.no, dmi.dk og vedur.is. Alle melder om et lavt lavtrykk like sør for Island, men som skal avta...
Så no lure vi på omk vi skal starte på en pubrunde eller om vi skal trosse værgudan og vise Islendingan at vi kan...  gå på pub.
Sån e ståa akkurat no.

Beste helsningur frå "Libra"

Keflavik havn 05. august 2009

Halaise
Ja da e  vi kommet oss vel ombord. Joanna, Torgeir, Svein , Arnolf og Eilif
"Libra" så ut til å ha klart seg bra i "Vesterled"
Etter bare noen timer i Island var vi på tur til den "Blå Lagune" et skikkelig flott badeland. Med ansiktet fullt av hvit gytje svømte vi rundt i varmtvann på rundt 40 grader. Her blei selv badestampen på "Lance" puslat...
Vel tilbake til "Libra" ventet en ordentlig sjitjobb, fremre dass var tætt...
En slange halvfull av komprimert "brunt" dopapir og halvt gjengrodd av saltavleiring var en odørisk opplevelse... Burde dratt i "Blå lagune" etterpå men hadde neppe kommet inn på grunn av lukta...
Tirsdag var det gjennomgang av båt, motor og proviantbeholdning før det ble tur til Reykjavik. Har vært turist, vært på museum handlet souvenir osv...

No begynne planlegginga av ferden vestover.
Iskart for øst grønland ser ikke ut  som et iskart men som et vanlig kart det vil si lite is. Vindretninger de nermeste dagene viser nordøst så det ser lovende ut.
Onsdag skal vi tanke opp med diesel, proviantere så får vi se kati vi seile vestover...

Heilif

Vel fortøyd på Keflavik

Da er Libra vel fortøyd i en trivelig liten havn i Keflavik, Island. Utseilt distanse på vår del av turen ble 1740 mil. Norge - Island - Grønland og tilbake til Island igjen. Uten skade på menneske, miljø eller materiell. Vi er stolt over vår seilas og drømmer videre om nye reisemål. Mannskapet sitter nå på Gardemoen og er bare noen timer fra Harstad. Mandag er det tilbake til jobb for alle, og intrykk fra ferien skal fordøyes og nytes over tid. Vi ønsker det neste crewet velkommen ombord og håper dere får en like fantastisk om uforglemmelig tur som oss. MEi
Kajakk paradis. Anita padler forbi et isfjell.

Fredag 30/7 klokka 08:06 (lokal tid Norge)

Melding fra S/Y Libra idag tidlig:

Posisjon 31.07.09 kl 06.00 UTC

N64'28.1 W028'48.9

Kurs 115

Fart. 4,5 KT

WIND 30 KT

Da har denne natten over og vi har kommet ett lite stykke videre. Farten i natt har variert mellom 3 og 4,5 knop. Bølger på tvers gjør sitt til at de 2 stakkarene i forpiggen har hatt en natt i vektløs tilstand.

Anita kom på vakt 1,5 time før tiden, fordi det som regel er roligere i cocpit enn i lugaren fremme. Planen vår å komme frem sent fredags kveld ser ut til å sprekke med glans,det blir nok sent lørdag kveld istedenfor. Ellers er som vanlig jentene ombord heldig og slipper unna alt av sjøsyke mens mennene ikke har det like lett. MEi

Torsdag 30/7 klokka 20:01

Melding fra S/Y Libra:

Da er vi midt ute i det store havet. Passe med vind 25 kt fra NØ. Mye dønninger så vi ligger litt urolig i havet. SØ og jeg har nettop spist restemat etter forrige klippfiskkoking. Ser ut til at skal vi ha fisk ombord så må den være vakumpakket med fra norge. Det hjelper ikke med garn, dorg, fiskestenger eller juksahjul, ingen ting biter på. Enkelte er noe redusert, men ellers går alt fint ombord. Nå har vi god fart og skal være fremme på Island om ca 35 timer. Pos N64'43 W031*02 MEi

Siste rapport fra Grønnland

Ankom øya Kulusuk tirsdags ettermiddag og etter en rekogniseringstur på land fant Odd Are en egnet plass for start av flyvingen. Han fikk vel 1 time i lufta med (PPG) power para gliding. Vi fikk utrulige bilder av luftakrobatikk av ypperste grad.

Odd Are har aldri før hatt så mange tilskuere til flyvingen, Kulusuk har

297 innbyggere og det kunne se ut til at veldig mange av dem var tilskuere. Anita var ute å padlet i flere timer, vi måtte signalisere med lyskaster for å få ho tilbake til båten. Siste kveld på Grønland ble utnyttet fullt ut før vi tok en liten hvil på noen timer. Været nå er fantastisk - kaldt, men sol fra en skyfri himmel. Temperatur i luften

4,2 grader og i vannet - 0,5. Vi beregner vel 3 døgn tilbake til Island og Reykjavik. Værmeldingen melder om 2 til 5 m/s vind så her må vi nok ha hjelp av motoren for å rekke frem til flyplassen i tide. Da nærmer ferien seg en ende, vi skal på jobb på mandag og hverdagen kommer nok fort å innhenter oss. Ferien har vært fantastisk, mange minner som både er filmet og lagt vårt eget intern minne.

MEi

Tirsdag 28 juli (24 grader og sol)

Nytt fra "isfronten":

I morgen starter hjemreisen via Kulusuk og kanskje litt padling og flying. Da er det 2-3 døgn til vi er på Island. Bilder fra opplevelser på Grønland får vi lagt ut der håper vi.

MEi


Reisebrev fra Jon Ivar:

TASIILAQ 270709

Da er "Libra" og mannskap tilbake i Tasiilaq etter noen fantastiske dager i Ìkatèq. Vi ankom Grønnland og Tasiilaq på ettermiddagen sist onsdag lokal tid, etter tre døgns seilas ifra Isafjordur. Siste delen av seilasen foregikk i drivis av varierende tetthet, men til slutt fant vi fram til fjorden der Tasiilaq ligger. Her fikk vi plass på yttersiden av lokalbåten.

Tasiilaq er en av de største bosetningene på østsiden av Grønnland med sine 1700 innbyggere, en "storby" etter Grønlandsk målestokk. Her finner man de fleste av butikker og fasiliteter som man trenger eller ikke trenger, alt etter øyet som ser. Det kommer mye turister innom her og vi observerer at turismen har begynt å ta seg opp her, men ikke i like stor grad som på Svalbard. Dette kan kanskje skyldes at Tasiilaq ikke er helt enkelt å reise til for den som er på budsjett. Den enkleste måten for å komme seg hit er å ta fly til Island, og fortsette med fly til Kulusuk som er en liten bygd 25 km unna med en flyplass der rullebanen er dekt med grus. Siste biten av reisen må enten gjøres i båt eller i helikopter.

Etter at vi overnattet en natt i Tasiilaq og hadde vært en runde og sett hva stedet hadde å by på hadde Sverre Øistein en samtale med skipperen på den lokale turistbåten, "Timmik". Der fikk han anbefaling om at vi måtte besøke en plass som heter Ìkatèq. Sammen med anbefalingen om besøk fikk han også beskrevet hvordan vi skulle seile for å komme oss dit.

Kartene over øst-grønnland har store hvite felt hvor det ikke er utført noen kartlegging av grunner og skjær. I tillegg er det ikke alltid at kartene er helt nøyaktige i forhold til hvor land, øyer og holmer er plassert. Da er det helt nødvendig med lokalkjennskap for å unngå å treffe undervannsskjær som kan bringe vår seilas til en alt for brå avslutning.

Ìkatèq er en fraflyttet bygd som i dag brukes som en ferieplass av de som har hus i bygda. Da vi besøkte Ìkatèq var det kun en grønlender som var her på ferie. Tidligere var også plassen mye brukt til klappmyssfangst og dette vises om en går i land på holmene rundt stedet. Det ligger tomhylser spredt på dem som vitner om gode plasser for å jakte sel fra.

Det er ikke mer 10 15 hus i bygda som er i veldig variabel tilstand.

Noen hus mangler tak og alt inventar ligger i en haug på yttersiden av veggene Andre hus er hele og beboelige, men her ligger også store deler av inventar og klær på yttersiden av veggene, husene må være veldig ryddige på innsiden.

"Libra" ble ankret opp i naturhavnen som hører til Ìkatèq, en beskyttet og flott havn der vi hadde selskap av isfjell i varierende størrelse og form.

Mannskapet på "Libra" ledet av Odd Are foretok en hurtig rekognosering og fant en passende plass for å anlegge "Ìkatèq International Airport"

for "powered paragliding". Vi fikk transportert på land motor og skjerm og ikke lenge etterpå var Odd Are oppe i lufta og hadde sin første flytur på Grønnland. Det var kun ørene som stoppet gliset til Odd Are til å gå helt rundt hodet da han landet etterpå.

På fordekket har det vært stuet tre kajakker siden vi forlot Norge og hva er mer passende enn å padle kajakk på Grønnland sammen med is og isfjell. Mette, Anita og Odd Are hadde to padleturer på ca tre timer hver gang og begge var like fantastiske i naturopplevelser. Undertegnede fulgte med på siste padletur i gummibåten for å ta bilder av kajakker blant isfjell. Stoppet påhengsmotoren flere ganger og ble bare sitte å høre på lyden av is som tiner og sprekker blandet med enkelte bølgeskvulp. En helt fantastisk opplevelse som må ha vært ennå større for de som padlet i kajakkene.

Da vi var å gikk tur i bygda kom vi i snakk med den eneste "innbyggeren". Etter å ha sett for en flott fisk han hadde fått prøvde vi å spørre om hvor han hadde fanget den. Vi ble pekt i en retning for en bra fiskeplass der en kunne fiske med stang. Vi er veldig makelig anlagt slik at da fiskeplassen var utpekt ble garnet hentet fram. En ekspedisjon ble sent ut en kveld for å sette garnet og det store samtaleemnet resten av kvelden var hvordan vi skulle tilberede fangsten.

Spenningen var stor morgenen etter da Anita og Odd Are dro avgårde for å trekke garnet og skuffelsen var tilsvarende stor da de kom tilbake uten fangst. Om det det var "haillet" til fiskerne som var dårlig eller at det var vår lokale mann som vernet om sine fiskeplasser er uvisst...

I kveld har mannskapet planlagt å spise middag på land og i morgen er det planlagt avgang tilbake til Island. Vi planlegger også en stopp i Kulusuk på veien til Island.

Ankomst til Island er planlagt til Fredags kveld og Lørdagen skal brukes til pakking av utstyr og vask av båt. Mette, Sverre Øistein, Anita og Odd Are har fly hjem på søndag og alle skal begynne på jobb på Mandag.

Dere som skal jobbe sammen med dem den første uken her herved advart, det er nok en fare for at de kommer til å være litt drømmende i blikket...

Undertegnede reiser til Norge på Mandag etter å ha overlevert "Libra"

til Eilif og hans mannskap som skal ta båten videre hjem til Norge.

Reiseplanen deres er ikke helt fastlagt, men rykter nevner Grønnland, Island og Jan Mayen før de er tilbake i Norge.

Jon Ivar




Nytt fra Grønnland

Endelig kom der noe nytt fra isfjellekspedisjonen. Mette ringte riktignok på onsdag kveld og fortalte at de var ankommet i god behold, men da var typografen langt vekk fra tilgang på internett, men i natt tikket det inn ei melding på telegrafen:

Hei. En rapport fra byen på Østkysten. Byen Tasiilaq har ca 1700 innbyggere. Alle boligene her er små nette trebygninger bygd på solide betongmurer som er godt forankret til fjellknausene. Boligene har et veldig variert vedlikehold. Noen bygg er nesten yndig der de står plassert i en vakker og rå natur med kreative fargevalg, knall blå, rød, gul eller lilla. Enkelte andre bygg må være veldig ryddig innvendig fordi det ser ut til at alt av rot er kastet ut av vinduer og dører.

Ellers er det både posthus, supermarked og bokhandel her. Vi var innom bokhandleren for å se etter sjøkart. I et lite lokale på ca 20 m2 var det salg av brukte bøker, noen få nye bøker, kart, slush, kuleis samt mulighet for å få tatt passfoto. Det er mye turisme i denne byen. Her kommer folk med fly fra Island til nærmeste flyplass, deretter helikopter eller båt fra flyplassen til byen. Byen har 3 hoteller men i hovedsak er det turister på dagstur som er her. På tross av mye turister har vi ikke funnet vanlige suvernirer som tshirt og pins her.

Etter 1 dag i byen var vi alle fornøyd med bylivet og så oss etter et nytt mål. Sverre-Øistein kontaktet skipperen på den lokale båten som frakter turistene rundt omkring. Her fikk vi mange nyttige tips og om ting verd å se samt posisjon på endel skjær og grunner som ikke står på kartene. Kartleggingen av østkysten er dårligere enn på Svalbard. Ruten vi nå har gått for komme til spøkelsesbyen Ikkateq har ifølge det elektroniske kartet foregått på land og ikke til vanns. Men nå er vi vel fremme, ligger til ankers i en nydelig lun vik. Her er en forlatt liten bosettning med ca 15 ubebodde hus. Rundt omkring er det en skjærgård med utallige holmer og skjær. De sloss om plassen med isfjell av variable størrelser. I morgen blir det utforskning av området med tur i kajakk, eller kanskje vi skal rase rundt med gummibåten med 4 hk motor. På land skal vi iallefall, husene stå her med tomme vinduer, umalt og skriker atter å bli tatt bilde av. Heldigvis lever vi i den digitale verden og slipper å tenke på hvor mange bilder vi kan ta, her er det bare å knipse i vei, motivene er utømmelige. Nå strømmer det på med nydelig lukt fra byssa. Odd Are har bakt grove rugbrød og Jon Ivar lager nå pizza, mens magen rumler venter vi på at den blir klar. Hilsen fra gjengen i Ikkatteq MEi


Fortsatt tirsdag .....

Gravøren har ferie og er ikke alltid "online" når meldingene tikker inn fra isødet ... men her kommer dagens foreløbig siste livstegn fra matrosene:

Heisann, her kommer dagens posssjon kl 1900 UTC: N 65, 31 og W 032, 38.

I formiddag så vi de første isfjellene, ca 110 nm fra land. Ny rekord nesten 250 nm på 42 timer. Alle har det bra og hilser.

Tirsdag 21 juli 2009

Nattens melding fra Libra:

Hei alle sammen. Da var vi underveis igjen. Det går unna med en rasende fart (synes vi) Vår posisjon er N66'02 W028'57. Fart 7,3 knop. Vind fra NE ca

30-35 knop. Vi har ok vær, overskyet men ikke regn. Det eneste vi ser er hav og havhest. Vi har akkurat passert grensen hvor vi må rapportere til Grønlands komando så nå har vi sendt rapport om posisjon, fart, kurs og værforhold. Dette skal gjøres hver 6 time. Hvis vi glemmer det blir det satt igang søk og redningsaksjon så vi har laget liste over hvem som er på vakt når det skal sendes. Vi har ikke sett noe is foreløpig men holder skarp utkikk og håper vi slipper isen før vi er nesten fremme.

Når vi er på vakt så er det ulllongs, trøye, genser, seilerklær, oljehyre, lue og votter. Det er en del drefs fra bølger så påkledning før vakt tar ei halv evighet og ifølge Sverre Øistein er det overhode ikke noe sjarmerende med disse transportetappene. Jeg prøver å si at det er mye bedre enn i Karibien hvor folk svimer av i varmen, men det biter ikke på han. Ellers går det på REAL turmat i pose, med litt varmt vann i posen så har vi reneste festmaten. Ikke farlig med godt matstell når alt vi trenger å gjøre er å koke vann.

Hilsen MEi

Isfjordur 19 juli

Da går turen endelig over til Grønland. Ifølge værmeldingen får vi nordøstlig vind av såpass liten styrke at vi nok må ha hjelp av Henschel i kjelleren. Da håper vi at det er åpning nok i isen så vi kommer oss inn til Tassilaq. Vi regner med at overfarten tar 2 til 3 døgn. Da gleder vi oss til å se de Grønlandske iskolossene. MEi

Husavik 17.juli

 

Da er vi blitt godt kjent i området rundt Husavik. Vi har vært på hvalsafari, Odd Are har sett byen fra lufta. Nabobyen Akkureiri er besøkt og det lokale næringslivet er godt fornøyd med vårt bidrag. Vi dro ut på dagstur med Libra sammen med våre islandske venner, yngste mann Kristjan viste seg å være en habil styrmann og forlot ikke roret før magen skrek av sult. Vi fikk se Knølhval på nært hold, lundefugl som svømte rundt båten mens vi lå for anker ved fugleøya Lundey. Alle museumene i nærområdet er besøkt, Sverre-Øistein fikk tårer i øynene da vi kom til et privat drevet transportmuseum. Her var det meste av biler, traktorer, snøfresere, grønne militærbiler. Noen restaurert og noen som bare med godvilje kunne kalles prosjekt. Odd Ares flytur er første gang noen har flydd paraglider med motor over Husavik. Både folk og hester stoppet opp og lurte på hva slags lyd som kom fra himmelen. Med en stor gul skjerm på en ganske så grå himmel trodde folk at solen var kommet til Island. Flyturen gikk bra, Odd Are var som en liten gutt på julaften da han landet, Anita var like glad da han var vel nede.

Nå har vi fått siste mannskap om bord. Jon Ivar har kommet hit via fly fra Wales, Gardemoen, Reykjavik, Akkureiri og buss hit til Husavika. Nå går turen videre til vestsiden av Island og deretter gjør vi et forsøk på å nå Grønland. For øyeblikket skinner solen, vi har NØ vind og alt ligger til rette for en fortsatt fin tur.

Mei

Husavik, 15 juli.

Husavik, 15 juli

Vårt første møte med Island var via VHF’n da vi varslet vår ankomst til den islandske Kystvakten. En blid stemme ønsket oss velkommen, han ville varsle tollen om vår ankomst så ville vi bli møtt av en representant i Husavik. Neste mann vi traff var havnebetjenten: En blid, men trøtt betjent, klokken var da 04.00. Vi fikk anvist plass, med mulighet for strøm, vann og søppeltømming. Det hele var gratis, service fra havnekontoret, det var ikke så mange seilere innom i løpet av året, mellom 2 og 6 båter årlig og vi var den første. Tollerne skulle komme kl. 09.00 samme morgen så vi fikk noen timer rolig søvn for første gang på mange dager. Tollerne viste seg å være politisjefen med en ung assistent. De sjekket papirene og var godt fornøyd. Neste Islending var Anna og hennes yngste sønn Kristjan, Anna er sykepleier og det første hun gjorde var å kontrollere Sverres skadde finger. Med vante bevegelser ble bandasjen fjernet, såret renset og gode tips ble gitt. Sverre-Øistein hadde et lite uhell 2 uker før avgang da han puttet pekefingeren inn i en kappsag. Da var det greit å få kyndig tilsyn. Anna og hennes mann Unnstein har arbeidet 5 år i Norge, de snakker norsk og deres gjestfrihet har ryktes fra Vikersund hvor de bodde og opp til Harstad. Vi fikk middagsinvitasjon samme kveld og Anna tok med seg første sekk med skittentøy.

Forrett til middagen var en islandsk spesialitet vi har hørt mye rart om. Ammoniakk marinert hai som en svelger ned med islandsk aquavit eller brennevin som de kaller det. Den halvråtne haien smakte mye bedre enn sitt rykte. Deretter fikk vi servert neste nasjonalrett lammelår og sukkerstekte poteter med spansk vin som har vært lagret lenge på eikefat. Første del av vasken var ferdig vasket, tørket og sammenbrettet. Deretter ble alt av ull, undertøy og sure sokker lagt til vask. En slik gjestfrihet må en lete lenge etter. Island har vist seg fra sin beste side, alle vi har truffet på Island har vært blide, imøtekommende og utrulig gjestfri. Vi vurdere nå å flagge over til Islandsk flagg. Libra hadde på denne turen et viktig frakteoppdrag. Vi hadde tatt med oss mengder med Nugatti og norsk melkesjokolade fra venner av Anna i Norge. Dette var vissnok det de savnet mest fra Norge.

Husavik er en liten by på nordøst kysten av Island. Klima ligner veldig på det nordnorske. Her er det 8 grader, tåke, litt yr og nesten som å være hjemme.

Vi har leid en bil for å få med oss mest mulig av området rundt her. Vi har kjørt langs kysten og inn i landet. Island har veldig variert natur. Nydelige grønnkledde heier men skjær av rødt å blått i fargene. Det røde kommer fra mineraler i grunnen og blåfargene var faktisk mengder av blå lupiner som vokser vilt her. Vi har vært i svovel dampende områder hvor det koker, freser og blubber opp av jorda. Lukten av svovel var såpass intens at diesel lukten som følger hele mannskapet på Libra ble en mild parfyme i forhold. Dette området er såpass farlig å ferdes i at det er merket stier hvor det er trygt å bevege seg. På tross av dette skjer det stadig at en eller annen turist må prøve å gå utenfor stiene men fare for å få 3 grads forbrenning på beina selv gjennom solide fjellsko.

Europas mest kraftfulle fossefall heter Dettifoss, her er det en canyon som er skapt etter jordskjelv med et praktfullt fossefall. Myvatn er blant de største innsjøene på Island, navnet betyr på norsk myggvann, og da er det greit at det regner og er kaldt, så slipper vi å bli angrepet av lokale mygg monster. Her i Husavik har de utvendige bassenger. Det varmeste holder 41 grader og hver morgen har vi startet dagen med svømming og varme bad under åpen himmel. Prisen for bruk av badeanlegget er 20 norske kroner.

I dag har vi lastet bilen med flymotor, propell og skjerm. Odd Are skal ut å fly paraglider med motor og vi skal være følgebil.

Livet på Island har vist seg å være fylt av inntrykk fra en vakker og forreven natur, gjestfrie mennesker og kjent vær. Vi er alle blitt glad i Island.

Mei

 

Dag 7

Siste nytt fra Sverre-Øystein på dag 7.
De siste 2 posisjonene var litt "rare", men vi skal dobbelsjekke det. ::

Ja da har det gått 7 daga siden vi starta i Harstad. Det e ikkje stor
forskjell fra dag te dag. Været har vært stabilt de siste dagan, og vi
har hatt god bør fra nord-nord vest den siste tida. I dag satte vi
fartsrekord, 18,1 nm på ei 3timersvakt. Dette etter at Odd Are hadde
trimma seilan. Topp på 8,2knop. Har ca 230 nm te vi e fremme i
Husavika. Vi e alle spennt på ka som vente oss når vi kommer på land.
Alle, untatt Odd Are som har vært å rekognosert førr ei tid tilbake, har
ikkje vært på Island og e veldig spennte på ka vi vil oppleve. Inntill
at vi når land, e det bare å sette sæ ned å spekulere. Vi glede oss
ihvertfall alle sammen. Nu e det vaktskifte, så på gjennsyn. hilsen
Sverre-Øistein og de andre på S/Y Libra.

Nytt direkte fra Libra

Posisjon   N 67’13 W000’56
Fart 6,2 knop etter nesten 1 døgn med 3 knop i snitt.  Nå er vinden
stabil på ca. 15- 20 knop. Vindretning N-NW
Endelig har mannskapet kommet inn i rutinene om bord. Sjøen har roet seg
slik at vi ikke lengre trenger å bruke all energi på å holde oss fast i
sengklærne. I dag har vi hatt felles middag på akterdekk iført fult
seilerantrekk,samt lue og votter. Dagens besto av Joika kaker og
potetmos. Maten smakte fortreffelig takket være hemmelig ingrediens
bestående av tørket sopp fra Narvikområdet. Trine Paulsen forærte oss en
boks med dette magiske pulveret som gjør at hermetikk smaker nydelig.
Takk Trine!
Vi beregner å komme frem til Husavika på søndags ettermiddag/kveld. Da
skal det bli godt å strekke på beina og skrape salt av hud og hår.
Ellers har vi hatt en fortreffelig seilas. Værmeldingen meldte maks 30
knops vind og første natten var vi oppe i 52 knop. Men Libra er en
stødig dame så vi kom godt unna den blåsten.
Alle om bord i Libra hilser til familie og venner
Mei

Mere rett vest !!!

Et nytt døgn har gått ,,,, men sakte....113 utseilte mil med god vind i ryggen.
Farten er for tiden rundt 3 knots og kursen er fortsatt rett vest. (267 grader). Jeg begynner å lure på om de har noe på slep ... ei vaskebøtte eller et stort badekar,, vel vel ,,, de kommer nok fram en vakker torsdag. Ellers har de de helt fint, spiser knekkebrød og koser seg under og over dekk. Det blåser fortsatt og bølgene er moderate. Nå skal ankomsten til Island forberedes. Islendingene har jo strenge regler i forhold til melding om ankomst, og Libra er jo snart i "Smutthullet", så kanskje de blir bordet av Kystvakta og brakt iland under bevoktning hvis ankomsten ikke meldes etter reglene. Uansett så har de demontert juksasnella fra rekka, så ingen skal se at de egentlig er på fiske.
K:)

Rett vest !!

Starten har som sagt gått og "kappløpet" mot Island er begynt.
S/Y Libra melder idag klokken 20:00 at posisjonen er N67.35 E8.23.
Det betyr at de har seilt ca. 98 mil rett vest fra Værøy. Kursen er dermet 270 grader. Det har blåst 35-40 knops vind og farten har vært rundt 5 knots, Bølgene har vært "skyhøye" og knekkebrød har blitt fortært i store mengder, men alle har det bra .
K:)

Værøy 6. juli

 

Ja da er turen startet. Nå er vi på Værøy etter en mellomstopp i Lødingen. Fra Harstad seilte vi i samseilas med Lioness fra Oslo. Om bord der var Mettes brødre Bjørnar og Tord pluss svigersøster Grethe og venner. Ved avgang fra Harstad var Odd Are og Anitas familie møtt opp mannsterk for å se oss vel av gårde. I Lødingen var Sverre-Øisteins foreldre og onkel på kaia og vinket farvel til oss. Startet fra Lødingen søndags kveld og kom frem til Værøy tidlig mandags morgen etter en flott medvindseilas.

Vi har handlet mat for de neste 4 ukene, nå gjenstår det bare å fylle vann så starter den store overfarten. Vel 700 nautiske mil er neste etappe.

”I have a dream” sa Martin Luther King en vakker og viktig høstdag for mer en 40 år siden. Alle vi om bord i Libra har også en drøm og den er vi nå i ferd med å gjøre alvor av! Vi er på tur til Island på ekte vikingvis med egen skute. For oss er dette en stor drøm og vi er lykkelig, spent, ivrig og takknemlig for at turen nå har startet. Her på Værøy har vi litt uventa problem med å få leie internett. Den lokale rorbuutleieren ville ikke leie oss internett uten at vi leide rorbu, kanskje vel unødvendig når vi har egen båt. Men heldigvis vi fant en hjelpsom ung mann på turistinfoen på Værøy som kunne låne oss sin maskin. Da håper vi på lettere tilgang til internett på Island og da kommer det et fyldig reisebrev og bilder. Følg med, følg med……….

Vi kan nåes på satellitt telefon +881631656065

Mei

Underveis...

Lørdag 4. juli
Det rapporteres fra "Libra" at turen e igang. Flott seilas gjennom Tjeldsundet i over 8 knop. Nå ankommet Lødingen og feriemodus. Her skal planene kvalitets sikres + sjekk av "Land of Plenty" om noe er glemt.
I morgen fortsetter turen til Værøy hvor alle tanker skal toppes før en setter kursen mot Island...

Heilif

Tromsø tirsdag 30.juni 2009

Akkurat ankommet Tromsø etter 14 dager med test (ikke fest) seilas med "Libra"
Både båt og mannskap bestå testen med glans. At skipperen var så heldig å få et hydraulik kurs i Lødingen hvor han fikk innføring i feilsøking på hydraulikk anlegg oppleves i ettertid som et plus...

Madagen var det evaluering av prøveturen.
"Libra" viste seg som et godt "expedition ship" der hun kom sigende med fire kajakker på fordekket, to hundreliters tønner på akterdekket fulle av "rosenrot ekstrakt..." Mannskapet viste stor faglig dyktighet, god sosial kjemi, og godt humør. (enn skipperen???)

Resten av dagen gikk med til å forberede den store "øyhopping`s" turen fra 4. juli til 28. august.
Noe ble tatt på land,og andre ting ble tatt ombord og stuvet ned.Tre kajakker ble surret for atlanterhavskryssing på fordekket. Kavring for sjøsyke ble innkjøpt. Garn for Grønlandsfiske annskaffet.
Mette og Sverre-Øistein kom ombord og overtok klar for å seile mot Island fem over tolv natt til lørdag. (turer starter aldri på en fredag...)

Til "Libra" og mannskapet "takk for laget" for denne gang, og så møtes vi på Island.

Heilif

Kjeldebotn søndag 28. juni 2009

Prøveturen går mot slutten. Ligger i Kjeldebotn, har besøkt slekt og venner.
Venter på "floa" slik at vi kan flyte ut av havna...
Forlot Svolvær på St. Hansaften og gikk til Henningsvær. Her ble det ordentlig
St. Hans feiring på "Klatrekaffen" Det ble gjort en stor oppdagelse som absolutt bør dokumenteres vitenskapelig. Det er stor forskjell på "fruentimerne"  fra Skrova til Henningsvær. I Henningsvær virket det som om de hadde brukt Rosenrot i lang tid... Det ble to trivelige dager med fjellklatring og padling rundt om til klatrekaffeen...
Torsdag var det tung skodde både ute og innvendig så vi kastet loss og seilte til Efjorden. Den vakreste fjorden mellom Tysfjord og Ofoten. Her viste værgudene seg fra det beste. Det ble padletur på 30 km samt tindebestigning av Valletind. Det ble til og med foretatt bading i sjøen. En aktivitet som varte i opp til flere sekund, og temperaturen, ja den var ca 3 cm...

Heilif

Svolvær 23. juni 2009

St. Hans aften i Lofoten. Skodda heng nedi mastetoppen. Ser ikke "windexen" engang, ja også regner det også. Så idag har det vært inne dag. Rydding både ombord og i haue. Telefon til forsikrings selkapet som vil forsikre "Libra" til Grønland, men ikke mot berøring av is. Det e jo akkurat derfor en treng forsikring på Grønland.Så det blir nok flere telefoner i morgen. Foreløpig opplyses ikke navnet på forsikringselskapet.
Ungdommen har jobbet hart med sitt Rosenrot prosjekt. Vært på polet og kjøpt 60% sprit som de har lagt rosenrøtter på. Det prøvesmakes men er ikke helt sikker på virkningen enda. Spesielt det der med økende sexlyst. Med to mannfolk i akterkabinen er det usikkert om økende sexlyst er positivt...

Heilif
 

Skrova 21. juni 2009

Nå begynner "Libra" og bli langtursklar. Jon Ivar og Sverre Øistein har laget hel hydraulisk ankervinsj. Mette bygget om akterkabinen til 2 fullgode dobbelsenger med "skilledukvegg" mellom. Eilif skal prøve ut om det virker, altså dra på tur og kose seg...
Seint tirsdag  16. juni dro Torgeir, Joanna, Arnolf og Eilif på tur helt til Rødskjær. På dekk hadde de fire kajakker, samt to hundreliters tønner. Planen er at de skal fylles med fisk og kjøtt under turen. Onsdag bar det videre til Kjerstad. Her ankret de opp og begynte utprøving av kajakkutsetting.
Å entre en kajakk direkte fra seilbåten var ingen suksess. Å klatre ned og sette seg i kajakken gikk ikke likeledes å hoppe direkte i kajakken, med 7 grader i vannet måtte en ny ombordstigningsmetode utvikles. Derfor ble gummibåten låret og fungerer som på og avstigningsrampe for kajakkene.
Da kajakekspidisjonen i Kjerfjorden var over så skulle de seile til Efjorden.
Men ankervinsjen virket ikke. Det ble i stedet to dagers hydraulikkurs i Lødingen. Årsaken til at ankervinsjen ikke virket. Tja... den er hemmeligstemplet...

Så bar det videre til Svellingan en naturperle mellom Lødingen og Svolvær.
To flotte padleturer. Ungdommen fant "Rosenrot"  på en holme så nå spises det "Rosenrot" i store mengder. Det skal jo virke på det meste...
Er for tiden i Skrova. Var på på pub i Skrova. Det var stille og rolig. De lokale "fruntimmerne" burde absolutt hatt seg en "Rosenrot" kur...

Heilif

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

31.08 | 01:40

Hei, vi er i ferd med å planlegge seilas fra Bergen via Færøyene og Island til Scoresbysund sommeren 2011. Har dere noen gode råd til oss? henrik.bang@gmail.com

...
01.07 | 23:03

Har planer seile over til Nord Øst Grønland. Hvis isen tillater det ønsker jeg å besøke de gamle norske fangstplassene.

Min mail adresse er; joes@statoil.com

...
01.07 | 11:31

Hei. Send oss mail adressen din så kan vi gi deg en del tips og Grønland!

...
29.06 | 08:17

Flott side og spennede tur! Planlegger å seile over til Nord Øst Grønland sist i juli 2011. Har du noen gode råd for en slik tur.

...
Du liker denne siden