MEDITASJON.

Hvordan & hvorfor 
skal vi meditere???
  
Et par korte & gode beskrivelser her…:

1.: Hvordan meditere ??? :

Bruk en høyrygget stol og sett deg rett i ryggen ,
med begge bena plantet på bakken og blikket fremover.
Meditasjonen bør vare i ca. 20 min. Se litt på klokken,
eller still inn en stoppeklokke på 20 min., men uten alarm.
Både start og avsluttning på meditasjonen bør komme
"naturlig", så en brå avsluttning etter alarmen 20 min. etter
oppstart, det blir ikke en helt ok. avsluttning.

Vend så fokuset innover mot pusten din. Ta dype, rolige åndedrag.

Spesielt de første gangene vil du merke at tanker stadig popper opp.
Disse skal du ganske enkelt la passere uten å dvele ved dem.

For å flytte bevisstheten kan du fortsette å fokusere på pusten din
samtidig som du i
ditt indre lager lyden "Oh
mmmm" hver gang du puster ut.
En annen metode er å fokusere på en bestemt gjenstand,
f.eks. et stearinlys i rommet.

Målet er å tømme hodet fullstendig for tanker.


2.: Hvorfor meditere??? :
 
 


Fordelene ved meditasjon er unike for hver enkelt person,
men et vanlig resultat, det er god psykisk & fysisk balanse.
Noen av fordelene oppdages nesten umiddelbart,
mens andre kommer etter flere måneder, så…: Gi ikke opp!!!


Hvordan meditere?

Å meditere regelmessig er en utmerket måte å takle det moderne samfunnets stress og jag. Gjennom meditasjon kan du lære deg å roe ned og fokusere sinnet slik at den konstante tankestrømmen med bekymringer om regninger, stress på jobben og husvasken som skulle vært gjort opphører for en stakket stund.

Mange tror at meditasjon er noe mystisk som du må gå avanserte kurs eller besøke en guru i India for å lære, men sannheten er at vi alle går vi inn i naturlige meditative tilstander fra tid til annen. Tenk bare tilbake til sist gang du kjørte 10 mil i et strekk, hvorpå kjøreturen i ettertid føltes som om den tok bare 5 minutter. Eller en dag du gikk i fjellet en nydelig høstdag og ble sittende stille i timevis og bare stirre på den vakre naturen.

Det beste er å sette av et bestemt tidspunkt hver dag til ditt eget lille meditasjonsrituale. Bruk et stille, behagelig temperert rom hvor du får være alene. En fin tid er morgenen før frokost. Du bør verken være sulten eller mett da begge deler gjør det vanskelig å fokusere.

Bruk en høyrygget stol og sett deg rett i ryggen med begge bena plantet på bakken og blikket fremover. Ta dype, rolige åndedrag. Spesielt de første gangene vil du merke at tanker stadig popper opp. Disse skal du ganske enkelt la passere uten å dvele ved dem. For å flytte bevisstheten kan du fortsette å fokusere på pusten din samtidig som du i ditt indre lager lyden "Hmmmm" hver gang du puster ut. En annen metode er å fokusere på en bestemt gjenstand, f.eks. et stearinlys i rommet. Målet er å tømme hodet fullstendig for tanker.

I starten vil du mest sannsynlig oppleve at de 20 minuttene virker som en evighet og at det er vanskelig å fokusere sinnet i så lang tid. Som med alt annet her i livet vil du bli flinkere til å meditere jo lengre tid du har praktisert kunsten.

Resultatet av meditasjon, selv i så kort tid som 20-30 min. pr. dag,
det vil forbedre oppmerksomheten og konsentrasjonen om viktige og vanskelige oppgaver. Det å praktisere meditasjon ikke i seg selv å være bekvemt og avslappende, men underlig nok så vil virkningen være det at den som mediterer vil bli mere oppmerksom og konsentrert etter at meditasjonen er gjennomført.

Litt mere om hvordan meditere,
samt informasjon om Mantraer & Hamsa meditasjon.


Det finnes mange måter å meditere på. Det virker som om alle leder til den samme plassen, så finn en som passer deg. Jeg vil nedenfor beskrive en klassisk meditasjonsmetode som er meget enkel å utføre. Samtidig vil jeg forsøke å belyse en rekke spørsmål.

Mantraer:

En mantra er en lyd, et ord eller en setning som du gjentar for deg selv. Den kan sies høyt, som en enkel melodi, eller den kan tenkes, slik tilfellet er under meditasjon.
Mange mennesker mener at de beste mantraene er lyder som ikke har noen klart definert betydning, ord som benyttes for å undertrykke dine dagligdagse tanker for så å konsentrere din oppmerksomhet innover. Det finnes mange mantraer - ord og setninger er tatt fra såvel Hinduistiske sanskriter som kristne
tekster (som f.eks. den katolske rosenkransbønnen, der et Ave Maria eller et Fadervår leses for hvert "rosenblad"). Dersom du ikke allerede vet om en god mantra, vil jeg foreslå ordet"hamsa". Dette er en naturlig mantra, og representerer lyden vi genererer når vi puster,
"ham" (h-ah-m) for innhalering, og
"sa" (s-ah) for ekshalering.


Instruksjoner for hamsa meditasjon:

·    Sitt komfortabelt. Et stille sted er å foretrekke, men ikke absolutt nødvendig.

·    Lukk øynene. Pust naturlig. Sitt slik i ca. ett minutt før du begynner å samle tankene om mantraen, slik at hjertet og pusten kan få tid til å roe seg ned.

·    Begynn så forsiktig å rette din oppmerksomhet mot din pust, og begynn å tenke mantraen, pent og forsiktig. Bare la den komme naturlig til deg, ikke tving den frem. Tenk "ham" når du puster inn og "sa" når du puster ut.

·    Ikke prøv å kontrollere dine tanker på noen som helst måte, la de komme og gå som de selv vil. Bare legg merke til det, og når du oppdager at du ikke lenger repeterer mantraen, returnerer du forsiktig til denne. Ikke tving deg selv til å stenge alle andre tanker ute på bekostning av mantraen. Det kan nå hende at du opplever en dyptgående, avslappet tilstand, men dersom du ikke gjør det, er dette OK.

·    Mediter slik i ca. 20 minutter (kortere tid for barn).

·    Når du er ferdig, vier du ett minutt til sakte å returnere til normal tilstand. Vær snill mot deg selv i det du åpner øynene eller reiser deg etter en meditasjon - det er ikke godt for hjertet å reise seg raskt etter den slags dype hvile som ofte oppstår under meditasjon. Merk: Det er OK å titte på klokken for å ta tiden på meditasjonen. **IKKE bruk alarmklokke!**

Følgende teknikker bør kunne forsterke opplevelsen. Etter hvert vil du også finne dine egne. Teknikkene er sekundære, og du kan derfor utelate de helt og holdent, eller du kan legge de til etter hvert.

  • Sitt med rett rygg, og la hodet hvile godt på nakke og skuldre.
  • Mange mennesker liker å be eller visualisere straks etter meditasjonen, mens de fortsatt er i en meditativ tilstand. Noen lærere i meditasjon er motstandere av en slik praksis, mens andre igjen anbefaler det. Jeg vil foreslå at du gjør dette dersom du føler at det er riktig for deg.
  • Som en "pre-meditasjons" forberedelse bør du konsentrere deg om den rent fysiske delen av pustingen din. Pust naturlig, og la samtidig din oppmerksomhet sentreres rundt stadig nye deler av kroppen. Legg merke til forandringer som en reaksjon på pustingen - brystets hevelse og senking, mageregionens bevegelse, luften som trekkes inn og pustes ut gjennom neseborene. Kan du føle bevegelser ved eller rundt nyrene? Hva med hoftebladene - føler du noe der? Hva gjør du mellom ut,- og innpustingene? Er det en pause? Dersom du ikke føler disse tingene, er dette helt greit. Fokuser allikevel på det, en etter en, og gå så videre.  (Dette kan også fungere som en kort "sentrerende" meditasjon som kan utføres dersom man f.eks. sitter i bilen og venter på grønt lys, eller som en kort pause fra jobben eller studiene).

Din oppgave under meditasjonen er å samle tankene om mantraen og din egen kropp og sjel, ikke noe annet. Målet er å få kontakt med din indre Kilde og å gi slipp på ting som ellers opptar oss: arbeid, ekteskap, bekymringer og ansvarsoppgaver. Din meditasjon kan være fredfull og harmonisk, eller den kan være fylt av urolige tanker. Uansett; daglig meditasjon vil utvilsomt ha en positiv innvirkning på ditt liv.

Fordeler ved å meditere:

Fordelene ved meditasjon er unike for hver enkelt person, men god psykisk såvel som fysisk balanse er et vanlig resultat. Noen av fordelene oppdages nesten umiddelbart, mens andre kommer etter flere måneder, så ikke gi opp.

Når bør vi meditere?

Jeg foreslår at en person mediterer to ganger om dagen. Før frokost og etter middag er ideelle tidspunkter. (Fordøyningssystemet faller ofte til ro under meditasjon, og en full mage vil derfor kunne føre til fordøyelsesbesvær.) Det er viktig å huske på at enhver reaksjon er OK. Det er OK dersom du faller i søvn, likeså er det OK dersom du ikke føler noen form for hvile i det hele tatt. Det er OK å gråte eller le, OK dersom mantraen ikke følger pustingen jeg har foreslått, eller dersom den faller helt bort. Det som imidlertid er viktig, er at du har en intensjon om å tenke mantraen gjennom hele meditasjonen. Kort fortalt; ikke prøv å få kontroll over den! I 20 minutter, to ganger om dagen; BARE VÆR!

Hva om du blir trøtt, søvnig, eller kanskje sovner .
Og bør du sitte komfortabelt?

Dersom du er trøtt mens du mediterer, kan det hende at du faller i søvn. Dette betyr imidlertid ikke at du skal bruke meditasjon som hjelp til å sovne. Dersom du lider av søvnproblemer, kan du meditere om dagen, og du vil ganske sikkert oppleve at du sover bedre om natten.
Også det siste har en særdeles positiv virkning, for det å sove godt og lenge nok om natten, det er på alle måter bra.

"Å sitte komfortabelt" under meditasjonen betyr ikke nødvendigvis å sitte med bena i kors. Dersom du finner stillingen komfortabel, sitter du slik. Det er imidlertid likeså behagelig å sitte på gulvet med bena flatt, eller rett opp og ned i en god stol. Men du bør sitte, ligg ikke på ryggen.

Det er en fordel om du leser gjennom det du hittil har lest med jevne mellomrom, da det inneholder mye informasjon.

Indre ro.

Meditasjon handler om å finne en indre ro ved å stenge av den endeløse tankestrømmen som til enhver tid foregår i sinnet ditt. Rett og slett bare å eksistere for en stakket stund!
Dette uten å tenke på hva du skal få gjort på jobben i morgen,
eller ha dårlig samvittighet for det du ikke fikk gjort, eller gjorde feil i går.

Du trenger ikke nødvendigvis sette deg i lotusstilling med levende lys for å oppnå dette.
En rolig spasertur i skogen helt uten mål og mening gjør underverker for de fleste av oss.

Ikke tenk på hvor langt du skal gå. Bare gå å slentre avgårde med rolige skritt,
lytt til skogens lyder og vær bevisst lukten fra trær og jord. Konsentrer deg om pusten din.

Ta dype, rolige åndedrag meg magen og kjenn hvor godt det gjør.
Kjenn etter at du er avslappet i alle kroppsdeler, slapp av skuldre og nakke.
Går du forbi en bekk eller et vann, sett deg gjerne ned og lytt til bevegelsene fra vannet.
Det er ikke uten grunn at rennende vann og bølgeskvulp brukes i de fleste avslappningscd'er, og ingen steder er bedre å nyte dem enn rett fra kilden i naturen.
Hvordan føler du deg etter en slik spasertur?
Gå deg en tur allerede i dag, det gjør garantert godt for både kroppen og sinnet ditt!
(Fullstendig gratis er det også).

Stressmestring.

Meditasjon er en utmerket måte å forberede oss på å takle hverdagens stress og jag. Det passer dog ikke alltid å sette seg ned å meditere om du befinner deg i støyende omgivelser på et kjøpesenter eller foran PC-en blant kolleger på kontoret.

Når vi stresser har vi en tendens til å puste hurtigere og overfladisk med brystet istedenfor magen enn når vi er avslappet. Ved å fokusere på åndedrettet kan du faktisk roe ned sinnet. Her er en enkel metode du kan benytte deg av nær sagt uansett hvor du befinner deg,
eller hvor mye tid du har til rådighet.

1. Sitt rett i ryggen med blikket rett fremover
    med armene hengende løst ned langs sidene.
2. Trekk pusten rolig inn via nesen mens du teller til 5.
3. Hold pusten mens du teller til 5.
4. Pust ut med munnen mens du teller til 5.
5. Gjenta 3 ganger.

Viktig! For at denne øvelsen skal ha noen effekt er det viktig at du puster med magen.
Fyll magen fullstendig med oksygen.

Pusteøvelser som den ovenfor, med noen ytterst få forskjeller i sekunder,
hvor mange ganger du skal puste inn og ut, hvor mange ganger pr. dag, osv.;
det finnes det noen få hundre stk. av, men i bunn og grunn med særdeles liten forskjell.
Finn en som passer for deg, og som du føler deg vel med, og gjennomfør den noen ganger
pr. dag, så vil den sikkert nok ha en positiv virkning på mange forskjellige måter…

Klarsynte mennesker, Healere og åndelige veiledere,
di blir ofte omtalt som spesielle mennesker.
Mange av disse ser på seg selv som et spesielt menneske.
Men…: Slik er det ikke.
Det er bare det at Klarsynte mennesker,
healere og åndelige veiledere,
di “husker” kraften sin, og di får den fram.
Kraften som alle mennesker dypt inne i seg bærer.
Alle er kilden - Ingen er spesielle – For alle er vi like.


Praktiser gjerne Meditasjon, fordi.:
Forskere har nå funnet ut at selv for di som nylig har tatt i bruk Meditasjon,
så vil den ha en positiv virkning.
Virkningen er at evnene til å
fokusere og konsentrere seg
om hvert enkelt tema en har i hodet,
det vil øke…
Forskere ved universitetet i Pennsylvania har også funnet ut at det å meditere,
selv en kort tid hver dag,
det vil forbedre prestasjon.
Nye studier viser også at meditasjon
kan forbedre et menneske sin evne
til å se og huske forskjellen på ting
som har liten forskjell.

Så...: Gjør dette!
Mvh.: Torgeir Sjaastad.

🙂

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

27.09 | 16:34

Ja, men alle celler i kroppen er avhengige av oksygen for å overleve. Lunger, hjerte, blodårer mm. ordner opp i det. Den litt forenklede setning er nå utvided.

...
13.09 | 23:45

Når du puster inn gjennom nesen går oksygenet ned i lungene - ikke opp i hjernen! Det er fysiologisk og anatomisk umulig.

...
30.03 | 22:13

Jeg ble tipset om denne gode siden og jeg skal tipse videre, takk!

...
16.03 | 19:24

enkelt og riktig, kort og godt.

...
Du liker denne siden
Hei!
Prøv å lage din egen hjemmeside som jeg.
Det er enkelt, og du kan prøve det helt gratis.
ANNONSE