Ofte stilte spørsmål

En «yogasvett» Inger Marie sammen med snart 90 år gamle Emmy Cleaves – alle Bikram yogalæreres «mor», inspirator og store forbilde. Emmy er blant Bikrams mest betrodde, jobber ved hovedkvarteret i Los Angeles og underviser til daglig bl.a. «Advanced classes»! Hun reiser også verden rundt og holder foredrag, og hva den damen ikke kan om Bikram Yoga er neppe verdt å vite. Mer om Emmy her: http://www.bikramyogawomensretreat.com/emmy-cleaves

Ofte stilte spørsmål

BØR JEG VÆRE SMIDIG?
Denne myten er en av de mest alminnelige, hvilket dessverre medfører at mange ikke prøver seg på yoga. Du trenger ikke være verken sterk eller smidig, for jo stivere du er, jo mer utbytte har du av å trene yoga. Dette gjelder også hvis du har drevet med mange andre typer sportsaktiviteter.

Hatha yoga handler ikke om å være smidig og kunne bevege seg i alle mulige retninger. Det handler om å skape balanse i kroppen ... mellom smidighet og styrke, kropp og sjel, stillhet og bevegelse.

TRENGER JEG Å VÆRE VELTRENT?
Du behøver ikke være veltrent, du blir veltrent. Alle kan trene Bikram Yoga, uansett alder eller fysisk nivå. Jo oftere du kommer til treningen, desto bedre styrker du kropp og sinn for en sunnere helse. Hver enkelt jobber ut fra egen styrke og fleksibilitet, og Bikram Yoga er like godt egnet for utrente som for toppidrettsutøvere. Treningen fører til at du blir sterkere og mer fleksibel, samtidig som du roer ned sinnet og dermed skaper balanse.

HVA OPPNÅR JEG VED BIKRAM YOGA?
Fordelene ved Bikram Yoga er ubegrenset. Det reduserer stress og gir deg energi og fokus. Du får overskudd og økt psykisk velvære. Regelmessig trening styrker hele kroppen, forebygger slitasje og andre fysiske plager. Dessuten får du en flott holdning. Les mer ... 

HVORFOR SÅ VARMT ROM?
Varmen minsker risikoen for at muskler og sener skades når de blir strukket. Kroppen øker sin evne til å hele seg selv. Svettekjertlene stimuleres optimalt og skiller ut gift- og avfallstoffer.

ER VARMEN FARLIG FOR HJERTET?
Tvert imot! Forskning viser at effekten av varmen gjør det lettere for hjertet å forsyne kroppen med blod. Økt blodsirkulasjon skaper mindre stress for hjertet.

HVA SKJER MED KROPPEN UNDER KLASSETRENINGEN?
- Muskelfibrene strekkes på cellulært og biokjemisk nivå. At kroppen strekkes og dermed omorganiserer lipider og proteiner, fører til at sirkulasjonen øker kraftig.
- Vi øker kroppens smidighet og styrke, gjennom å utnytte gravitasjonskraften i treningsarbeidet.
- Når lymfekjertlene blir massert stimuleres immunforsvaret.
- De hvite blodcellene, som er en del av kroppens immunforsvar, fordeles ut i kroppen, slik at lymfesystemet jobber mer effektivt.
- Skjelettet blir forsynt med blod og kalsium, noe som bidrar til styrking av benmargen.  
- Milt, bukspyttkjertel, skjoldbruskkjertel, blindtarm og tarmer blir komprimert og strukket, noe som fører til økt blodsirkulasjon i de indre organer.
- Det endokrine system (stoffskiftet) stimuleres, og hormonbalansen stabiliseres ved at kommunikasjonen mellom hormoner, kjertler og hjerne blir forandret.
- Forbedret kommunikasjon mellom kroppssystemene og organene fører til en stimulering av næringsopptak og hjernefunksjon.
- Gift- og avfallstoffer skilles ut.

KAN JEG BLI SVIMMEL OG UVEL I KLASSEN?
Spesielt under din første Bikram Yoga-time er det normalt å bli uvel og svimmel. Noen får hodepine. Å trene i 40 graders varme avslører vår helse på flere plan, men dette vil ofte motivere oss enda mer til å ta noen enkle grep ... sørge for å ta bedre vare på oss selv, eksempelvis ved å drikke mer vann, bryte ned dårlige mønstre og kanskje endre noen matvaner. De aller fleste vil oppleve at å drikke mer vann og øke tilskuddet av kalsium, kalium, natrium og magnesium, snart vil bidra til at vi kan gå fra en følelse av ubehag til faktisk å kunne nyte varmen!

Det anbefales å drikke rikelig med vann før timen, og mindre under treningen. Hvis du føler deg svimmel, litt forvirret eller trøtt etter din første time, er det tegn på at kroppen din allerede har begynt å reagere og respondere på øvelsene. Ikke vær engstelig, for denne følelsen går over etter noen ganger. Jo mer avslappet du er i øvelsene, jo mer vil du høste de gode «fruktene».

HVOR OFTE KAN JEG TRENE BIKRAM YOGA?
De fleste trener Bikram Yoga to til fem ganger i uken. For virkelig å oppnå forandringer kan du komme hver dag (man-lør) i to måneder, til du kan utføre alle øvelsene 80 %. Hvis du er dårlig av medisinske årsaker, f.eks. lider av kroniske sykdommer, bør du trene daglig til symptomene forsvinner. Selv med små fremskritt, er det en fordel å trene daglig.

KAN JEG TRENE BIKRAM YOGA NÅR JEG ER FORKJØLET?
Bikram Yoga styrker immunforsvaret og holder oss mer friske. Blir du likevel litt syk eller forkjølet, kan du fortsette å trene. Mange sykdomsfremkallende bakterier, virus og sopp er temperaturfølsomme, og veksten hemmes ved temperaturer over 37°C. Husk at kroppen selv bruker samme metode ... den skaper feber for å bli frisk. I det varme rommet trenger kroppen mye vann for å kunne løse opp næringsstoffene. Samtidig utskilles det salt gjennom svetten. Dette betyr at kroppen selv benytter all den væske den kan få, noe som fører til at bakteriene ikke kan ernære seg og tørker ut.

Det er viktig at du har en positiv innstilling til å trene, men ikke tving deg selv til det, hvis du føler at du ikke orker. Vær likevel bevisst på og åpen for at det nettopp kan være treningen du trenger for å bli raskere frisk! Bikram Yoga er en effektiv «mind-body»-medisin som kan forebygge sykdommer.

KAN JEG TRENE YOGA NÅR JEG ER GRAVID?
Ja, men det er en forutsetning at du har trent Bikram Yoga regelmessig, dvs at du har trent 3-4 ganger hver uke i minst 6 måneder før du blir gravid. Utover dette skal du være oppmerksom på ikke å bli overopphetet, og i tillegg drikke rikelig med væske. Les mer om gravidyoga ...

KAN JEG TRENE YOGA NÅR JEG HAR MENSTRUASJON
Mange opplever at det virker positivt å trene yoga når de har menstruasjon. Vær oppmerksom på at du må drikke mer vann.

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...

Anna | Svar 03.06.2012 22:45

Kan man trene som 14 åring?

Inger Marie Skårslette 04.06.2012 01:05

Ja, det går helt fint. Kontakt meg gjerne hvis du lurer på noe mer.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.06 | 23:12

Hei har dere åpent i sommer? Jeg lurer på å kjøpe ett introkort for å prøve bikram yoga.

Mvh Jane

...
26.03 | 13:03

Hei. Du har her sendt en melding til Bikram Yoga Sandefjord (!) via vår gamle nettside. For henv. til øvrige leietakere, se http://www.sandefjordhelsepark.no

...
26.03 | 12:04

Har sendt forespørsel om time hos Guthu. Usikker på om dere fikk den. Kommer tilbake fra reise 9. april og håper ikke time i april kolliderer. Evt ny time?

...
26.03 | 11:53

Har time i april, men har rotet bort timekortet. Reiser til USA og er tilbake 9. april. Håper vi unngår kollisjon og må i tilfelle ha ny time. Kan dere hjelpe?

...
Du liker denne siden