Bikram's Beginning Yoga Class - for gravide

Trening under og etter svangerskap

Som gravid kan du ha stor nytte og glede av å delta i Bikram Yoga-øvelser, både på egne og det ventende barns vegne. Vi understreker imidlertid at du jevnlig bør ha trent Bikram Yoga før du ble gravid, slik at du dermed har kjennskap til treningsformen — hva den inneholder og hvordan den påvirker kroppen din.

Retningslinjer ved «gravidyoga»: 

  • Yogalæreren vil ta spesielle hensyn når det er gravide med i klassen, bl.a. ved å senke romtemperaturen i starten og gi tilpasset informasjon om øvelsene. Det er imidlertid viktig at du som er gravid, selv tar hovedansvar for innhold og intensitet i treningen din. Det er DU som kjenner kroppen din best!

  • Graviditet øker presset på mellomgulv og hjerte, og du skal derfor ikke gjøre øvelser som forårsaker kompresjon i disse områdene. Dette gjelder spesielt for tre av øvelsene i programmet.

  • Av de øvrige øvelsene kan mange gjøres helt som vanlig, mens andre må tilpasses litt på grunn av den voksende magen.
    Her vil læreren gi råd, som f.eks.:

  • I stående øvelser: Stå alltid med føttene litt fra hverandre.

  • Pust normalt — ikke hold pusten.

  • Ikke gjør øvelser hvor du må skyve hoftene framover.

  • Bøy knærne når du reiser deg fra foroverbøyd stilling, for å lette press i ryggen.

Helsegevinster du kan oppnå ved «gravidyoga»:

  • Økt energi i kroppen

  • Styrking av luftveiene og respirasjonssystemet (åndedrettet)

  • Hjelp til å balansere stoffskiftet

  • Økt mental styrke

  • Bidrag til å lindre ryggsmerter

  • Bedre fordøyelse

  • Bidrag til å forebygge halsbrann, isjias, hemoroider og luft i tarmen

  • Bidrag til økt muskelstyrke, som støtter opp når magen vokser

  • Bidrag til å opprettholde sunn kroppsvekt

  • Økt sjanse for en lettere og ukomplisert fødsel

  • Pusteøvelsene virker utmerket mot foster-hikke

Etter fødsel

  • Etter fødsel bør du få klarsignal fra legen din før du gjenopptar treningen.

  • Normalt anbefales 4 uker etter normal fødsel, og ca 8-12 uker etter keisersnitt, med mindre du har komplikasjoner, som trenger lengre helingstid.

  • Hvis du ammer, fortsett å gjøre yogaøvelsene for gravide inntil du føler deg komfortabel med å gjenoppta normal yogatrening.


DVD-en Rajashree's Pregnancy Video, som Rajashree Choudhury (Bikrams kone) står bak, er lærerik og viser hvordan øvelsene best kan utføres i ulike stadier av svangerskapet. DVD-en og en medfølgende audio-CD kan du leie i BYS-studioet eller kjøpe her ...

Rajashree Choudhury

Skriv en kommentar: (Klikk her)

123hjemmeside.no
Antall tegn tilbake: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.06 | 23:12

Hei har dere åpent i sommer? Jeg lurer på å kjøpe ett introkort for å prøve bikram yoga.

Mvh Jane

...
26.03 | 13:03

Hei. Du har her sendt en melding til Bikram Yoga Sandefjord (!) via vår gamle nettside. For henv. til øvrige leietakere, se http://www.sandefjordhelsepark.no

...
26.03 | 12:04

Har sendt forespørsel om time hos Guthu. Usikker på om dere fikk den. Kommer tilbake fra reise 9. april og håper ikke time i april kolliderer. Evt ny time?

...
26.03 | 11:53

Har time i april, men har rotet bort timekortet. Reiser til USA og er tilbake 9. april. Håper vi unngår kollisjon og må i tilfelle ha ny time. Kan dere hjelpe?

...
Du liker denne siden